۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۳۲۱۶۹۴
امام جمعه آران و بیدگل:

عبور از قید و بند دنیا و امیال نفسانی از ویژگی‌های مهاجران الی الله است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرستان آران و بیدگل گفت: اگر انسان بر نفس، امیال و هوای نفسانی خود پا گذاشت و مقابل توفان غرائز مقاومت و نفس خود را کنترل کرد و از منیت ها و هوای نفس گذشت این فرد مهاجر الی الله است.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد موسوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام سید محمد موسوی امام جمعه شهرستان آران و بیدگل شنبه شب در مراسم سالگرد رحلت حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد سیفی مازندرانی و شب شهادت فاطمه زهرا(س) در مسجد سلمان کاشان با اشاره به دو هجرت ظاهری و باطنی در قالب هجرت درونی و بیرونی، هجرت زمینی و آسمانی و هجرت جسمانی و روحانی، گفت: خداوند قرآن می فرماید، اگر کسی از خانه اش به سوی خدا و رسول خدا هجرت کند و مرگ او برسد اجر او با خداست.

 

وی افزود: انسانی که هجرت می کند، نزد خدا مقامی والا دارد و در هجرت مبدأ و مقصدی است که مبدأ خانه و وطن او و مقصد جایی است که هدف قرار می دهد و مسافتی بین مقصد و مبدأ است که این مسافت نیازمند راهنما است.

 

حجت‌الاسلام موسوی از هجرت درونی به عنوان هجرت آسمانی و ملکوتی نام برد و افزود: کسی که از خانه نفس بیرون بیاید و مقصد او خدا باشد، این شخص به مقام موت می رسد آن هم نه موت اضطراری بلکه به مقام موت اختیاری می رسد.

 

امام جمعه شهرستان آران و بیدگل افزود: اگر انسان بر نفس و امیال خودش و هوای نفسانی خود پا گذاشت و در مقابل طوفان غرائز مقاومت کند و نفس خود را کنترل کند و از این منیت و هوای نفس و قید و بند امیال نفسانی عبور کند این فرد مهاجر الی الله است.

 

به گفته وی، کسی که به قصد الله این حرکت روحانی را آغاز کرده است در این سیر معنوی به درجه موت می رسد و در این مسیر به غیر از محبوب حقیقی و غیر از جمال معشوق کسی را نمی بیند و این انسان مهاجر الی الله است.

 

حجت الاسلام موسوی گفت: چنین شخصی اجر او خود خدا است، نه بهشت جسمانی بلکه بهشت ذات است چرا که هدف برخی مردم بهشت جسمانی است یعنی همان چیزی که در قرآن از آن به عنوان نخل، درخت، میوه و امثال این ها است، اما کسی که مهاجر الی الله شد و از خانه نفس عبور کرد و مبدأ خانه نفس او است و مقصد خدا است در این راه به بهشت ذات می رسد، یعنی بهشتی که غیراز عرفا و شهدا و کسانی که نفس مطمئنه دارند نمی رسند.

 

وی افزود: پیامبر اکرم می فرماید، شهید هفت خصلت دارد که آخرین خصلت شهید این است که در وجه خدا نگاه می کند نه این خدا صورت مادی داشته باشد، بلکه در وجه الهی یعنی غرق جمال او است و مشاهده کمال حضرت حق بهترین لذت برای شهید است.

 

امام جمعه شهرستان آران و بیدگل در ادامه، از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد سیفی مازندرانی به عنوان یک عالم جوان فاضلی نام برد که دو هجرت زمینی و آسمانی و هجرت درونی و بیرونی را انجام داده بود.

 

وی افزود: مرحوم سیفی مازندرانی طلبه برجسته حوزه علمیه قم یک نعمتی بود که این شخصیت در عین جوانی مسیر مهاجرت الی الله را طی کرده بود و به عنوان طبیب سیاری بود که مانند برخی در قم نماند تا فقط تدریس و مباحثه کند، بلکه حرکت کرد و قیام کرد و با مسافرت به شهرستان ها و استان ها و دانشگاه ها برای تبیین مکتب اهل بیت(ع) و دفاع از ارزش های ناب محمدی رفت.

