۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۴۲۴۶۶۵
حجت الاسلام و الملسمین حسینی قمی مطرح کرد؛

نقش بنیادین کار و تلاش در سیره اجتماعی و اقتصادی امام کاظم

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در نزد امام کاظم(ع) هیچ چیز به اندازه فرهنگ کار و تلاش ارزش ندارد، گفت: امام کاظم(ع) همواره مردم را به کشاورزی و آباد کردن زمین تشویق می‌کردند و می‌فرمودند هر کس زمین کشاورزی را بفروشد برکت و رزق خود را فروخته است.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی قمی بعد از ظهر امروز در برنامه سمت خدا از شبکه سه سیما با بیان اینکه فرهنگ کار و تلاش در نزد امام کاظم(ع) بسیار محبوب بود، گفت: ایشان همواره به کارهای کشاورزی اشتغال داشته و روزی خود را با کار بازو کسب می‌کردند و همواره کار و تلاش در سیره اجتماعی و اقتصادی سبک زندگی ایشان از اهمیتی بسیار بنیادین برخوردار بود.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: وقتی صحابه از حضرت می‌پرسیدند که چرا به این کارهای طاقت فرسا مشغول هستند؛ ایشان در پاسخ می‌فرمودند که افرادی بهتر از من، از جمله رسول خدا(ص) و حضرت علی(ع) به این کارها مشغول بودند و روزی خود را با کار و تلاش کسب می کردند.

 

وی تصریح کرد: امام کاظم(ع) می‌فرمودند هر کس که زمین کشاورزی خود را بفروشد برکت از زندگی او می‌رود و برکت در کار و رزق و روزی است و به همین دلیل امام کاظم(ع) هرگز زمین کشاورزی را خریداری نمی‌کردند بلکه اقدام به آباد کردن زمین‌های کشاورزی می کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قم اظهار کرد: متأسفانه در جامعه امروز مردم به جای اینکه با کار و تلاش بر روی زمین کشاورزی رزق و روزی خود را تأمین کنند این زمین‌ها را می فروشند به این امید که سرمایه ای برای شروع یک کسب کار جدید به دست آورند یا اینکه بتوانند هزینه‌های گزاف تجمل گرایی خود را تأمین کرده و شهر نشین شوند در حالی که امام کاظم(ع) فروش زمین کشاورزی را برابر با از دست دادن برکت در زندگی می دانند.

 

وی افزود: امام کاظم(ع) همواره به شیعیان خود توصیه می‌کردند که در جامعه تولید کننده و آبادگر باشند به همین دلیل در شرایط کنونی که کشور در رکود و کمبود تولید به سر می‌برد بهتر است با الگو برداری از امام کاظم(ع) چرخ های تولید و اشتغال را در کشور به حرکت درآوریم.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به رسیدگی امام کاظم (ع) به محرومان و نیازمندان، گفت: این امام بزرگوار شبانه کیسه به دوش می‌گرفتند و به نیاز مندان کمک می کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با تأکید بر اینکه امام کاظم(ع) به خانواده و ارحام خود توجه ویژه ای داشتند، تصریح کرد: اگر در ارحام ایشان فرد فقیری وجود داشت ایشان برای کمک کردن و صدقه دادن او را در اولویت نخست قرار می‌دادند که متأسفانه در جامعه امروز این سنت حسنه به فراموشی سپرده شده است.

 

وی افزود: طبق آیه و متن صریح قرآن و روایات اگر ارحام انسان نیازمند باشد انسان نمی‌تواند صدقه بدهد و اگر با وجود فقیر در میان ارحام کسی به دیگر کمک کند به خود ظلم کرده و به خاطر غفلت مجازات می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: هدیه انسان برای ارحام و خانواده حکم صدقه را دارد و چه عیبی دارد که ما برای رفع مشکلات نذر را برای خانواده خود انجام داده و در مقابل رفع مشکلات و حوائج خود به اعضای خانواده خود صدقه و هدیه بدهیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با اشاره به اینکه امام کاظم(ع) سال‌های زیادی از عمر خود را به وسیله هارون در بازداشت و زندان بودند، گفت: هر کس انسان بی‌گناهی را به ناحق به زندان بیاندازد سرانجامی مانند هارون خواهد داشت.

 

وی افزود: در حال حاضر در جامعه ما میزان شکایت افراد از هم زیاد شده و این قضات هستند که باید مراقب باشند تا هر کس و به هر بهانه‌ای نتواند دیگری را به زندان انداخته و او را آزار و اذیت کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام کاظم(ع) در زمینه عبادی بسیار مشهور و برجسته هستند، گفت: ایشان چهار بار با پای پیاده و به همراه خانواده به حج مشرف شدند و بهتر است کسانی که خود را شیعه این امام همام می‌دانند از ایشان الگو برداری کرده و مانند این امام همام سفرهای زیارتی را به همراه خانواده خود انجام دهند.

 

حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی با اشاره به اینکه امام کاظم(ع) برای محبان خود از هر قوم و قبیله‌ای که بودند احترام زیادی قائل بودند و حتی بردگان و کسانی را که با ایشان مخالف بودند اکرام می‌کردند، ادامه داد: متأسفانه این فرهنگ در کشور ما به فراموشی سپرده شده و با وجود اینکه مردم افغانستان در میان مسلمان اولین آمار شهدای مدافع حرم را به خود اختصاص داده‌اند باز هم ما با آن‌ها، آن‌چنان که شایسته یک مسلمان و یک برادر است رفتار نکرده و این رفتار تبعیض آمیز نشان می‌دهد که ما با سیره اجتماعی امام کاظم(ع) فاصله زیادی داریم.

 

وی یادآور شد: امام کاظم (ع) می‌فرمایند «زبان انسان کلید بهشت است» بنابراین اگر می‌خواهیم کلید رفتن به بهشت را به دست آوریم بهتر است مراقب زبان و اعمال خود باشیم./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات