۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۴۳۶۴۴۱
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

مهم‌ترین خطوط قرمز امیرمؤمنان در خطبه عید فطر

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه آمادگی برای روز حساب، تعاون و همکاری در امور اجتماعی، رحم به مؤمن و اهمیت به فرائض و واجبات دین را از مهم‌ترین خطوط قرمز امام علی(ع) در خطبه روز عید فطر خواند.
حجت الاسلام ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عصر امروز در مراسم سخنرانی ترتیل خوانی قرآن کریم که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تشریح اعمال شب و روز عید فطر پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) در دعای ۴۵ صحیفه سجادیه آداب وداع با ماه رمضان را برای مؤمن انشا فرموده است.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه به بیان تفصیلی اعمال شب عید سعید فطر در بیان روایات پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین نکات عبادی توصیه شده احیای شب عید فطر است؛ این در حالی است که امیرمؤمنان شب عید فطر را همه ساله احیا گرفته و نقلی وجود ندارد که حضرت در شب عید فطر به استراحت بپردازد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه سوره‌های انعام، کهف و یس از سوی ائمه معصوم در اعمال شب عید فطر توصیه شده است، گفت: نمازهایی در سبک عبادی امیرمؤمنان برای مؤمن در احیاء شب عید فطر انشا شده است؛ این در حالی است که در اهمیت آن چنین نقل شده است«حضرت امیرمؤمنان(ع) در شب‌های عید بر این نماز اهتمام داشته‌اند.»

 

وی ادامه داد: در روایات از این نماز به گونه‌ای تمجید شده است که انسان را به تأمل وادار می کند؛ این در حالی است که فرموده اند«کسی این نماز را نمی‌خواند مگر آن‌چیز که از خداوند متعال بخواهد برآورده شود» بر این اساس کیفیت این نمازها در روایت به این صورت آمده است که در رکعت اول یک سوره حمد و هزار دفعه سوره توحید و رکعت دوم یک بار خواندن سوره حمد و توحید توصیه شده است.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در ادامه روایت برای رکعت اول صد بار سوره توحید هم برای سهولت این عمل بیان شده است، گفت: در روایتی از رسول اکرم(ص) آمده است« کسی که این نماز را بخواند می‌تواند خانواده خود را شفاعت کند» این در حالی است که نمازی از سوی رسول اکرم(ص) توصیه شده است که جای تأمل دارد؛ بر اساس این روایت اگر مؤمن شب عید سعید فطر شش رکعت نماز بخواند که در هر رکعت به تکرار پنج دفعه سوره توحید اهتمام کند مشمول رحمت الهی در روز موعود خواهد بود.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه به فضیلت روز عید فطر اشاره کرد و گفت: انجام غسل روز عید فطر از اعمالی است که بر مؤمن توصیه شده است؛ این در حالی است که دعای «اللهم ایمانا بک و تصدیقا بکتابک واتباع سنة نبیک محمد صلى الله علیه و آله» و «اللهم اجعله کفارة لذنوبی و طهر دینی اللهم اذهب عنی الدنس.» برای هنگام غسل و پس از آن توصیه شده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین از فرهنگ غلط کنار گذاشتن روحیه عبادی از سوی برخی از مسلمانان انتقاد کرد و گفت: متأسفانه به محض اتمام ماه رمضان برخی به سبک غلط برگشته که این عمل نشان از اعمال ظاهری و بدون اخلاص روزه دار در طول ماه مبارک رمضان است.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه به خطبه امیرمؤمنان(ع) در روز عید فطر اشاره کرد و گفت: امام در این خطبه آمادگی برای روز حساب، تعاون و همکاری در امور اجتماعی، رحم به مؤمن و اهمیت به فرائض و واجبات دین از مهمترین خطوط قرمز حضرت در این خطبه است./۸۳۷/پ202/ی

ارسال نظرات