۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۴۲۳۳۹۳
استاد حوزه علمیه:

توکل به خدا کلید موفقیت انسان است

استاد حوزه علمیه گفت: با توکل به خدا به همه چیز می‌توان رسید، پیامبر اکرم(ص) با توکل به خدا به عرش رفت در حالی که به این مهم نمی‌توان دست یافت جز با توکل به خدا که با هیچ قیمتی خریدنی نیست.
ایت الله سید باقر ایت میردامادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید باقر آیت میردامادی صبح امروز در ادامه کلاس اخلاق خود که در بیت آیت الله لنگرودی برگزار شد با اشاره به اینکه بهترین امور در عواید و اخلاق است اظهار داشت: هرچه در دست ماست به قدرت پروردگار است، در اصل تمام امور ما به قدرت خدا است و ما فقط آن را انجام می‌دهیم.

 

استاد اخلاق با بیان اینکه اگر اعمال ما به خواست خداست پس چرا اعمال ناپسند از سوی انسان‌ها سر می‌زند تاکید کرد: خداوند متعال به ما قدرت اختیار داده است پس درست است که اعمال ما از سوی پروردگار است اما خوب یا بد آن را ما انتخاب می‌کنیم در اصل خدا راه سعادت و ذلت را به ما نشان داده است ما باید آن را انتخاب کنیم.

 

وی در ادامه افزود: بین ما و خدا واسطه وجود دارد و حال که خداوند سبب کار و ما نیز مباشر آن هستیم باید تلاش کنیم با قدرت اختیار راه درست را بشناسیم زیرا خدا همه کار است.

 

آیت الله میردامادی با اشاره به اینکه ما برخلاف خیلی از ادیان حد وسط را در نظر می‌گیریم یادآور شد: از آنجایی که بین آسمان و زمین حد وسط و میانه‌ای قرار دارد ما معتقدیم که کارها از سوی خدا و با اعمال ما است ولی خیلی از ادیان معتقدند که خدا هیچ چیز انجام نمی‌دهد و بعضی می‌گویند همه چیز را فقط خدا انجام می‌دهد، این است که تعادل لازم را برقرار نمی‌کنند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه ما در افعال، صفات و عبادت موحد هستیم افزود: تولید افعال برای ما به وجود آمده است که در پی آن ما موحد در افعال می‌شویم، بدین منظور به ما تهمت می‌زنند که ما در عبادت مشترک هستیم این در حالی است که عبادت شامل نماز و روزه و... می‌شود و دعا خواندن و مناجات شامل این مصداق نیست.

 

وی ادامه داد: از نظر عقاید ما نه جبری و نه تفصیلی هستیم بلکه ما حد وسط را در نظر می‌گیریم، وحدت وجودی‌‌ها می‌گویند مقصد از لا اله الا الله این است که هیچ موجودی جز خدا نیست، از نظر آنها خدا تفصیلی است و خدا و خلق یکی هستند.

 

آیت الله میردامادی با اشاره به اینکه در دنیا هم واجب و هم غیر واجب داریم اظهار کرد: از نظر تفصیلی‌ها واجب وجود ندارد و هرچه در طبیعت است درست می‌باشد این در حالی است که در عالم هم واجب و هم غیر واجب وجود دارد.

 

وی در پایان گفت: امام جواد(ع) در پاسخ به اینکه اگر کسی بخواهد چیزی را بخرد که در دنیا پیدا نمی‌شود تنها یک راه وجود دارد و آن هم توکل به خداست، پیامبر اکرم(ص) با توکل به خدا به عرش رفت در حالی که به این مهم نمی‌توان دست یافت جز با توکل به خدا که با هیچ قیمتی خریدنی نیست، امام علی(ع) نیز علم غیب داشت چنانکه برخی از علما هم کمی به آن اشراف داشتند و این جیزی است که نمی‌توان آن را خریداری نمود./202/816/ب1

ارسال نظرات