۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۳۱۵۰۱۳
کوشکی:

وارد کردن مجلس خبرگان به بازی‌های سیاسی ضربه به ساحت علمی این نهاد است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل سیاسی گفت: افرادی که می‌خواهند مجلس خبرگان را وارد سیاسی بازی کنند، در واقع به ساحت علمی و عملی آن ضربه می‌زنند.
دکتر کوشکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر محمدصادق کوشکی، کارشناس سیاست خارجی، صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه عباسقلی خان، گفت: کسانی که به چنین فضای آموزشی یعنی حوزه علمیه ورود پیدا می کنند با انگیزه آموزش دین می‌آیند اما پس از مدتی به مسائلی که دنبال آن بودند نمی رسند و دچار سرخوردگی می‌شوند و این ناشی از درگیر بودن در دروس ادبیات، منطق و در نهایت فقه است.


وی با اشاره به اینکه این مشکل در تمام حوزه‌های علمیه اعم از خراسان، قم، اصفهان و نجف می باشد و در گوشه‌هایی از حوزه که دیده می شود کارهایی در حال انجام است مثل مجموعه دارالحدیث این کافی نیست، اظهار کرد: امروز طلبه وقتی در جامعه حاضر می‌شود، استفتائاتی  که از او می‌شود قادر به پاسخگویی آن‌ها نیست.


کارشناس سیاست خارجی با طرح این سوال که اگر شخصی از طلبه ای سؤال کند که اگر منی که دین‌دار هستم بخواهم کسی را که دین‌دار نیست دعوت دین کنم، چه باید کرد؟ و چه راهی را باید طی کرد؟ ابراز داشت: فقیه ما می‌تواند حقوق زن و شوهر نسبت به هم را بیان کند، نه اینکه به‌لحاظ روان‌شناسی و اجتماعی به مسأله پاسخ بدهد.


کوشکی با اشاره به اینکه مسائلی هستند که جامعه دین‌داران از طلبه مطالبه می‌کنند اما مسائلی در جامعه وجود دارد که جامعه غیر دین‌داران از طلبه می‌خواهند، تاکید کرد: آیا به طلبه آموزش داده می‌شود که چگونه با یک مسیحی، یهودی، بودایی، اهل سنت و ... به‌طور صحیح برخورد کند؟

 

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه سال‌هاست ممحض در فقه و اصول هستند اما در حوزه‌های علمیه قدیم طلاب و علمایی تربیت می‌شدند که نیازهای جامعه را درک و حل می‌کردند، عنوان کرد: «محمدباقر استهباراتی» یک از علمای قدیم است که در زمینه مکانیک، شیمی و فقه و اصول و ادبیات دارای اثر است و از آخرین نفراتی که چنین ویژگی داشتند، مرحوم «علامه طباطبایی» بودکه نقشه‌کش مدرسه علمیه معروف قم هستند.


یکی از مسائل مورد نیاز مردم، تاریخ اسلام است

کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه امروزه مطالباتی از حوزه علمیه وجود دارد که حوزه از این گونه مطالبات به دور است، تصریح کرد: یکی از مسائلی که بسیار مورد نیاز مردم است تاریخ اسلام است و اگر قرار باشد افرادی که تربیت‌یافتة حوزه نیستند به‌جای طلاب وارد این عرصه شوند، خروجی‌اش احتمالا مجاهدین خلق دیگری خواهند بود.


وی عنوان کرد: این روزها طلاب علوم دینی وقتشان بسیار به‌هدر می‌رود؛ مباحثه فقه، اصول، فلسفه و... می‌کنند اما بازهم وقت آزاد زیادی دارند که برای آن برنامه ندارند.


کوشکی با اشاره به اینکه طلبه باید علاقه خودش را پیدا و وقت اضافه خودش را صرف آن کند، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل موفقیت علمای گذشته این بود که در عرصه مورد علاقه‌ خود ورود پیدا می‌کردند.

موضوع خانواده بسیار مهم و مورد نیاز جامعه است
وی با انتقاد از اینکه چرا مشاوره تحصیلی و خانواده را علمای ما عهده‌دار نیستند؟ اظهار کرد: موضوع خانواده بسیار مهم و مورد نیاز جامعه است، درست است خانواده با یک مسأله فقهی شکل می‌گیرد اما ادامه آن مبتنی بر اخلاق، روان‌شناسی، علوم اجتماعی و ... است.


کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: آمار طلاق در تهران امسال به پنجاه‌وهشت درصد رسیده که اگر طلبه‌ها وارد عرصه نشوند این مشکل به مشهد سرایت خواهد کرد.


استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه با تعریف خاطره ای از حضور خود در جمع مارکسیست ها پرداخت و افزود: مارکسیست‌ها در آن جلسه از عدالت سؤال داشتند ‌و گفتند در مکتبشان به بن‌بست رسیده اند که برای آن‌ها از نهج‌البلاغه در مورد عدالت حرف زدم، بعد از اتمام جلسه به من گفتند: مشکل ما حل شد.


افرادی که می‌خواهند مجلس خبرگان را وارد بازی‌های سیاسی کنند، به ساحت علمی و عملی مجلس خبرگان ضربه می‌زنند


وی در ادامه با اشاره به اینکه سیاست در نزد ما همراه با اخلاق است اما در سیاست روز از اخلاق خبری نیست؛ خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) در نجف مورد اهانت قرار می‌گرفتند که یاران امام از این موضوع ناراحت و به ایشان گفتند ما چه باید بکنیم؟ آیا ما به علمای آن‌ها اهانت کنیم؟ حضرت امام(ره) فرمودند: هرکس به یکی از آقایان حاضر در نجف اهانت کند، ساواکی است.


استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران در این جلسه، گفت: گروهی که امروز از شورایی بودن رهبری صحبت می‌کنند، می‌دانند در قانون اساسی چنین چیزی وجود ندارد اما با انگیزه تضعیف جایگاه رهبری این سخن را مطرح می‌کنند و ما نباید این بحث را طرح کنیم؛ چون عملا با این کار، آن دسته بی‌اخلاق را در هدفشان که تضعیف جایگاه رهبری است یاری می‌کنیم.


وی در ادامه به نظارت بر عملکرد رهبری پرداخت و خاطرنشان کرد: باید بگویم که چنین حرفی صحیح نیست؛ حرف صحیح این است که مجلس خبرگان وظیفه نظارت بر احراز شرایط رهبری را برعهده دارد.


کوشکی با تاکید بر اینکه افرادی که می‌خواهند مجلس خبرگان را وارد سیاسی بازی کنند، در واقع به ساحت علمی و عملی مجلس خبرگان ضربه می‌زنند، افزود: با کاری که شورای نگهبان برعهده دارد، عملا سیاسی کردن مجلس خبرگان عملی نیست و همواره شاهد این بوده‌ایم که مجلس خبرگان یک جمع خاص بوده اما در مقابل، مجلس شورای اسلامی امکان دارد که سیاسی شود.


وی گفت: دکتر صالحی سیاست‌مدار نیست و در دولت قبل هم وقتی وزیرخارجه شد، بنا را گذاشتیم بر همه کارهایی که دولت قبل انجام داد، دولت قبل دنبال یک ماشین امضاء می‌گشت و ایشان فقط در زمینه تخصصی خود ماهر است.


راه براندازی نظام، لشکرکشی خیابانی نیست

استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران، تصریح کرد: متأسفانه افرادی مثل دکتر صالحی و عراقچی که تحصیل‌کرده اروپا هستند، ناخواسته قدرت و برتری غرب را می‌پذیرند و بنده این ویژگی را در افرادی که در اروپا تحصیل کرده‌اند دیده‌ام.


وی ادامه داد: آقای سریع‌القلم که عقل منفصل رییس جمهور است، صریح می‌گوید که ما باید انقلابی‌گری را کنار بگذاریم؛ چون انقلابی‌گری با عقلانیت سازگار نیست! چه می‌شود که رهبری امسال می‌گویند: «من دیپلمات نیستم؛ من انقلابی‌ام» چون رهبری می‌بینند که در این دوره به‌جای انقلابی‌گری از دیپلماسی سخن به میان می‌آید.


کوشکی با اشاره به این که انقلاب هرچه جلوتر می‌رود، طبق سنت الهی مرحله به مرحله، آزمون‌های سخت‌تری را تجربه می‌کند، خاطر نشان کرد: خلوص هرچه بخواهد بیشتر شود، سخت‌تر می‌شود.


وی در پایان گفت: شکل ‌دهندگان فتنه 88 امروز بدانند که راه براندازی نظام لشکرکشی خیابانی نیست؛ همان‌طور که ما بینش پیدا کرده‌ایم، طرف مقابل هم بینش ببیشتری پیدا کرده است. هرچه شرایط پیچیده‌تر شود، هوش ما هم بیشتر خواهد شد؛ مثالش جبهه کردستان و جبهه جنوب است که در کردستان آماده‌باش دائمی بودیم؛ چون از همه‌جا امکان داشت به ما حمله شود اما در جبهه جنوب، حمله فقط از روبه‌رو بود و نهایتا نعل اسبی پیش می‌آمد که راهش فرار به عقب بود به همین دلیل جبهه کردستان هوش و تجربه خوبی برای بچه‌های ما به همراه داشت./859/202/ب1

ارسال نظرات