۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۳۱۶۸۸۷
در میزگرد «ویژگی های مجلس خبرگان کارآمد» مطرح شد؛

مجلس خبرگان باید حامی رهبری باشد/ خبرگان سند مشروعیت رهبری

خبرگزاری رساـ میزگرد «ویژگی های مجلس خبرگان کارآمد» در مشهد مقدس با حضور شماری از علما برگزار و بر این که خبرگان رهبری باید در کنار رهبر و حامی باشند تأکید شد.
خبرگان کارآمد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، میزگرد« ویژگی های مجلس خبرگان کارآمد» با حضور نامزدهای مجلس خبرگان عصر امروز 26 بهمن در مجتمع علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد.

 

در این میزگرد آیت الله حسن عالمی و حجج اسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی، سید مجتبی حسینی، سید محمود مدنی و محمد هادی عبد خدایی حضور داشتند.

 

 حجت الاسلام والمسلمین مدنی، نماینده ولی فقیه در امارات اظهار کرد: مجلس خبرگان سه وظیفه تعیین رهبری، نظارت به رهبری و عزل رهبری را بر عهده دارد و رهبر معظم انقلاب به تعبیر امام راحل همان خورشید تابان است، تنها نهادی که غیر از مجلس شورای اسلامی اسلامی حق قانون‌گذاری دارد خبرگان رهبری است.

 

وی با بیان این که یکی از کارهای اساسی خبرگان رهبری تدوین قوانین است، گفت: خبرگان جایگاه منحصر‌به‌فردی دارد و اگر مجلس خبرگان رهبری داشته باشیم که قوانینی برای آینده نظام تصویب کند، آنگاه افتخار ویژه‌ای کسب کرده‌ایم.

 

درادامه حجت الاسلام والمسلمین مجتبی حسینی،نماینده ولی فقیه در عراق با اشاره به وظایف مجلس خبرگان رهبری گفت: این مجلس دو مسؤولیت را برعهده دارد که در دستور کارش قرار می گیرد.

 

خبرگان سند مشروعیت رهبری

 حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان این که خبرگان سند مشروعیت رهبری و حلقه وصل رهبری و مردم هستند، افزود: البته نیازی به نظارت بر کار رهبری نیست، چراکه تمامی اقدامات ایشان روشن و آشکار است.

 

وی با بیان این که حتی دشمنان رهبری هم اعتراف دارند که حتی یک نقطه خاکستری هم در زندگی ایشان وجود ندارد، اظهار کرد: از طرفی وضع قوانین در خبرگان هم بر عده خود خبرگان است و حال و هوای مادی و ریاست در خبرگان وجود ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی تاکید کرد: کار خبرگان رهبری این است که خبر می‌دهند فلان شخص اعلم است و در حقیقت خبرگان تعیین کننده به معنای مشروع دهنده نیستند، بلکه خداوند مشروعیت رهبری را تعیین و خبرگان آن را اخبار می‌‌کنند.

 

آیت الله حسن عالمی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان درادامه این میزگرد به تببن وظایف مجلس خبرگان پرداخت و گفت: در قانون اساسی تعیین رهبری در صورت فقدان رهبر قبلی وظیفه ذاتی مجلس خبرگان رهبری است.

 

حمایت رهبری از وظایف خبرگان

نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی افزود: بعد از تعیین رهبری و دادن مسؤولیت، حمایت رهبری هم از وظایف دیگر نمایندگان مجلس خبرگان رهبری است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که بزرگترین دغدغه نمایندگان مجلس خبرگان رهبری دین و فرهنگ است، اظهار کرد: در این حوزه نمایندگان خبرگان رهبری باید بزرگترین حامی رهبری باشند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ولایت فقیه یک امر کلامی است، بیان داشت: این موضوع بدان معنا است که ادامه مکتب نبوت و امامت بعد از امامت بر عهده ولی فقیه درعصر غیبت است.

 

خبرگان رهبری باید در کنار رهبر و حامی باشند

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این موضوع که نمایندگان خبرگان رهبری ناظر بر ولی فقیه هستند با مسأله کلامی ولی فقیه سازگاری ندارد چرا که خبرگان رهبری باید در کنار رهبر و حامی باشند.

