۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۳۱۷۵۹۵
امام جمعه اصفهان:

احکام اسلامی قضاوت در جهان بی نظیر است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اصفهان با بیان این که احکام اسلامی درباره قضاوت در جهان کم نظیر و در بسیاری موارد بی نظیر است، گفت: اسلام برای شیوه عملکرد قضات و شرایط قضاوت آداب و شرایط ویژه ای قرار داده است که نشان دهنده ارزش و اهمیت این منصب شریف و حساس است.
آيت الله طباطبائي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، پیش از ظهر امروز در جمع اعضای نظام پزشکی اصفهان، عنوان کرد: یکی از وظایف نظام پزشکی، قضاوت کردن درباره اعمال و رفتار پزشکان و تخلفات احتمالی است که در این صنف واقع می شود، بنابراین این قشر از جامعه نیز باید به آداب و احکام و شرایط قضاوت در اسلام آشنا باشند.

 

وی اضافه کرد: همه اعمال و رفتار ما از قضاوت هایی منشأ می گیرد که در ذهن و روان ما ایجاد می شود، اما گاهی افراد یا گروه های خاصی مسؤول قضاوت کردن درباره سخن و رفتار دیگران هستند.

 

امام جمعه اصفهان اظهار کرد: قضاوت در اسلام با ارزش و مهم و در عین حال خطرناک است، در روایتی آمده است که حضرت علی(ع) به شریح قاضی می فرمایند: «قضاوت کاری است مختص نبی یا وصی یا شقی» که عظمت قضاوت و انسانهایی که قضاوت می کنند را اشاره می کنند، همچنین اینگونه تفهیم می کنند که صدور حکم بر اساس اغراض شخصی، کاری است که انسان های شقی انجام می دهند.

 

وی تصریح کرد: خداوند می فرماید پیروی از هوای نفس انسان را از راه حق باز می دارد، یکی از مواردی که در عمل قضاوت از آن نهی شده، حکم کردن بر اساس احساس و اغراض شخصی است.

 

آیت الله طباطبایی نژاد گفت: حضرت امیرمؤمنان(ع) خطاب به مالک می فرمایند: «بهترین افراد را برای عمل قضاوت انتخاب کن»، که این مسأله ارزش و اهمیت منصب قضاوت را نشان می دهد.

 

وی اظهار کرد: طمع ورزی یکی از آسیب های خطرناکی است که صدور احکام عادلانه از سوی قضات را تهدید می کند، در عین حال قاضی باید در اجرای فرمان حق، قاطع و شجاع باشد.

 

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان عنوان کرد: قاضی باید دارای روحیه نقدپذیری باشد، در قاموس اسلامی اگر قاضی اشتباهی کرد باید با شجاعت اشتباه خود را بپذیرد و در صدد اصلاح آن برآید.

 

وی اضافه کرد: احکام و دستوراتی که برای قضاوت در اسلام ذکر شده در اسلام کم نظیر و در بسیاری از موارد بی نظیر است، مجموعه ای از دستورات فردی و جمعی ناظر بر رفتار و کردار قضات اسلامی است که عدم رعایت هر یک از آن ها مخاطرات زیادی به همراه دارد.

 

آیت الله طباطبایی نژاد گفت: عجله در قضاوت تنها آبروی یک فرد یا یک خانواده را تهدید نمی کند، گاهی اشتباه در قضاوتی که برخاسته از یک عمل عجولانه است آبروی جمعی از افراد را می برد.

 

وی با اشاره به اتفاق بیمارستان خمینی شهر، حکم صادره در مورد این پرونده را عجولانه خواند و افزود: در مدت کوتاهی مشخص شد که زخم کوچکی که نیاز به بخیه هم نداشته و افرادی برنامه ریزی شده و با اهداف خاص در پشت پرده قصد شیطنت داشته و در فضای مجازی به سرعت عکس خلاف واقعی که اصلا به موضوع ربط نداشته جهت تحریک احساسات جامعه انتشار و فضا را آلوده کردند.

 

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه این واقعه لطمه آبرویی به کل پزشکان بود افزود: افزون بر اینکه احکام صادره عجولانه بود متأسفانه به جای پیگیری و مجازات طراحان این شیطنت، احکام صادر شده نیز پس از مشخص شدن قضیه به علت فضای جامعه تغییر نکرد.

 

وی تصریح کرد: بردن آبروی افراد در اسلام به قدری مذمت شده است که بنابر روایت معصوم، این فرد بمنزله خروج از ولایت توحید و التزام به ولایت شیطان است، در ادامه روایت آمده است حتی شیطان نیز این افراد را نمی پذیرد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: خداوند و معصومین(ع) در ورایات فراوانی قضات حکومت اسلامی را از غفلت از یاد خدا و ظلم بر دیگران بر حذر داشته اند زیرا قضاوت سمتی است که جان و مال و ناموس مردم را در اختیار دارد و احکام صادر شده از سوی قضات، تأثیر مستقیمی بر روند امور زندگی مردم دارد، بنابراین تلاش برای کسب معارف الهی و اخلاق اسلامی برای قضات بیش از دیگران لازم است.

 

وی عنوان کرد: به یاد خدا بودن به معنای این نیست که فردی همیشه ذکر بگوید، یاد خدا به این معنا است که در هر لحظه ای به یاد او باشیم و از خشم و قهر او بترسیم.

 

آیت الله طباطبایی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: امروز وضعیت نظام پزشکی در کشور بسیار مطلوب و مورد رضایت است، هیچ بیماری وجود ندارد که پزشکان داخلی از مداوای آن ناتوان باشند و این مسأله برای ما یک افتخار است.

 

وی اظهار کرد: مردم و دستگاه قضایی هم امروز برای پزشکان ارزش و اهمیت بیشتری نسبت به گذشته قائل هستند و مجموعه ارکان اجرایی و اجتماعی ما به نقش و اهمیت اطباء در جامعه پی برده اند.

 

امام جمعه اصفهان در پایان تأکید کرد: اسلام برای شیوه عملکرد قضات و شرایط قضاوت آداب و شرایط ویژه ای قرار داده است که نشان دهنده ارزش و اهمیت این منصب شریف و حساس است، احکام اسلامی درباره قضاوت در جهان کم نظیر و در بسیاری موارد بی نظیر است./868/202/ب1

ارسال نظرات