۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۳۲۵۹۵۳
رییس تبلیغات اسلامی بجنورد:

60 درصد معتکفان خراسان شمالی جوانان هستند

خبرگزاری رسا ـ رییس تبلیغات اسلامی بجنورد با اشاره به رشد سالیانه شمار شرکت‌کنندگان در مراسم اعتکاف در استان، گفت: بر اساس آمار بیش از 60 درصد از معتکفان خراسان شمالی جوانان و نوجوانان هستند.
حجت الاسلام هدايتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام ناصر هدایتی، رییس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد، امروز در نشست ستاد اعتکاف، با اشاره به استقبال مناسب اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان از این آیین معنوی، اظهار کرد: غالب افراد شرکت‌کننده در اعتکاف جوانان و نوجوانان هستند.

 

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده پارسال 60 درصد معتکفان در استان، جوانان و نوجوانان سنین 15 تا 30 سال بودند، اضافه کرد: امسال نیز جوانان و نوجوانان بیش از 60 درصد شرکت‌کنندگان در اعتکاف در خراسان شمالی هستند.

 

حجت‌الاسلام هدایتی ادامه داد: اعتکاف عبادتی مستحبی و فردی بوده و انسان‌ها خود تصمیم به شرکت در این آیین گرفته و معتکف می‌شوند اما امروز در جامعه اسلامی ما اعتکاف به امری اجتماعی نیز تبدیل شده و در واقع یک مانور معنوی در جامعه اسلامی محسوب می‌شود.

 

وی تصریح کرد: این موضوع که بیش از 60 درصد معتکفان را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند نشان‌دهنده این است که لایه‌های درونی و جدید جامعه ما استحکام معنوی مناسبی دارند که این استحکام باید با اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی روزبه‌روز تقویت شود.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: دشمنان با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی که از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنت اجرا می‌شود تلاش می‌کنند تا اعتقادات و باورهای مردم را خدشه‌دار کرده و سبک زندگی آن‌ها را تغییر دهند اما شرکت پرشور و شعور اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان در مراسمی چون اعتکاف و دیگر آیین‌های معنوی، سبب می‌شود تا ایران اسلامی همچنان استوار و پایدار بوده و هر روز نیز قدرتمندتر شود.

 

حجت‌الاسلام هدایتی با بیان اینکه اعتکاف بهترین برنامه عبادی برای نوسازی معنوی جامعه اسلامی است، افزود: یکی از شاخصه‌های فرهنگ و جامعه اسلامی، فرهنگ اعتکاف و خلوت مؤمن با خدای خویش است.

 

وی ادامه داد: در آیین اعتکاف زمینه مناسب برای جذب بیشتر جوانان و نوجوانان به مساجد و انجام امور و دستورهای دینی از سوی آن‌ها فراهم می‌شود چرا که این عبادت مستحبی مجموعه‌ای از عبادات واجب را در درون خود جای داده است.

 

حجت‌الاسلام هدایتی با اشاره به اینکه در اعتکاف بهترین عبادت‌های واجب و مستحب ازجمله نماز، روزه، حضور در مساجد، تلاوت قرآن و ... جمع شده‌اند، اظهار کرد: این آیین معنوی جایگاه و ارزش ویژه‌ای دارد به همین دلیل باید تلاش شود تا برنامه‌های فرهنگی و مذهبی آن با دقت و حساسیت مناسبی تدوین شده و در سه شبانه‌روز ایام‌البیض در مساجد میزبان معتکفان اجرایی شود.

 

وی با یادآوری اعزام 220 روحانی مبلغ و مبلغه به بیش از 140 مسجد میزبان معتکفان در خراسان شمالی، اضافه کرد: از این تعداد 70 روحانی شامل 50 مبلغ و 20 مبلغه به مساجد میزبان معتکفان در بجنورد اعزام می‌شوند تا در مدت سه شبانه‌روز اعتکاف، در مساجد محل برگزاری این آیین معنوی، پاسخگوی مسائل دینی معتکفان باشند.

 

حجت‌الاسلام هدایتی تصریح کرد: همچنین تمامی ائمه جماعات نیز وظیفه دارند تا در نمازهای جماعت به مدت 15 دقیقه احکام اعتکاف را بیان کنند تا معتکفان بتوانند از فضای معنوی ایجاد شده بهترین استفاده را داشته باشند.

 

رییس تبلیغات اسلامی بجنورد با اشاره به آسیب‌شناسی انجام شده از برنامه‌های اعتکاف سال‌های گذشته، گفت: بر اساس نتایج این آسیب‌شناسی، امسال تلاش می‌شود برنامه‌های اعتکاف در مساجد استان به بهترین نحو برگزار شوند.

 

گفتنی است، طبق سنت هرساله مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور برگزار می‌شود./9314/202/ب1

ارسال نظرات