 

وی ادامه داد: در موضوع ولایت فقیه به عنوان یک مسئله اعتقادی و کلامی عزل معنا ندارد و جایگاه علمی درباره عزل مفهومی ندارد چرا که مادون نمی تواند بر عالی نظارت داشته باشد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به کمیسیون‌های مجلس خبرگان گفت: یکی از کمیسیون‌هایی که در مجلس خبرگان رهبری وجود دارد کمیسیون تحقیق اصل 107 و 109 است؛ این کمیسیون چشم‌انداز آینده کشور را بررسی می‌کند و شخصیت‌های شایسته جایگاه رهبری را بررسی و در صورت لزوم به مجلس خبرگان ارائه می‌دهد.

 

نقش اول مجلس خبرگان تعیین ولی فقیه است

حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی عبدخدایی درادامه این میزگرد با بیان این که نقش اول مجلس خبرگان تعیین ولی فقیه است، اظهار کرد: در واقع این کار سبب ثبات کشور است.

 

وی با بیان این که وجود مجلس خبرگان باعث می شود که دشمنان اسلام مأیوس شوند، افزود: در زمان رحلت امام خمینی(ره) خیلی ها آرزو داشتند که از این وضعیت سوءاستفاده کنند که نقش خبرگان به زودی توانست رهبر فرزنه ای را انتخاب کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه درادامه به بیان شرایط رهبری پرداخت و بیان داشت: رهبر باید مدیر، مدبر و سیاستمدار باشد و توانایی انجام کار را داشته باشد و از طرفی خداترس باشد و در مقابل جوسازی ها قرار نگیرد، همچنین عارف به روز و عالم به زمانه باشد که این شرایط از متن اسلام ، آیات و روایات برمی آید.

 

وی ادامه داد: خود خبرگان هم باید دارای این شرایط باشند تا بتوانند شخصیت برجسته را انتخاب کنند و هرگاه  بر خبرگان معلوم شد که رهبری از انجام وظایف قانونی ناتوان است و دیگر نمی تواند رهبری کند تشخیص این امر بر عهده مجلس خبرگان رهبری است.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی عبدخدایی با بیان این که مجلس خبرگان مسؤولیت های بزرگی را برعهده دارند، افزود: در واقع خبرگان رهبری پشتوانه خوبی برای نهاد رهبری هستند که دشمنان در همین راستا مأیوس می شوند که بتوانند رخنه کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی در ادامه با اشاره به آیات و روایات درباره جایگاه رهبری گفت: رهبری تمامی امور و شئون اجتماعی، سیاسی وفرهنگی و غیره را ساماندهی می‌کنند و وظیفه خبرگان این است که نگذارند این رشته قطع شود و یا احیانا با خلاء رهبری مواجه شویم.

 

وی احراز شرایط رهبری، نظارت برآن و مراقبت بر بقای شرایط رهبری را از جمله وظایف دیگر وظایف مجلس خبرگان برشمرد و گفت: فقاهت اصلی‌‌ترین شرط رهبری است و دلیری، شجاعت، مسلط بودن به شرایط منطقه و جهان و غیره از دیگر خصوصیات رهبری است.

 

خود خبرگان هم باید دارای شرایط رهبری باشند

حجت الاسلام والمسلمین  حسینی خراسانی ضمن تاکید بر این‌که چنانچه روزی یکی از این ویژگی‌ها در رهبری به خودی خود از بین برود رهبر کنار می‌رود و خبرگان آن را اعلام می‌کنند، تصریح کرد: آنچه در این هنگام دارای اهمیت است، این است که خبرگان خود باید از نظر شرایط در سطحی باشند که چنانچه قرار شد به عنوان گزینه رهبری مطرح شوند، آن شرایط را دارا باشند به این معنا که خبرگان خود باید دلیر، مسلط به شرایط منطقه و جهان، مدبر و مدیر باشند؛ بنابراین مردم باید افرادی را به مجلس خبرگان بفرستند که آنان شایستگی رهبری کشور را داشته باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی خاطرنشان کرد: ما باید به قدری سطح مردم را بالا ببریم که آنان امروز همان کنند که خُبرای آنان در مرحله رحلت امام کردند و کسی را انتخاب کنند که هر چه زمان بگذرد رأی ثواب آنان آشکارتر شود و انتخاب‌شان به گونه‌ای باشد که چنانچه امام حضور داشتند به این رأی نمره 20 بدهند.

