۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۳۱۴۸۶۱
کارشناس مذهبی:

عبادتی که در آن علم و آگاهی نباشد، ارزشمند نیست

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی گفت: اسلام توجه زیادی به مسأله علم، عالم و عمل کرده است تا جایی که عبادتی که در آن علم و آگاهی نباشد، ارزشمند نیست.
حجت الاسلام سيد حسن موسوي حجت الاسلام سيد حسن موسوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام سید حسن موسوی کارشناس مذهبی پنجشنبه شب در مراسم یادمان ملامحسن فیض کاشانی در جوار آرامگاه این عالم، فیلسوف و شاعر بزرگ، گفت: خداوند عمل را از انسان عالم می پذیرد و دو چندان می‌کند اما کسی را که از روی جهل و هوا و هوس عبادت می کند، نمی پذیرد.

 

وی با اشاره به ارزش علم و عالم در جامعه، ابراز کرد: اسلام توجه زیادی به مسأله علم و عالم و عمل کرده است تا جایی که عبادتی که در آن علم و آگاهی نباشد، ارزشمند نیست.

 

حجت الاسلام موسوی با اشاره به این که علم و آگاهی را خداوند به هرکس که بخواهد ارزانی می کند، یادآور شد: خداوند حکمت را به هرکدام از بندگانش که بخواهد می دهد و به هرکس حکمت بدهد به او خیر کثیری را داده است.

 

این کارشناس مذهبی بیان کرد: شخص انصاری خدمت پیامبر اکرم(ص) آمد و گفت: از یک طرف محفل و مجلس علم و درس است و از آن طرف تشییع جناره است، کدام بر دیگری اولویت دارد، پیامبر گفت، اگر تشییع کننده ای هست، در مجلس علم شرکت کن که مجلس علم از هزار تشییع جنازه بالاتر است.

 

وی با اشاره به توجه اسلام به مسأله علم و عالم، گفت: از مجلس علم است که انسان به اطاعت خدا می رسد، بنابراین اسلام برای علم و علم آموزی محدودیتی قرار نداده است.

 

به گفته وی، اسلام برای علم، نه زمان و نه مکان و نه شخص می شناسد به طوری که حضرت سلمان پیامبر نیز از هدهد علم یاد می‌گرفت.

 

نام ملامحسن فیض کاشانی نه تنها در ایران و جهان اسلام، بلکه در جهان بشریت زنده مانده است

این کارشناس مذهبی در ادامه با تأکید بر این که عالم از دیدگاه اسلام جایگاه والایی دارد، گفت: ملامحسن فیض کاشانی بیش از 300 سال قبل از دنیا رفته است اما نام او امروز بعد از 300 سال نه تنها در بین ما و در ایران اسلامی و جهان اسلام، بلکه در جهان بشریت زنده مانده است.

 

حجت الاسلام موسوی ابراز کرد: دین خدا باقی می ماند و عالمی هم که برای وجه الله کار می کند، نام و یاد او زنده و باقی می ماند و اگر نام ملامحسن فیض کاشانی امروز بعد از 300 سال زنده و باقی است برای این است که برای وجه الله کار کرده است چرا که او مفسر قرآن است و کسی که مفسر قرآن می شود به نفس طهارت رسیده است.

 

وی با اشاره به این که نام علمای دین با برگزاری همین کنگره ها و سیمنارها و یادمان ها زنده نگه داشته می شود، تأکید کرد: قلم عالم از خون شهید که آیات و روایات زیادی هم در باره شهید است، بالاتر است.

 

این کارشناس مذهبی با بیان این که اگر قلم عالم نباشد خون شهید معنا پیدا نمی کند، یاد آور شد: این قلم عالم است که شهدا را تربیت می کند و یکی مانند امام راحل که شهدای بسیاری را تربیت کردند.

 

این کارشناس مذهبی با تأکید بر این که شهید جسم افراد را نشانه می رود اما عالم افکار افراد را نشانه می رود، گفت: تربیت شهدا همه از اثر قلم یک عالم است که عزت خواهی و ایثار و فداکاری و رشادت و شهادت در راه خدا را برای جامعه تعریف و شهدای بزرگواری را پرورش می دهد.

 

حجت الاسلام موسوی در ادامه با اشاره به این که ملامحسن فیض کاشانی آن طور که باید و شاید به جامعه معرفی نشده و حق او ادا نشده است، افزود: ملامحسن فیض کاشانی را گاهی دیگران از ما بهتر می شناسند.

 

ملامحسن فیض کاشانی جامع العلوم بود

وی همچنین با بیان این که، ملامحسن فیض کاشانی عمر خود را در تعلیم و تدریس هزینه کرد، یاد آور شد: ملامحسن فیض کاشانی جامع العلوم بود و در فلسفه یک فیلسوف بزرگ و یک حکیم و متکلم و فقیه و یک شاعر زیردست اهل بیت(ع) بود.

 

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: ملامحسن فیض کاشانی که از 18 سالگی شروع به نوشتن کتاب کرد حدود 200 اثر ارزشمند از جمله تفسیر صافی، الوافی، اصول المعارف، ضیاء القلب و کتاب شوق المهدی را خود بر جای گذاشته است که خیلی از افراد حتی دوکتاب او را نمی شناسند.

 

حجت الاسلام موسوی در ادامه با اشاره به این که علمای بزرگوار در قدیم با وجود مشکلات زیاد در راه کسب علم به دریایی از علم و معارف رسیدند و آنها فردای قیامت برای دانشجویان و طلاب امروز که از همه امکانات در راه کسب علم بهره مند هستند حجت می شوند گفت: افت علمی دانشجویان و طلاب با وجود این همه امکانات قابل قبول نیست.

 

شایان ذکر است، مراسم یادمان ملامحسن فیض کاشانی از سوی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان و همکاری هیأت امنای آرامگاه ملامحسین فیض کاشانی، پنجشنبه شب در جوار آرامگاه این عالم و فیلسوف و شاعر بزرگ برگزار شد./1307/202/ب1

ارسال نظرات