۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۳
کد خبر: ۳۱۳۰۰۲
حجت الاسلام دهنوی:

زن و مرد از یکدیگر عیب زدایی کنند/ کنترل کردن وسایل شخصی همسر مصداق تجسس است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل خانواده با اشاره به لزوم عیب زدایی زن و مرد از یکدیگر، گفت: زن و مرد باید لباس یکدیگر باشند و عیوب همدیگر را بپوشانند، نباید به دنبال عیب جویی از یکدیگر باشند بلکه باید تلاش کنند تا عیب زدایی کنند، تفاوت‌های زن و مرد عیب نیست و باید این تفاوت‌ها درک شوند.
حجت الاسلام دهنوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسین دهنوی، شامگاه امروز، در پنجمین نشست پاتوق خانواده در تالار ادب اصفهان، با بیان این‌که مرد مسؤولیت خانواده را بر عهده دارد و زن مدیر خانه است، گفت: در خانه و خانواده مسؤولیت مرد جدی‌تر است چرا که عهده‌دار تآمین معاش خانواده و مسؤولیت پشتیبانی و حمایت خانواده را بر عهده دارد.

 

وی در ادامه افزود: زن و مرد وظیفه دارند که به اصلاح و تربیت یکدیگر بپردازند به ویژه این مسؤولیت بر عهده مرد است و اگر کوتاهی کند در قیامت مرد را نیز همانند زن به خاطر مشکلات و کوتاهی‌هایی که زن در وظایف شرعی و وظایفی که در قبال خانواده و فرزندان داشته است بازخواست خواهند کرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: وظیفه ما در محیط خانه و خانواده عیب زدایی است نه عیب جویی، زن و مرد باید لباس یکدیگر باشند و عیوب یکدیگر را بپوشانند و سعی کنندبا روش‌های صحیح و درست به اصلاح یکدیگر بپردازند، مرد باید تلاش و کوشش جدی برای اصلاح و عیب زدایی همسر خود داشته باشد.

 

زن و مرد به حریم شخصی یکدیگر احترام بگذارند

حجت الاسلام دهنوی با اشاره به لزوم احترام گذاشتن زن و مرد به حریم شخصی یکدیگر ابراز کرد: این‌که مرد و زن تلفن همراه یکدیگر را چک و بررسی کنند مصداق تجسس است، و بنابر روایات کسی که به دنبال تجسس باشد بالاخره نکته‌ای پیدا خواهد کرد و این موضوع می‌تواند آسیب‌های جدی به خانواده و رابطه همسران وارد کند و باید از تجسس در روابط زناشویی پرهیز شود.

 

وی با بیان این‌که بسیاری از اختلافات خانوادگی ریشه در سوء تفاهمات ساده و بی مورد دارد، تصریح کرد: باید زن و مرد تفاوت‌های یکدیگر را درک کنند و آن را به عنوان عیب و مشکل نبینند، زن و مرد از نظر جسمی و روحی تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند و این تفاوت‌ها عیب نیست و نباید موجب اختلاف میان انها شود.

 

کارشناس مسائل خانواده افزود: به عنوان مثال زنان حافظه بلند مدت قوی‌تری نسبت به مردان دارند و همین موضوع باعث می‌شود مردان از دید همسرانشان فراموشکار و سهل انگار دیده شوند، عدم درک صحیح از این تفاوت میان زن و مرد در بسیاری از موارد موجب اختلاف در خانواده‌ها شده است.

 

تفاوت‌های میان زنان و مردان به معنای عیب نیست

حجت الاسلام دهنوی ضمن تأکید بر لزوم آشنایی زوجین با تفاوت‌های یکدیگر تصریح کرد: در زندگی زناشویی وظیفه زن و مرد این است که عیوب یکدیگر را پوشانده و در راستای اصلاح آن تلاش کنند باید به جای عیب جویی کردن عیب زدایی کرد، به جای این‌که لفظا تذکر دهند و نصیحت کنند باید از روش تذکر مخفی و تربیت الگویی استفاده کرد.

 

وی ادامه داد: افراد همواره در برابر نصیحت و تذکر کلامی واکنش نشان داده و قصد دفاع از خودشان را دارند، ولی زمانی که روش تذکر با استفاده از رفتار و اعمال باشد شاهد این واکنش‌ها نخواهیم بود، اگر فرد تربیت صحیح و الگوی صحیح رفتار خود را به چشم خود ببیند نه تنها از رفتار خودش دفاع نمی‌کند بلکه اثرپذیری بیشتری خواهد داشت و به دنبال تغییر رفتار خود خواهد رفت.

 

تذکر دادن در جمع کار درستی نیست

استاد حوزه و دانشگاه ضمن تأکید بر لزوم پرهیز از نصیحت کردن و تذکر دادن به همسر در جمع دوستان و یا خانواده گفت: نصیحت کاری درست و صحیح است اما اصول و روش خود را هم دارد، نباید نصیحت کردن ما موجب تخریب شخصیت کسی شود، این‌که مادر جلوی فرزندش به پدر خانواده تذکر دهد و وی را نصیحت کند در تربیت فرزند توسط پدر و رابطه پدر و فرزند تأثیرگذار خواهد بود و باید به این موضوع توجه شود که شخصیت پدر در برابر فرزند را نباید با نصیحت تخریب کرد.

 

حجت الاسلام دهنوی در پایان اظهار کرد: برخی افراد مگس صفت هستند، یعنی این‌که به روی بدی‌ها و مشکلات تمرکز می‌کنند و به دنبال کشف و رونمایی از بدی‌ها می‌روند، افرادی که به دنبال عیوب و آلودگی همسر خود می‌گردند و چنین اخلاق بدی دارند به کانون خانواده خود آسیب جدی وارد می‌کنند./1304/202/ب1

ارسال نظرات