۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۳۱۴۷۵۱
در نشست انقلاب اسلامی و تحول مفاهیم مطرح شد؛

مفاهیم تولید شده از سوی امام خمینی مفاهیمی جهانی/ تحول مفاهیم یکی از دستاوردهای انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه مفاهیم تولید شده از سوی امام خمینی(ره) را مفاهیمی جهانی دانست و گفت: امام خمینی(ره) سال 42 آشکار و بدون ابهام وارد سیاست بین الملل شد و قبل از آن در سیاست داخلی نظر داشت و موضوعات جهانی از این سال آغاز شد و مفاهیمی جهانی به وجود آمد.
سيدعلي قادري، استاد دانشگاه پژوهشگر تاريخ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدعلی قادری، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ پیش از ظهر امروز در نشست انقلاب اسلامی و تحول مفاهیم که در سالن همایش های دفتر تبلغیات اسلامی برگزار شد، با بیان این که نگاه ما به تحول مثبت است و معتقدیم خوبی های آن بیشتر از نواقص آن است، اظهار داشت: در قرن اخیر شاهد 4 نظم و تحول بین المللی بوده ایم که مفاهیم هرکدام با دیگری تفاوت دارد؛ نظم نخست همراه با ابرقدرت عثمانی بود و نظامی سه قطبی را تشکیل داده بود و نظم دوم همراه با جنگ جهانی اول بود که آن نظم سه قطبی از هم پاشید و نظمی دو قطب شرق و غرب سیاسی شکل گرفت.

 

انقلاب هند به رهبری گاندی تحولی در شکستن نظم دو قطبی

وی با اشاره به عدم دوام نظم دو قطبی ادامه داد: ظهور نظم سوم در جنگ جهانی دوم بود که توانست بر جهان سیطره پیدا کرده و بخشی از قدرت غرب را به خود اختصاص دهد که در آمریکا شکل گرفت و اما نظم چهارم آرام آرام و بدون جنگ جهانی شکل گرفت و آن انقلاب هند بود که حرف های جدیدی داشت و رهبری آن را گاندی عهده دار بود.

 

قادری افزود: گاندی فردی متدین و مذهبی بود و اسلام و مسیحیت و دین خود را به خوبی می شناخت تا حدی که در کتاب «همه مردم با هم برابرند» مذهبی بودن اندیشه او موج می زد؛ گاندی در این کتاب می گوید: برای من سیاست منهای مذهب کثافت است و راهی جزء گرایش به حق و مذهب وجود ندارد، بنابراین یکی از مفاهیم هند نهضت عدم تعهد بود که متسلط بودن نظام شرق و غرب را شکست و واژه های جدیدی در نظام اندیشه ای غرب و شرق وارد کرد.

 

انقلاب اسلامی ایران

وی در ادامه با اشاره به انقلاب بزرگ اسلامی ایران تصریح کرد: بعد از انقلاب هند انقلابی روی می دهد که رهبری آن را شخصیتی کاملا روحانی و مذهبی عهده دار است و می دانیم دنیا امام را فردی مذهبی می دانست که سیاست بخشی از وجود او بود؛ او ترکیبی از اجتماعیات اعم از فقه و فلسفه و عرفان و سیاست را دارا بود، به پزشکی و تاریخ هم علاقه مند بود؛ اما نکته مهم در بحث ما این است که مفاهیمی توسط این شخصیت وارد جامعه بین الملل شد که یا سابقه نداشته است و یا با رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است.

 

مفاهیم جهانی امام خمینی

استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ مفاهیم تولید شده از سوی امام خمینی(ره) را مفاهیمی جهانی دانست و اضافه کرد: امام خمینی(ره) سال 42 آشکار و بدون ابهام وارد سیاست بین الملل شد و قبل از آن در سیاست داخلی نظر داشت و موضوعات جهانی از این سال شروع شد و مفاهیمی جهانی به وجود آمد؛ همانند داعش در دنیای امروز که موضوع و مفهومی جهانی است چون همه به نوعی با آن در ارتباط هستند.

 

وی ابراز داشت: در موقع پیروزی انقلاب اسلامی امام مفاهیم بین الملل را تحت تأثیر جدی قرار داد تاجایی که حدود یکهزار صفحه در صحیفه امام فقط صحبت های ایشان در فرانسه است؛ امام مطبوعات دنیا را در اختیار گرفت به گونه ای که در فرانسه اگر روزنامه یا رادیو و تلویزیون روزی از امام صحبت نمی کرد مخاطب خود را از دست می داد چرا که سخنان او لطافت و گیرایی خاصی داشت.

 

قادری با اشاره به ابهت و جرأت بالای امام خمینی(ره) در سخنان خود، تأکید کرد: در آن روز در فرانسه تبلیغ سیاست منهای دین می شد و دنیا را هم با آزادی دنبال می کرد حال در این کشور در روزنامه اصلی سخنی منتشر می شود که ضد همه آن مفاهیم است؛ زمانی که خبرنگار فرانسوی از ایشان سؤال می کند شاه ایران گفته من به مردم ایران آزادی می دهم، می فرماید: خود این که می گوید آزادی می دهیم اعتراف به جرم است؛ چون آزادی را گرفته بود بلکه آزادی را خدا به انسان داده است که این جمله تیتر در روزنامه فرانسه می شود.

