تربیت ولایی جهادی، انقلاب عظیم فرهنگی برخاسته از متن اسلام ناب است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سیداحمد رهنمایی پژوهشگر حوزوی امشب در نشست ظرفیتهای تربیت ولایی ـ جهادی برای تمدن اسلامی(ظرفیتهای تربیتی انقلاب اسلامی در راستای برپایی تمدن جهانی) که در مرکز انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: تربیت ولایی ـ جهادی در جایگاه تربیتی پیشرو، پیش برنده، جهت بخش، با چشماندازی روشن نه تنها در تراز انقلاب اسلامی و رهنمودهای بنیانگذار کبیر آن قرار میگیرد، بلکه میتواند تحقق بخش اهداف متعالی نظام اسلامی و آرمانهای تمدن اسلامی در گسترة جهانی هم باشد.
این پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه سبک تربیت ولایی ـ جهادی انقلاب اسلامی از ظرفیت بالایی برای ایجاد و گسترش تمدن جهانی برخوردار است، اظهار داشت: منظور از تربیت ولایی، تربیت تحت اشراف، مدیریت، و تدابیر الهی همراه با رحمت و نظارت ربوبی است و هنگامی که سخن از تربیت جهادی به میان می آید، تربیت از مرحله جهاد النفس تا مرحله حق الجهاد الهی همراه با تحول اساسی در ابعاد گوناگون وجودی را شامل می شود و منظور از تمدن جهانی، محصول رشد، شکوفایی، پیشرفت و تعالی علم و ادب و فرهنگ به طور فراگیر و در سطح جهانی است.
وی به بخشی از دستاوردهای مهم و حیاتی انقلاب اسلامی در سطوح داخلی و خارجی اشاره و تصریح کرد: دستاوردهای انقلاب اسلامی را می توان در چهار ناحیه دستهبندی کرد که عبارت اند از برای کشور و ملت ایران، برای منطقه و جهان اسلام، بلوک شرق و بلوک غرب.
حجتالاسلام رهنمایی به شاخصهای تمدن ساز تربیت ولایی جهادی پرداخت و گفت: نتیجة بررسیها نشان میدهد که تربیت ولایی-جهادی از شاخصهای تمدنساز و نوید بخش و زمینه ساز عصر ظهور برخوردار است که از آن جمله میتوان به شاخص هماهنگی با فطرت بشری، شاخص همسویی با آرمان های انسانی، شاخص پیش روندگی نظام تربیتی بر حسب شرایط و اوضاع جاری جهانی، شاخص پاسخ گویی به نیازهای تربیتی فردی ـ اجتماعی آحاد و جوامع، شاخص بصیرتافزایی انقلابی و حماسی، شاخص پیروی از سنن الهی، شاخص واگرایی نسبت به مفسدان و مفاسد و شاخص زمینه سازی برای عصر ظهور اشاره کرد.
این پژوهشگر حوزوی درباره چالشهای رو به روی تربیت ولایی جهادی یادآور شد: وجود چالشها و موانع جدی پیش روی امور خطیری چون تربیت ولایی ـ جهادی زمینهساز تمدن اسلامی گریز ناپذیر است. چالش نارسایی تبلیغات و اطلاع رسانی، چالش ناهمزبانی با آحاد و جوامع بشری در سطح جهان، چالش جدایی و فاصله مابین اندیشه و عمل، چالشهای فرهنگی- سیاسی در قلمرو تعلیم و تربیت ولایی- جهادی و چالش ناکارآمدی برنامهها در عرصة تعلیم و تربیت ولایی- جهادی برخی از این چالشها است.
وی به بیان برخی از راهکارهای برون رفت از چالش های پیش روی تربیت ولایی جهادی خاطرنشان کرد: متصدیان امور تربیت ولایی ـ جهادی با مدیریت درست و شایسته راههای برون رفت از این چالشها و برخورد با این موانع را تعریف و معین کنند؛ برخی از این راهکارها، طراحی و برنامه ریزی دقیق و روزآمد در عرصة تعلیم و تربیت ولایی-جهادی، تبلیغات و اطلاع رسانی فراگیر و جهانی برای تربیت ولایی-جهادی، کشف راههای همزبانی با آحاد و جوامع بشری، همسوسازی فعالیتهای تربیتی در راستای تأمین منویات الهی و تلاش شخصیتها و گروههای ذی نفوذ برای هماندیشی و همافزایی و تفاهم و همگرایی هر چه بهتر و بیشتر است.
حجتالاسلام رهنمایی افزود: نتایج به دست آمده از مطالعات نشان میدهد چنانچه ظرفیتهای تربیتی انقلاب اسلامی ایران به سبک تربیت ولایی ـ جهادی از جنبة ثبوتی و واقعی، آن چنان که است، مورد بازیابی و بازشناسی دقیق قرار گیرد و از جنبة اثباتی، آن چنان که باید و شاید، به اجرا گذاشته شود، میتوان به اهمیت نقش و جایگاه این ظرفیتها در روند زمینهسازی برای تمدن جهانی خوشبین و امیدوار بود.
این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه قدرت نرم انقلاب اسلامی ظرفیت این را دارد که بستر مناسبی برای ظهور یک انقلاب فرهنگی در سطح جهان فراهم آورد اظهار داشت: منادیان و داعیان اسلام ناب و تربیت یافتگان به تربیت ولایی ـ جهادی به منظور انجام رسالت خطیر الهی خویش باید با مجهز شدن به وسایل و امکانات روزآمد، گستره جهان را تحت تأثیر تبلیغات و اطلاعرسانی به روز، کافی و هم جانبه قرار دهند، زیرا هیچ ابزاری کارآمدتر و مؤثرتر از فعالیتها و اقدامات تبلیغاتی فکری و عملی مناسب نیست.
وی در پایان تصریح کرد: تربیت ولایی ـ جهادی نقطة آغازین، فیمابین و فرجامین انقلاب عظیم فرهنگی برخاسته از متن اسلام ناب و قدرت نرم انقلاب اسلامی است که شرایط جهانی را برای ورود بشریت به عصر نوینی از تمدن با ساختار و محتوای اسلامی مهیا میگرداند./822/202/ب2