۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۴۳۴۲۵۷
مدیر کل اوقاف استان خبر داد؛

برگزاری مراسم معنوی شب های قدر در ۲۶۰ امامزاده مازندران

 مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به در پیش بودن لیالی قدر از برگزاری مراسم معنوی این شب ها در 260 بقعه و امامزاده استان خبر داد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام  ستارعلیزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران امروز در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در امامزاده عباس(ع) ساری برگزار شد با اشاره به در پیش بودن لیالی قدر از برگزاری مراسم معنوی این شب ها در 260 بقعه و امامزاده استان خبر داد.

 

وی با بیان این که شب قدر شبی است که در آن قرآن بر پیامبر گرامی اسلام نازل شد و فضیلت عبادت در این شب از تمام شب‌ها بیشتر است، اظهار کرد: با فضیلت‌ترین اعمال شب قدر احیاء و زنده نگهداری شب تا صبح است.

 

حجت الاسلام علیزاده بر لزوم توجه و برنامه‌ریزی مناسب برای برگزاری مراسم‌های شب قدر تاکید کرد و افزود: شب‌های قدر از نظر محتوا باید مفید باشد و براساس نیازهای روز به اجرای برنامه‌ها و سخنرانی‌ها بپردازیم.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که همه مراسم‌های ماه مبارک رمضان در قالب طرح ضیافت الهی برگزار می‌شود، ادامه داد: در ایام ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر باید از ظرفیت عظیم و معنوی بقاع متبرکه استان بهره‌گیری کرد.

 

وی با اشاره به این که تعیین سرنوشت انسان ها در گرو همت و تلاش انسان ها است، هر چقدر این همت در زندگی دنیوی و اخروی بیشتر باشد به همان اندازه در تعیین سرنوشت نیز مؤثر است، گفت: لازمه توبه و زمینه استجابت دعا این است که نسبت به گذشته و اشتباهات خود آگاهی پیدا کنیم و برای جبران آن تلاش کرده و پشیمانی قلبی نسبت به آنچه رخ داده داشته باشیم.

 

حجت الاسلام علیزاده استجابت دعا را نیازمند بسترسازی مناسب دانست و اظهار داشت: دعا زمانی مؤثر است که زمینه استجابت دعا در انسان ها فراهم شود در واقع زمانی توبه ما پذیرفته می شود که زمینه پذیرش توبه را در خود ایجاد کنیم.

 

وی شب های قدر را بهترین فرصت برای توبه به در گاه خدا و استجابت دعا دانست و اظهار داشت: قرآن مجید شب قدر را معادل با هزار ماه دانست یعنی فضیلت این شب برابر با هزار ماه است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که قرآن بهترین کلام خدا به عنوان دستورالعمل زندگی برای انسان در شب قدر نازل شده است، تصریح کرد: قرآن سعادت انسان ها را تکمیل می کند به شرطی که پایبند به این دستورالعمل بوده و قرآن را در رأس امور خود قرار داده و زندگی مان بر اساس دستورات قرآنی باشد.

 

وی ادامه داد: باید در این شب ها به واسطه قرآن در محضر خدا حاضر شده و با او ارتباط برقرار کنیم تا به جایگاه اصلی مان که بالاترین جایگاه در بین مخلوقات است، برسیم.

 

مدیر کل اوقاف مازندران، فلسفه شب قدر را ارتباط با خدا و توبه به درگاه او برشمرد و بیان داشت: با توجه به اینکه مسجد، خانه خدا و بهترین و مقدس ترین مکان روی زمین است، بهتر است بنده خدا، کلام خدا را در خانه خدا قرائت کند.

 

وی با بیان این که شب قدر بعنوان یکی از شب های سرنوشت ساز انسان ها، اهمیت و جایگاه خاصی در دین مبین اسلام دارد، گفت: این شب ها فرصتی مناسب جهت تعالی روح بشر و زمان استغفار و بازگشت به سوی باری تعالی است.

 

حجت الاسلام علیزاده تصریح کرد: قرآن کریم به منظور سعادت بشر نازل شده و اگر کسی به قرآن بپردازد اما به ولایت امیرالمومنین (ع) در رسیدن به کمال اعتقادی نداشته باشد هرگز به سعادت نخواهد رسید.

 

وی با بیان این که شب های قدر، شبهای با ارزشی است که مقدمه آن روزه داری در ماه مبارک رمضان است، خاطرنشان کرد: روزه داری سبب تقوا و پرهیز از گناهان می شود، و برای بهره گیری کامل از شب های قدر در وهله اول باید روزه داری كرد و در واقع روزه دروازه ورود به شب های قدر است و کسی نمی تواند بدون توجه به روزه ارزش شب قدر را درک نماید.

 

حجت الاسلام علیزاده با تاکید بر این که شب قدر، شب اندازه گیری و قدرگزاری انسان ها است، اذعان داشت: در شب قدر انسان هایی که با روزه داری ظرفیت وجودی خود را عظمت بخشیده اند، اندازه گیری می شوند و کسانی که اعمال نیکویشان سنگین تر است در خوشحالی معنوی بسر می برند از اینرو درک شب قدر وابسته به درک روزه و مراقبت و مصونیت نفس به هنگام روزه است.

 

وی با اشاره به این که بهره گیری از فضای معنوی شب های قدر به سود همه افراد جامعه و ایام خوبی جهت استجابت دعا است، گفت: ائمه جماعات مساجد نیز زمینه را برای حضور مردم فراهم سازند و از مراسم خسته کننده اجتناب ورزند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که از ابتدای سال جاری تاکنون 40 مورد وقف جدید در استان ثبت و 170 سند مالکیت جدید نیز برای موقوفات مازندران دریافت شده است، گفت: در حال حاضر برای 40 درصد موقوفات استان سند مالکیت صادر شده است که پی گیری برای دریافت 60 درصد دیگر در حال انجام است.

 

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به 170 پروژه عمرانی موقوفات بقاع متبرکه در مازندران اظهار داشت: این پروژه های عمرانی تاکنون بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

 

وی خاطرنشان کرد: امسال دو هزار و 500 سبد کالا با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) از محل اجرای نیت واقفین در ماه مبارک رمضان توزیع شد که هرکدام از آنها ارزشی بین 800 هزار تا یک میلیون ریال داشت.

 

حجت الاسلام علیزاده همچنین از برگزاری ضیافت الهی با حضور 300 روحانی در 320 بقعه متبرکه در ماه رمضان امسال خبر داد و گفت: 200 محفل انس با قرآن با حضور قاریان ایران و خارجی در مازندران برگزار می شود.

 

وی افزود: امسال ده هزار نفر در طرح نشاط معنوی در 120 بقعه متبرکه مازندران برای شرکت در برنامه های آموزشی، تربیتی، اخلاقی، اردویی، ورزشی و هنری ثبت نام کرده اند./202/950/ب1

ارسال نظرات