 

وی با بیان این که ما توجه به این هنر امام در تولید و تحول مفاهیم نداشته ایم، خاطرنشان کرد: به تعبیر بهتر باید بگوییم امام مفاهیم مزه داری تولید کرد چون وقتی آزادی از زبان یک انسان عارف تراوش می کند به دل هرفردی می نشیند و در این جا است که خدا در سیاست داخل می شود که یکی از شگفتی های جمهوری اسلامی همین است که امام بدون تکیه به شرق بر علیه غرب سخن می گوید و عباراتی بیان می کند که به جان می نشیند و مفاهیمی فراتر از مفاهیم گاندی در هند بیان می کند.

 

استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ تبیین کرد: امام مفاهیم را رنگ و بوی جدیدی بخشید و به همین دلیل وقتی امام اراده می کند از پاریس به ایران بیاید 400 خبرنگار صف می کشند که با مقاومت دولت فرانسه 150 نفر با امام همراه شدند در حالی که احتمال داشت هواپیما را در آسمان منفجر کنند؛ اما آنها آمدند تا امام را حفظ کنند؛ سخنان امام جذاب بود چون واژه هایش اگر مفاهیمی فلسفی بود رنگ عرفانی می گرفت و اگر سیاسی بود رنگ فلسفی می گرفت که با مذاق غربی و شرقی سازگار بود البته برای مردم و اندیشمندان نه برای سیاست مداران غرب که این مفاهیم را برای خود خطری بزرگ می دیدند.

 

تحول مفاهیم یکی از دستاوردهای انقلاب

وی تحول مفاهیم را از دستاوردهای انقلاب دانست و تکمیل واژه حقوق بشر را هم عمل فوق العاده امام خواند و  عنوان کرد: حقوق بشر ایدئولوژی نظام بین الملل است و از زمان کارتر آغاز شد؛ اما رنگ حقوق بشر خیلی دنیوی بود و تکالیف در آن مطرح نبود، امام ترکیبی بین حقوق و تکلیف برقرار کرد و سیاست را اخلاقی عنوان کرد و نتیجه را بی اهمیت دانست و گفت ما مأمور به تکلیف هستیم نه مأمور به نتیجه و در این جاست که می‌بینیم رنگ حقوق بشر عوض می شود و مشخص می شود الان بشر هم حق گرا است و هم تکلیف گرا به گونه ای که حتی نسبت به حیوانات هم احساس تکلیف به وجود آمده است.

 

قادری ادامه داد: در ارتباط با حقوق دولت ها کتاب های زیادی نوشته شده بود ولی در همین حال حقوق بشر در اولویت قرار گرفت تاجایی که قبل از انقلاب تسلیحات ارزش یک کشور بود و هر کس بیشتر سلاح کشتار جمعی داشت از اهمیت او در دنیا افزایش پیدا می کرد؛ اما انقلاب ما با خون پیروز شد و حتی امام در جنگ هم علاقه مند نبود که ما پیروزی نظامی پیدا کنیم چرا که آن را تحقیر ملت دیگری می دانست.

 

توجه امام به منابع طبیعی

وی یکی از مفاهیم دیگر تولید شده از سوی امام را منابع طبیعی دانست و یادآور شد: یک موضوع دیگر در قدیم بهره مندی بی رویه از منابع طبیعی بود؛ اما بعد از انقلاب حفظ محیط زیست به طور جدی مطرح می شود و یک ارزش بین المللی پیدا می کند؛ یک دهکده جهانی توسط امام مطرح می شود و همه را به هم مربوط می داند که اگر در روسیه درختی قطع شود به این سرزمین هم مشکل وارد می شود و برخی مفاهیمی که برای جوانان امروز خنده دار است که امام موقع مزاحمت مگس ها آن ها از اتاق بیرون می کرد و ازکشتن آن ها تعجب می کرد و در جریانی در جبهه شهید چمران مسیر خود دور می کند که به گل ها آسیب نرسد و خبر به امام می رسد که ایشان سجده شکر می کند که این چنین افرادی در جبهه وجود دارند.

 

وی با اشاره به انقلاب فرهنگی امام افزود: امام نشان داد که می توان بدون اسلحه پیروز شد و آن قدر عارف بود که در سال 56 و 57 برای مسیحیان جهان پیام می دهد که من از ملت مسیح می خواهم در اعیاد خود برای مردم ایران دعا کنند تا با دعای شما ملت ما بر ظلم و طاغوت رهایی پیدا کند و لازم است بدانیم سازنان کنفرانس اسلامی از مراکزی بود که به همت شاه ایران و شاه اردن و چند کشور دیگر برای حمایت از رژیم صهیونیستی تشکیل شد ولی زمانی که امام حکم اعدام سلمان رشدی را اعلام می کند همین سازمان آن چنان تحولی پیدا کرده است که پشت امام می ایستد.

 

قادری در پایان ابراز تأسف کرد: اما علی رغم تلاش های بیش از حد امام در جا انداختن مفاهیم ارزشی اما امروز در داخل کشور برخی مفاهیم رجعت به جاهلیت کرده است؛ به عنوان نمونه مفهوم آزادی نزد برخی تبدیل به امور نابهنجار می شود که مترداف با ولنگاری و هرزگی می شود./1330/201/ب2

ارسال نظرات