 

حجت الاسلام موسوی یاد آور شد: مرحوم سیفی مازندرانی مسلط بر علوم حوزوی فقه، اصول و تفسیر و رجال و در ادبیات شمعی بود که مردم را پروانه وار گرد خود جمع کرده بود و محفل علمی تشکیل داده بود و جوان هایی پرورش داد.

 

وی افزود: کمترین جوانی را داریم که در پایان دهه سوم زندگی خود به گفته پدر بزرگوارش آیت الله سیفی مازندرانی مجتهد باشد و در سن اندک و جوانی تسلط بر علوم، کار کوچکی نبود بلکه عنایتی بود که خدا به او داشت و زمانی که متولد می شود، پدرش در عالم رؤیا لوح زرینی را می بیند که بر روی نوشته محمد جواد، متوجه می شود که باید نام این نوزاد تازه به دنیا را محمد جواد بگذارد.

 

حجت الاسلام موسوی افزود: مرحوم سیفی بزرگ می شود و تبدیل به جوان با استعداد و فعال و با نبوغ و پرتلاشی می شود که از برکات وجودی وی حوزه های علمیه قم و کاشان و شهرستان های دیگر استفاده می کنند و این کار او همان هجرت زمینی است.

 

امام جمعه شهرستان آران و بیدگل گفت: هجرت آسمانی و ملکوتی و معنوی مرحوم سیفی مازندرانی، اخلاق و ایمان و عرفان این جوان مجتهد و فاضلی است که رهبر معظم انقلاب از او به عنوان جوان فاضل عزیز یاد می کند.

 

وی یاد آور شد: مرحوم حجت الاسلام المسلمین محمد جواد سیفی مازندرانی شخصیتی بود که به عنوان ذخیره اسلام بود و نیروی بسیار پرتوانی که برای جهان اسلام مفید بود و قطعا با نبوغ و تقوا و اخلاصی که داشت به مقام مرجعیت می رسید.

 

حجت الاسلام موسوی یکی از ویژگی های مرحوم سیفی مازندرانی را تقوا و فاضل و با بصریت دانست و گفت: مرحوم سیفی مازندرانی به دنبال دنیا نبود و تنها چیزی که در ذهن او خطور نکرده بود حبّ دنیا و مقام و عناوین کاذب دنیایی بود.

 

امام جمعه شهرستان آران و بیدگل یاد آور شد: خانواده سیفی مازندرانی خانواده ای عالم پرور و عالم خیز و مدافع انقلاب و نظام بود و مرحوم سیفی مازندرانی اگر چه در ظاهر شهید نیست اما مقام شهید را دارد.

 

 

حجت الاسلام موسوی گفت: ما نباید غفلت کنیم و نیروهای توانمند و ارزشمندی که برای اسلام و انقلاب مفید هستند به این راحتی از دست بدهیم چرا که برای تربیت چنین افرادی باید سال ها منتظر ماند تا یک مجتهد تربیت شود.

 

وی افزود: چرا شخصیتی که به فرموده رهبر معظم انقلاب فاضل و عزیز است و استاد برجسته حوزه علمیه قم که همه او را احترام می گذارند در راه تبلیغ دین از دنیا برود اما نام شهید را برایش انتخاب نشود.  

 

امام جمعه شهرستان آران و بیدگل گفت: مرحوم سیفی مازندرانی یک شخصیت با بصیرتی است که وقتی می خواهد از رهبر معظم انقلاب نام ببرد می گوید، امام خامنه ای روحی له الفدا، یعنی جان من به فدای او، که این امر بیانگر این است که این مجتهد جوان که در اعتقادش محکم بود خوب فهمیده بود و بصیرت داشت.

 

شایان ذکر است، مراسم سالگرد مرحوم حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد سیفی مازندرانی شنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء به امامت آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان با حضور شهردار، مسؤولان و مردم  کاشان در مسجد سلمان این شهرستان برگزار شد./1307/202/ب1

ارسال نظرات