 

پرسش و پاسخ

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی در بخش دوم این میزگرد در پاسخ به این پرسش که مشروعیت رهبری از جانب خداوند است یا از جانب مردم، گفت: این حوزه‌، حوزه‌های فرهیختگان است نباید بین مباحث کوچک و بزرگ مخلوط شود؛ ما یک اصل مسلمی داریم که بر اساس آن مشروعیت تنها از آن خداوند است و هیچ کس حق تشریع ندارد.

 

وی با بیان این موضوع که در دوره غیبت سه منصب مرجعیت تقلید، قضاوت و ولایت فقیه در جامعه مسلمان وجود دارد، بیان داشت: در هر سه منصب شرط عدالت معتبر است و چنانچه فردی افقه فقهای عالم باشد و هیچ فقیهی به درجه او در جهان نباشد؛ اما چنانچه عادل نباشد نمی‌تواند به عنوان ولایت فقیه فعالیت کند.

 

عضو جامعه مرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: همین طور چنانچه فردی به تمام قوانین مسلط و متخصص باشد؛ اما عادل نباشد نمی‌تواند قضاوت کند و در خصوص مرجعیت تقلید نیز همین شرط وجود دارد.

 

وی در ادامه با یادآوری این نکته که البته خداوند مشروعیت می‌دهد؛ اما تشخیص بر عهده مردم است، تصریح کرد: با توجه به این‌که این تشخیص مشکل است مردم نمایندگانی به نام خبرگان انتخاب می‌کنند تا این خبرگان به جای آنان فرد فقیه را بشناسند.

 

حجت الاسلام والمسلمین  حسینی خراسانی در خصوص رد صلاحیت سید حسن خمینی بیان کرد: من نمی‌دانم که چه خبر است؛ اما در کشور میثاقی به نام قانون اساسی وجود دارد که باید از آن تمکین کنیم، البته ممکن است این قانون ایراداتی داشته باشد؛ اما این سخن به معنای عدم تمکین از قانون نیست؛ بنابراین ایراد قانون اساسی را نیز باید از مسیر قانونی برطرف کنیم.

 

وی افزود: در این قانون نهادی در نظر گفته شده به نام شورای نگهبان که مسؤولیت‌هایی را بر عهده دارد که همه باید به این میثاق ملی احترام گذاشته و از آن تمکین کنیم تا کشور به قله‌های پیشرفت و عدالت برسد.

 

 حجت الاسلام والمسلمین مجتبی حسینی، در پاسخ به این پرسش که چنانچه شرایط فقاهت بین دو نفر مساوی بود، تکلیف چیست، گفت: روزی در مسجدی می‌خواستند یک امام جماعت انتخاب کنند و دو گزینه از هر جهتی با هم مساوی بودند و در نهایت عنوان شد که بر عهده مردم می‌گذاریم.

 

مجتهد جامع الشرایط ولایتش را از خداوند دارد و خبرگان تنها این خبر را اعلام می‌‌کنند

نماینده ولی فقیه در عراق بار دیگر تاکید کرد: مراد از انتخاب این است که خبرگان خبر می‌دهند که فلان شخص اعلم است. مجتهد جامع الشرایط ولایتش را از خداوند دارد و خبرگان تنها این خبر را اعلام می‌‌کنند و چنانچه مشاهده می‌کنید در قانون به این مسئله اشاره شده است به این علت است که نظمی در نظر گرفته شود.

 

وی در خصوص این پرسش که چنانچه دو فقیه در تمامی شرایط مساوی بودند باید چه کرد؟ گفت: چنانچه یک نفر از آنان رهبری را عهدار شد، دیگری نباید ایرادی وارد کند و آن را بپذیرد و چنانچه این امر را نپذیرفت در حقیقت جایگاه خود را از دست داده است؛‌ چرا که رهبری نباید حریص باشد.

 

 آیت الله عالمی نیز درباره رد صلاحیت سید حسن خمینی گفت: وقتی در خصوص شریعتی از امام راحل پرسیده شد، ایشان فرمودند من در خصوص اشخاص دخالت نمی‌کنم.

 

وی با تأکید بر جایگاه مهم رهبری در نظام اسلامی اظهار کرد: اگر به جایگاه رهبری آنچنان که آموزه‌های دینی ما بیان کرده، واقف باشیم آنگاه رسالت خبرگان رهبری به خوبی روشن خواهد شد و به بسیاری از شبه‌ها و پرسش‌ها، پاسخ داده می‌شود./934/پ200/ج1

ارسال نظرات