۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۳۱۹۰۹۴
قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث مطرح کرد؛

حل مشکل کمبود استاد و تدوین متون حدیثی در دانشگاه قرآن و حدیث

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین مسعودی‌خمینی با بیان این‌که مشکل کمبود استاد و تدوین متون حدیثی در دانشگاه قرآن و حدیث حل شده است، گفت: در مؤسسه دارالحدیث جدایی بین حوزه و دانشگاه دیده نمی‌شود.
حجت الاسلام عبدالهادي مسعودي‌خميني، قائم مقام دانشگاه قرآن و حديث و رييس پژوهشکده تفسير اهل بيت(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی‌خمینی، قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث و رییس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) پیش از ظهر امروز در دیدار با حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که پیش از افتتاح دارالحدیث پنج سال کار مقدماتی برای آن انجام شده است، اظهار داشت: نیروی ورزیده در حدیث کم است و رشته حدیث نه درحوزه و نه در دانشگاه به طور جدی و تخصصی وجود ندارد و به همین خاطر در مؤسسه دارالحدیث چند سال پیش نیاز به دانشگاه قرآن و حدیث احساس شد.

 

وی با بیان این که دو مشکل عمده در علم حدیث وجود دارد، ابراز کرد: نخست آن که متخصص حدیثی کم داشتیم و استاد ورزیده برای این امر نبود به همین خاطر با سلسله کارهای مقدماتی و با استفاده از دانش های شخصی استادان قسمت عمده این مشکل حل شد، مانع دوم تدوین دروس تحصیلی برای علوم حدیث بود، چون حدیث بر اساس خواندن متن است و درس نامه کردن آن مشکل بود ولی با تلاش پژوهشگران این مرکز، و با استفاده از متون علمی بزرگان حوزوی، پانزده کتاب درسی آماده شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی‌خمینی افزود: همه استادان ما در این مرکز صاحب تألیف هستند و در زمینه های مختلف متن هایی نوشته اند و از کتب مراجع معظم نیز کمک گرفته اند؛ به عنوان مثال بنده خودم در ارتباط با آسیب شناسی حدیث از کتاب الخمس حضرت عالی استفاده کردم.

 

وی با اشاره به این که استادان ما از داشته های حوزوی و دانشگاهی برخوردار هستند، تأکید کرد: در مؤسسه دارالحدیث جدایی بین حوزه و دانشگاه دیده نمی شود؛ همچنانکه اکثر استادان ما از مدارک دانشگاهی و حوزوی برخوردار هستند.

 

قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث در گزارشی از فعالیت های این دانشگاه عنوان داشت: دانشگاه قرآن و حدیث در مرحله تأسیس خود در سال 78 با رشدی چشم گیر توانست در سال 82 فارغ التحصیل داشته باشد و ما بعد از آن وارد مرحله تثبیت و بنیان گذاری شدیم و در ادامه رشته های متنوع دیگری نیز در این مؤسسه وارد شد که از این میان می‌توان به تفسیر روایی و روان شناسی روایی اشاره کرد که دراین زمینه تحقیقات جامعی نیز انجام شده است و همچنین دانشجویان این مؤسسه در رشته های دیگری همچون کلام، عقاید امامیه، حقوق و ارتباطات مشغول تحصیل هستند که در بخش ارتباطات بیشتر روحانیان حج تربیت و آموزش داده می شوند.

 

وی ادامه داد: ما دراین مرکز برای عمومی سازی دانش حدیث، دوره های کوتاه مدت حدیثی در شهرهای مختلف تعریف و اجرا کرده ایم و به همین خاطر امروز دارالحدیث قطب علمی حدیث در کشور به شمار می‌رود و فرآورده‌های اصلی آن مقبول است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعودی‌خمینی با بیان این که کسانی هستند که نمی توانند به صورت رسمی در این مرکز حاضر شده و تحصیل کنند، تأکید کرد: حدود شش سال پیش بحث راه اندازی کلاس های اینترنتی مطرح شد و از همان زمان این کار آغاز شد و محصلان در این دوره از نرم‌افزارها و دوره‌های مجازی مؤسسه استفاده می کنند./1330/پ202/ی

ارسال نظرات