۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۴۲۶۷۸۱
جنتی:

نمایشگاه کتاب محل عرضه فکر و فرهنگ ناشران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه کتاب تنها از نظر بعد مکانی برای فروش مهم نیست بلکه محل عرضه فکر و فرهنگ ناشران است.
ugd [kjd

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد بعدازظهر امروز در اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب بزرگ ترین رویداد فرهنگی کشور است، اظهار داشت: نمایشگاه کتاب تنها از نظر بعد مکانی برای فروش مهم نیست بلکه محل عرضه فکر و فرهنگ ناشران است.

 

وی ادامه داد: خوشبختیم که حضور گسترده تمام انتشارات کشور در نمایشگاه امسال فراهم شد و توانستیم در این محیط از حضور آنها بهره ببریم، انتشار کتاب در سال 93 حدود 72 هزار و در سال 94 به 80 هزار رسیده است و این به خاطر فضایی است که برای ناشران و نویسندگان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد ایجاد شد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه در طول دو سال اخیر شاهد پایین آمدن تیراژ کتاب‌ها هستیم خاطرنشان کرد: تیراژ کتاب در سال 94 نسبت به 93 با کاهش روبرو بوده است، ما در نمایشگاه جدید با حمایت از ناشران سعی کردیم وضعیت تیراژ کتاب‌ها را سامان بدهیم.

 

جنتی ادامه داد: امسال تلاش کردیم همانند سال گذشته از ارائه بن کارت‌های کاغذی خودداری کنیم زیرا از بن کارت‌های کاغذی سوء استفاده زیادی می‌شد، امسال با ارائه بن کارت به نام هر شخص و ایجاد اعتبار تا پایان اردیبهشت از دلالی همیشگی کتاب جلوگیری کردیم.

 

وی افزود: نظارت بر بخش داخلی و هم بین الملل نمایشگاه خوب بوده است، در بین الملل با تدابیری که در گمرکات صورت گرفته هیأتی بر کتاب‌های چاپی خارجی نظارت داشتند، در بخش داخلی نیز قبل از انتشار کتاب‌ها فیلتر مورد نطر انجام گرفته و سپس اجازه چاپ داده شده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه در نمایشگاه امسال سالن‌های مخصوص گفتگو ارائه شد، ابراز کرد: در نمایشگاه امسال با ارائه سالن‌هایی با عنوان سرای اهل  قلم، گفتگو و کتابنما سعی کردیم فضای گفتگو و اظهار نظر صاحبان اثر و بازدیدکنندگان را داشته باشیم و از نظرات آنها بهره ببریم.

 

وی در پایان گفت: امسال غرفه‌ای به نام پایتخت کتاب را ایجاد کردیم و تلاش داریم که هر سال یک غرفه به نام یک شهر به عنوان پایتخت کتاب نام گذاری شود که با توجه به معیارهای خاصی انجام می‌شود، همچنین غرفه بوستان کتاب روستا نیز تعبیه شد که براساس میزان مطالعه روستاها در طول سال نام گذاری می‌شود./201/816/ب1

ارسال نظرات