۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۳۲۵۳۴۳
با حضور آیت الله حائری شیرازی؛

نشست علمی ضرورت و اهمیت فقه رسانه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی ضرورت و اهمیت فقه رسانه به همت معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و با سخنرانی آیت الله حائری شیرازی برگزار شد.
فقه رسانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجاه و دومین نشست علمی معاونت پژوهش و دومین نشست تخصصی گروه فقه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) رسانه با موضوع ضرورت و اهمیت فقه رسانه، پیش از غروب امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

 

در این نشست که دبیری علمی آن را حجت الاسلام والمسلمین عبدالله جلالی، مدیر دفتر شبکه قرآن و معارف سیما در استان قم برعهده داشت، آیت الله محی الدین حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سابق شیراز به ایراد سخن پرداخت.

 

حجت الاسلام عبدالله جلالی، مدیر دفتر شبکه قرآن و معارف سیما در استان قم و دبیر علمی این نشست در ابتدا با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: عمار همیشه کار سخت تر را انجام می داد و این یک ضابطه به ما می دهد که به سراغ کارهای سخت تر برویم؛ ولی ما معمولا سراغ کارهای آسان می رویم و امروز این بحث در حوزه باید تقویت شود، ابزار دشمن برای تغییر باورهای مردم چیست؛ کتاب نوشتن در مورد ولایت فقیه آسان است اما میلیون ها جوان به دنبال تعریف جدیدی از دین می گردد.

 

وی ادامه داد: در جهان امروز تکلیف ما حوزیان سنگین است و باید در حوزه کارهای سخت و مشکل باید پا بگذاریم که یکی از این میدان ها فقه رسانه است که دشمن از این ابزار برای پیشروی خودش استفاده می کند ولی اخلاق در آن بسیار مهم است همچنانکه اصل 157 قانون اساسی بر رعایت موازین شرعی رسانه ها تأکید می کند، فقه و امور شرعی نیز ما را ملزم به اخلاق را در رسانه می کند.

 

در ادامه این نشست آیت الله حائری‌شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری که سخنران ویژه این نشست بود با بیان این که در علوم انسانی رابطه حکم و موضوع باید از حوزه انسان شناسی عبور کند، خاطرنشان کرد: وقتی رسانه پای به فقه و علوم انسانی می گذارد مسأله حقوق انسان ها مطرح می شود هرچند سخت افزاری به نام علوم تجربی دارد ولی نرم افزار آن علوم انسانی است که برای روش هدایت و مدیریت رسانه به آن نیاز داریم و این مدیریت همان مدیریت از درون است.

 

وی افزود: غرب در متد تعریف انسان مدیریت را از بیرون می داند و چاره ای هم ندارد همچنانکه روش اداره دانشگاه های ما همین است و حوزه ها هم از وقتی که مقلد انشگاه شد مدیریت از بیرون را آغاز کرد و به مشکل خورد؛ قدیم می گفتند آخوندها می گویند نظم در بی نظمی است و این قدر این بی نظمی را بر سر حوزه زدند تا این امتحان گرفتن ها و حضور و غیاب را القاء کردند و نتیجه آن این شد که طلبه در مدرسه احساس زندان دارد و عشق درس مرده است؛ در گذشته اگر استاد یک جلسه نمی آمد شاگردان عزا می گرفتند ولی امروز طلبه ها ذوق زده می شوند.

 

آیت الله حائری شیرازی ابراز داشت: آیا به واقع مدیریت امروز جامعه ما اسلامی است؟ آیا تربیت اسلامی است؟ خیر، همه مدل غرب است و به دلیل این که غربی ها کاربردی عمل می کنند، برای رسانه آیین نامه نوشته و عمل می کنند؛ اما ما برنامه ای نداریم، بنابراین تا پای انسان شناسی را وارد علوم نکنیم کارها ابتر می ماند و از همین رو در فقه رسانه نیز باید به انسان شناسی توجه ویژه ای بشود./1330/پ203/ی

ارسال نظرات