۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۳۱۴۴۶۹
مدیر حوزه‌های علمیه قزوین:

علمای دین در مبارزه با تکفیری‌گری وظیفه اصلی را بر عهده دارند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه قزوین با بیان این‌که علمای دین وظیفه نخست را در مبارزه با تکفیری گری به عهده دارند، گفت: علمای دین به عنوان باغبان باغ دین وظیفه نخست را در مبارزه با جریان تکفیری به عهده دارند، آنان از یک طرف باید به تبلیغ اسلام و بیان آموزه‌های دینی بپردازند و از طرف دیگر باید آفت زدایی کنند و باطل بودن تکفیری‌ها را نشان دهند.
جريان تکفيري
حجت‌الاسلام علی عباسی، مدیر حوزه‌های علمیه قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگارخبرگزاری رسا در قزوین، با بیان خطرهای جریان تکفیری برای اسلام، گفت: تغییر آموزه‌های دینی از مهم ترین خطرهای جریان‌های تکفیری است، این جریان‌ها آموزه‌هایی همچون محبت، جهاد برای آزادی و ولایت فقیه که آموزه‌هایی راه گشا بریا بشر هستند را تغییر می‌دهند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه قزوین در ادامه افزود: جریان‌های تکفیری با عملکرد خود به جهان القا می‌کنند که اسلام دارای خشونت است و در جهان امروز کارایی ندارد، زیرا آنان با عمل می‌گویند که بدون در نظر داشتن مقتضیات زمان مانند گذشته زندگی کنیم و با این اعمال اسلام تحریف شده و مردم از آن گریز پیدا می‌کنند.
 
وی درباره اهمیت مبارزه علمی در مقابله با تکفیری گری ابراز بیان داشت: استفاده از استدلال و راه‌های علمی برای جامعه بشریت و مسلمین بسیار مفید است و می‌توان از طریق مبلغین، حوزه‌های علمیه، منبرها، صدا و سیما، نشریات و رسانه‌های مجازی برای روشن کردن جامعه بشریت بهره برد.
 
حجت‌الاسلام عباسی در ادامه با اشاره به این‌که استفاده از استدلال علمی و منطقی برای روشنگری خود تکفیری‌ها تاثیر زیادی ندارد ابراز داشت: البته استفاده از راه علمی برای روشنگری خود تکفیری‌ها کارایی زیادی ندارد، چرا که چراغ ایمان در این افراد خاموش شده و آن‌ها دیگر نمی‌توانند هدایت بپذیرند، با این حال این روش در روشنگری مردم تأثیر بسیار خوبی دارد.
 
وی با بیان این‌که علمای دین وظیفه نخست را در مبارزه با تکفیری گری به عهده دارند گفت: علمای دین به عنوان باغبان باغ دین وظیفه نخست را در مبارزه با جریان تکفیری به عهده دارند، آنان از یک طرف باید به تبلیغ اسلام و بیان آموزه‌های دینی بپردازند و از طرف دیگر باید آفت زدایی کنند و باطل بودن تکفیری‌ها را نشان دهند.
 
این مسؤول سپس وحدت را دارای نقشی اساسی در مبارزه با جریان تکفیری دانست و ابراز داشت: وحدت نقش بزرگی در مبارزه با جریان تکفیری دارا است، زیرا اگر شکاف در جامعه دینی حاکم باشد ممکن است بخشی به موافقت با جریان مخالف بپردازند و از مبارزه با آنان دور شوند.
 
وی ادامه داد: البته لازم است در نظر داشت که قرآن و آموزه‌های معصومین(ع)ملاک وحدت هستند، همچنین از نظر اجرایی نیز ولایت فقیه ملاک وحدت به شمار می‌آید.
 
مدیر حوزه‌های علمیه قزوین بیان کرد: بیشتر تکفیری‌ها و سلفی‌ها در سایر کشورها مطرح هستند و پایگاه آنان خارج از کشور است و استان‌های ما سالم هستند و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد موردی است، بنابراین بیشتر باید مبارزات فرهنگی را در سطح زسانه‌های مجازی مطرح کرد تا به گوش افراد در نقاط مختلف جهان برسد.
 
حجت‌الاسلام عباسی در پایان با اشاره به کار علمی که در حوزه‌های علمیه برای مبارزه با جریان تکفیری و فرق مختلف صورت می‌گیرد، گفت: در حوزه‌های علمیه با نظر معاونت تبلیغ حوزه بخشی به نام فرق و ادیان شکل گرفته که به بررسی و تحلیل فرق مختلف و ارائه پاسخ برای آن‌ها می‌پردازد./955/302/ب2
ارسال نظرات