۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۳۱۲۹۵۰
استاد حوزه و دانشگاه:

تشویق فرزند باید بیشتر از تنبیه او باشد/ تربیت با خشم امکان پذیر نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که تشویق فرزتد باید بیشتر از تنبیه او باشد، گفت: اگر وعده جایزه به فرزند خود می دهید، حتما به وعده خود وفا و آن را عملی کنید؛ چرا که اگر به وعده خود وفا نکنید، اعتبار شما نزد فرزندتان از بین می رود.
تشویق فرزند باید بیشتر از تنبیه او باشد/ تربیت با خشم امکان پذیر نیست

حجت الاسلام مسلم داوودی نژاد، کارشناس مسائل تربیتی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به اهمیت و جایگاه تشویق اشاره کرد و گفت: تشویق فرزندان باید بیشتر از تنبیه آن ها باشد.

 

وی گفت: تشویق کردن فرزند می بایست سیر صعودی داشته باشد، بدین معنا که ابتدا در مقابل یک کار خوب به او جایزه بدهید و سپس در مقابل، 5 کار خوب به او جایزه بدهید، این سیر را ادامه بدهید، تا منجر به پیشرفت او شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که برای تشویق کردن فرزندان به آن ها جایزه بدهید، اما رشوه ندهید، به تفاوت این دو اشاره کرد و گفت: در جایزه دادن الزامی وجود ندارد و انتخاب و پیشنهاد آن از والدین است، اما رشوه با الزام همراه است.

 

تعریف کلامی، لبخند و نگاه محبت آمیز والدین از موارد تشویق است
حجت الاسلام داوودی نژاد افزود: در رشوه توقع وجود دارد، اما در جایزه توقع وجود ندارد و با تشکر و قدردانی از طرف فرزند، همراه است.

 

این نویسنده و محقق حوزوی به انواع تشویق اشاره کرد و گفت ابراز داشت: تعریف کلامی، تغییر حالت چهره با لبخند، نگاه محبت آمیز، تفریح و بازی والدین از موارد تشویق فرزندان است.

 

این کارشناس مسائل خانواده با اشاره یه این که کودک زیر 8 سال کمیت را مهم تر را از کیفیت می داند، افزود: کودکان زیر هشت سال به جای این که به کیفیت جایزه توجه کنند به کمیت آن توجه می کنند. بچه ها دوست دارند دیده شوند و اگر احساس دیده شدن به آن ها دست دهد، امنیت روانی احساس می کنند.

 

تنبیه با پرخاشگری و توهین همراه نیست
وی گفت: اگر وعده جایزه به فرزند خود می دهید، حتما به وعده خود وفا کنید و آن را عملی کنید؛ چرا که اگر به وعده خود وفا نکنید، اعتبار شما نزد فرزندتان از بین می رود.

 

حجت الاسلام داوودی نژاد افزود: اگر والدین با تنبیه نامناسب برای تغییر رفتار فرزند خود، عملی را انجام دهند، بدانند که کودک آن عمل را از ترس والدین ترک می کند، اما هیچ گاه آن را فراموش نمی کند، به عقیده یکی از روان شناسان  غربی، تنبیه های نامناسب مانند قرص مسکن است که ظاهرا درد را آرام می کند اما آن را معالجه نمی کند. 

 

این نویسنده و محقق حوزوی با تأکید بر این که تنبیه نباید با پرخاشگری و توهین همراه باشد، افزود: امام علی(ع) می فرماید: «لا ادبَ معَ غَضَب، با خشم تربیت ممکن نیست.»/1309/302/ب1

ارسال نظرات