۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۷
کد خبر: ۳۲۵۱۵۳
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

امر به معروف و نهی از منکر با محبت و احترام در جامعه محقق می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: امر به معروف یعنی تشویق مردم به عمل خیر و این امر تنها بر اساس محبت و دوستی محقق می‌شود و انجام نهی از منکر نیز به این روش است.
شيخ حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم، شامگاه جمعه در مراسمی که به مناسبت دهه اول ماه رجب و در حسینیه شهدا برگزار شد، گفت: شیعیان نسبت به یکدیگر اهل محبت و یاری رساندن هستند.

 

وی افزود: خداوند در قرآن مجید از این امر به عنوان ولی نام کرده، ولی به معنای محب، یار و کمک دهنده است و گاهی نیز در بعضی از آیات به عنوان سرپرست ذکر می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به اینکه شیعیان نسبت به یکدیگر کینه‌ای ندارند، بیان داشت: دل انسان باید مورد رضایت و خشنودی حضرت حق باشد چرا که خداوند باری تعالی دل سخت، بی محبت و کینه دار را دوست ندارد و می‌فرماید دل سخت در نزد من منفور است.

 

وی افزود: قلبی با ارزش است که در آن محبت ساکن باشد چنین دلی خانه خدا، اهل بیت(ع)، دوستان و همکیشان شده و مورد توجه و عنایت خاصه خداوند است و درهای فیوضات و رحمت الهی به روی او باز می‌شود و مورد علاقه و محبت مخلوقات قرار می‌گیرد.

 

استاد حوزه علمیه در خصوص انسا‌هایی که در قلبشان نسبت به دیگران محبت ندارند، گفت: کسی در عالم خلقت چنین اشخاصی را دوست ندارد و در آخرت هم افرادی تنها، غریب و بیگانه هستند و مسیرشان در قیامت مسیر دوزخ است.

 

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه انسان‌های با ایمان نسبت به دیگران الفت دارند، اظهار داشت: انسانهای مومن به قدری مردم را دوست می‌دارند و نسبت به آنان الفت دارند که مورد علاقه و محبت انسان‌ها و مخلوقات قرار می‌گیرند.

 

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به ویژگی‌ بارز انسان‌های مومن، عنوان کرد: خیر به معنای عبادت خدا و خدمت به خلق است انسان‌های مومن عمل خیر را به درستی می‌شناسند و دغدغه آنان این است که دیگران را بر مبنای عشق و محبت به انجام عمل خیر وادار کنند.

 

این دانشمند فرزانه با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع)، گفت: حضرت فرمودند در میان مردم همه را از خودت بهتر بدان و خودت را از همه بدتر، زیرا باید احتمال داد آنهایی که از تو بزرگتر هستند ذکری را از تو بیشتر گفته باشند و آنهایی که از تو کوچکتر هستند گناهشان از تو کمتر باشد؛ این حدیث سبب می‌شود تا انسان با همه وجود به دیگران احترام بگذارد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: امر به معروف یعنی تشویق مردم به عمل خیر شده و این امر تنها بر اساس محبت و دوستی محقق می‌شود و انجام نهی از منکر نیز به این روش است./813/202/ب1

ارسال نظرات