۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۴۲۷۹۵۷

گردهمایی بزرگ مبلغان غیرایرانی برگزار شد

حجت‌الاسلام بیاتی گفت: امروزه مردم کم‌حوصله هستند و سبک زندگی تغییر کرده، بنابراین پای سخنرانی طولانی نمی‌نشینند در نتیجه خطیب باید به سخنرانی‌های فشرده و کوتاه مدت روی بیاورد.
بیاتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام بیاتی ظهر امروز در گردهمایی بزرگ مبلغان غیرایرانی مشهد که در مسجد غدیر برگزار شد به دو نوع سخنرانی و تبلیغ کوتاه‌مدت و بلند مدت پرداخت و گفت: ذائقه مردم تغییر کرده است و به ساندویچ اکتفا می‌کنند و به‌جای صله رحم، به پدر و مادر و اقوام خویش تلفن می‌کنند. به همین دلیل است که دیگر نمی‌توان یک ساعت برای مردم سخنرانی کرد و باید سخنرانی‌ها بیشتر از بیست الی سی‌دقیقه طول نکشند.

 

وی به تبیین دلایل کم‌ شدن مخاطبان منبر اشاره کرد و افزود: مردم به دلیل طولانی بودن منبر و سخنرانی، گاهی کم به مسجد می‌روند. مشاهده کرده‌ام بعضی افراد به دنبال مسجدی می‌گردند که حتی امام جماعت آن، نماز را تند‌تر بخواند! امروزه مردم کم حوصله هستند و سبک زندگی تغییر کرده است. بنابراین پای سخنرانی نمی‌نشینند و خطیب باید به سخنرانی‌های فشرده و کوتاه مدت روی بیاورد.

 

حجت‌الاسلام‌ بیاتی با تأکید بر اینکه سخنرانی یک ساعته را نباید به سخنرانی پنج دقیقه‌ای برش زد و کوتاه کرد، گفت: گاهی از یک سخنرانی یک ساعته، خطیب محترم تنها پنج دقیقه‌اش را انتخاب می‌کند و می‌گوید. این کار مضرات فراوانی دارد که یکی از مهم ترین آن واضح و روشن نشدن مطلب است و همچنین انتقال نیافتن پیام، در نتیجه سخنران باید سخنرانی‌اش را برای پنج دقیقه آماده و همان‌هایی را که آماده کرده است بیان کند.

 

وی به روش‌ و چگونگی انجام سخنرانی کوتاه مدت پرداخت و افزود: خطیب در گذشته از آیه و روایت و قصه و انواع نکات برای انتقال پیام استفاده می‌کرد اما اکنون باید کدها و کلیدواژه‌های مهم را بکار گیرد و تمام یک آیه یا روایت را نقل نکند و به سرعت سخنرانی خود را به پایان برساند.

 

استاد و خطیب حوزه علمیه در ادامه به نیازهای یک مبلغ دینی اشاره کرد و گفت: ما نیاز به تفاسیر موضوعی و هدفمند داریم تا بتوانیم آن مضامین بالا و ارزشمند قرآنی را به نسل امروز و جوانان و نوجوانان انتقال دهیم. همچنین مبلغ باید از داستان استفاده کند اما آن را کوتاه کند، شعر و مباحث علمی را نیز ذکر کند تا مخاطبانش احساس نزدیکی بیشتری با او کنند.

 

لازم به ذکر است سخنرانی حجت‌الاسلام‌ بیاتی، آخرین سخنرانی از دومین روز گردهمایی بزرگ مبلغان غیر ایرانی مشهد بود و بعد از آن طلاب غیرایرانی به دسته‌ها و گروه‌های مختلفی تقسیم شدند و به مشورت با یکدیگر و تبادل نظر پرداختند./202/862/ب1

ارسال نظرات