۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۳۱۲۲۸۵
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

پاسخ به دو شبهه ابن تیمیه پیرامون آیه مودت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سبزواری گفت: ابن تیمیه شبهات زیادی را مطرح کرده از جمله این که شأن نزول آیه مودت قبل از تولد حسنین بوده است، برفرض که سوره مکی باشد معنی آن محصور در موجودین نیست بلکه شامل افراد بعدی هم می‌شود یعنی شامل هر شخص معصوم از امامان معصوم(ع) است.
ابن تيميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید حسن سبزواری، صبح امروز در  سلسله مباحث تخصصی امام شناسی، در مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه(س) با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری (ع)، گفت: خلیفه دوم در صلح حدیبیه شخصیت واقعی خود را آشکار کرد که گفت من تا این زمان به این اندازه شک در نبوت پیغمبر نکرده بودم.

 

حجت الاسلام سبزواری در ادامه به شبهات آیه مودت در کلام ابن تیمیه اشاره کرد و افزود: ابن تیمیه شبهات زیادی را مطرح کرده از جمله شبهه مکی بودن آیه  مودت و این که شأن نزول این آیه قبل از تولد حسنین بوده است و در آن زمان مسأله امامت مطرح نبوده است چطور این آیه را به اهل بیت نسبت دادند؟

 

وی پاسخ به شبهه مکی بودن سوره ی شوری افزود: اولا راه تشخیص مکی مدنی بودن آیات این است که هر آیه که مضمون معارف دینی و انتقاد از بت پرستی دارد در اغلب موارد مکی به حساب می آید زیرا مختص به آن عصر می باشد و آیات بیان کننده شئون نظام اسلامی و جهاد و مناظرات با یهود غالبا مدنی محسوب می‌شود و در این جا نکته‌ای شایان دقت است که در تشخیص یک سوره به اغلبیت رجوع شود گرچه آیات مدنی باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ثانیا رجوع به نصوص که از طرف علما و مفسران آمده است در تشخیص مکی مدنی بودن سوره‌ها به ما کمک می کند، برفرض که سوره مکی باشد معنی آن محصور در موجودین نیست بلکه شامل افراد بعدی هم می‌شود یعنی شامل هر شخص معصوم از امامان معصوم(ع) می‌باشد، نظیر آیه وصایت که هم اولاد موجود در زمان نزول وهم اولادی که بعدا متولد می‌شوند را شامل می شود.

 

حجت الاسلام سبزواری در ادامه به شبهه دیگر پرداخت و گفت: یکی دیگر از شبهات در کلام ابن تیمیه این است که این آیه در شأن پیامبر اکرم(ص) نیست و پیامبر(ص) هرگز درخواست اجر نمی کند اجر وی بر خدا است بلکه بر مسلمانان لازم است بر ادله دیگر دست یابند ولی دلیل نیست که "ولایت" اجر رسالت ایشان باشد.

 

وی در پاسخ به این شبهه تصریح کرد: اجر شامل دو نوع است که اجر حقیقی و مجازی را در بر می گیرد و شاهد در این جا مضمون مجازی آن را است نه مضمون حقیقی و مادی افزون بر آن روایات متعددی در کتب فریقین آمده است که درآن آیه به اهل بیت(ع) تفسیر شده و دلالت بر عدم تمامیت کلام ابن تیمیه دارد./1304/202/ب1

ارسال نظرات