۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۳۲۰۷۶۰
مدیر مدرسه عالی تفسیر:

تمرکز بر تربیت دینی و خانوادگی ملاک جذب و گزینش طلاب شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با تأکید براینکه متولیان حوزه افزون‌بر سنجش علمی باید فاکتورهای دینی، تربیتی و خانوادگی متقاضیان ورود به حوزه را نیز در نظر بگیرند، گفت: نمره بالا داشتن انسان ساز نیست و با خود اخلاق و تربیت نمی‌آورد.
ميرکتولي

 

حجت الاسلام والمسلمین سیدمرتضی میرکتولی مدیر مدرسه عالی تفسیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با توجه به اینکه سبک پذیرش طلاب باید متناسب چشم انداز پیش روی حوزه باشد، اظهار داشت: حوزه های علمیه در هزاره گذشته خواستگاه اصیل اعتقادات شیعی و سنگر دفاع از تمدن و تفکر اهل بیت(ع) و نماد اسلام منطقی و عقلانی بوده است؛ بنابراین به نظر می رسد همانند تمام مجامع فرهنگی و دینی باید به دنبال تأمین اهداف بلندی که در دستور کار دارد باشد.

 

وی افزود: مسؤولان گزینش طلاب صرفا به دنبال پر کردن کلاس‌ها، حجره ها و مدارس علمیه نباشند؛ آنها باید برای پذیرش طلاب، راهکارها و مؤلفه‌های مهمی که وجود دارد، را مد نظر قرار دهند.

 

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم اظهار داشت: نسل امروز با نسل دیروز تفاوت عمده ای دارد؛ نسل دیروز اطلاعات زیادی از دین و منابع دینی نداشت اما بیش از میزانی که آگاهی پیدا می کرد، باور دینی به آموزه های آسمانی داشت.

 

تربیت نسل جدید حساسیت‌ و دشواری بیشتری دارد

عضو شورای منتخب تفسیر حوزه علمیه قم با بیان اینکه مؤلفه‌های زیادی در شکل‌گیری نسل امروز نقش دارد، گفت: از جمله آنها آموزش و پرورش، نهادهای تربیتی، صداو سیما، سینما، فضاهای ورزشی و عمومی هستند؛ به دلیل این تعدد نسل امروز نسبت به باورهای آسمانی سخت پذیرتر شده است زیرا که می بیند در دنیای متمدن امروز و در عصر صنعت و مدرنیته همه با مباحث فنی و تجربی سر و کار دارند بنابراین در مباحث فرا حسی، مانند نسل گذشته آن حالت پذیرش وجود ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی خاطرنشان کرد: در نسل امروز می بینیم با اینکه مباحث درسی دینی خوبی به آنها ارائه می شود و اطلاعات نسبتا خوبی دارند حتی در مقطع دبیرستان و دانشگاه باورهای اعتقادی و پایبندی شان نسبت به نسل دیروز کمتر است.

 

وی افزود: نسل امروز بسیار کم حوصله و شتاب زده است چراکه عصر تکنولوژی و سرعت است و همه چیز را می خواهد خودش تجربه کند بنابراین کار کردن با چنین نسلی بسیار دشوار و حساس است؛ در دنیای امروز توجه عمومی به مراکز دینی کمتر شده است، چه کلیسا، چه مساجد کمتر توانسته اند ذهن نوجوانان را به خود مشغول کنند و نتوانستند متناسب با این نسل جاذبه های لازم را در خود ایجاد کنند.

 

افرادی که در دین‌داری سابقه بهتری دارند باید در اولویت گزینش‌ها باشند

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با اشاره  روایتی از امام علی(ع)، گفت: حضرت به مالک اشتر می فرماید در گزینش افراد برای مسؤولیت های مهم، کسانی که در اسلام سابقه دار هستند را انتخاب کن؛ یعنی آنهایی که پیشینه محکم تری و قوی تری دارند بستر آماده تری برای دفاع از دین و مدیریت کرسی های مهم دارند.

 

عضو شورای منتخب تفسیر حوزه علمیه قم ادامه داد: خانواده هایی که اصالت دینی، روحانی و عالمانه دارند طبیعی است که برای حوزه مناسبت ترند؛ پدری که عالم و اهل مطالعه و پشتکار است معمولا فرزندش نیز اینگونه بار می آید؛ در انتخاب نیروهای اصیل در حوزه باید این فاکتورها نیز در نظر گرفته شود.

 

ملاک قراردادن نمره آفت مهمی در پذیرش طلاب است

وی خاطرنشان کرد: افراد با استعداد زیادی وجود داشته اند که نتوانستند در حوزه بمانند، حتی نیروی خوبی هم نشدند که به سمت دانشگاه ها یا مراکز دیگر بروند و تلف شدند؛ اما می بینیم که بسیاری از افراد با استعداد متوسط در حوزه می مانند و اینها آموزه های دینی را به مردم یاد می دهند و دین باوری خود را به مردم منتقل می کنند.

 

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با تأکید بر اینکه در پذیرش طلاب نباید نگاه آماری داشت، ابراز کرد: نباید برای جذب افراد در حوزه صرفا به نمرات بالای آنها توجه داشت، نمره بالا که انسان ساز نیست و اخلاق و تربیت را به همراه خود ندارد؛ متولیان حوزه جدای از بحث رقابت ها و آزمون های علمی باید به مباحث ریشه ای و پیشینه دینی و روحانی خانواده این افراد نیز توجه کنند./928/ت302/ی

ارسال نظرات