۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۴۳۹۹۰۲
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:

مدل توسعه غربی مدیران را تجمل‌گرا بار می‌آورد

حجت الاسلام میثمی با بیان اینکه در جامعه ای که جوانان آن دریای استعداد و تخصص هستند از ریزش افراد غیرمتعهد نباید ترسید، گفت: برخی از مدیران ما تفکر سرمایه‌سالاری را پذیرفته اند در حالی که این تفکر در دنیای غرب با وجود مؤلفه‌های فرهنگی و دنیاگرایانه آنان ترویج می‌شود.
تجمل گرایی حجت الاسلام علی میثمی استاد حوزه

حجت الاسلام علی میثمی تهرانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرمایشات حضرت علی(ع)، گفت: مردم به فرمانروایان و حاکمانشان شبیه‌تر‌اند تا به پدرانشان، بنابراین اگر طبقه حاکم به سمت مانور تجملات برود اولین اثرش این است که در جامعه نمی‌شود از قناعت و زهد صحبت کرد.

 

وی ادامه داد: امکانات اجتماعی محدود است وقتی امکانات محدود باشد اگر 80 میلیون آن امکانات را بخواهند تنازع و شکاف اجتماعی و مشکلات روانی در جامعه رخ می‌دهد.

 

حجت الاسلام میثمی با ابراز تأسف گفت: متأسفانه تجمل گرایی مسؤولان چیزی نیست که صرفاً در بین خود آنها باشد، بلکه محیط اجتماعی را به فساد می‌کشاند و تنازع بی پایانی در جامعه به وجود می‌آورد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه تجمل گرایی مسؤولان مصداق بارز اسراف بیت‌المال است، گفت: این عمل آنها باعث بدبینی مردم به نظام جمهوری اسلامی می‌شود؛ بنابراین باید با آنها برخورد شود.

 

تربیت معنوی مدیران نظام اسلامی

وی با بیان اینکه تربیت معنوی مدیران نظام اسلامی بر عهده دو نهاد  دانشگاه و حوزه است، تصریح کرد: در دوران تحصیل طلبه یا دانشجو باید به فکر تربیت معنوی آنها باشیم و برای تربیت علمی و معنوی آنها باید برنامه ریزی کنیم.

 

 حجت الاسلام میثمی اضافه کرد: اگر دانشجو و طلبه را به حال خود رها شود و به بحث اخلاقی و معنویتی آنها توجه نشود پس از ورود به جامعه و در هنگام مسؤولیت و فعالیت های اجرایی، تغییر نگرش آنان بسیار دشوار می شود و برنامه های معنوی برای این گونه افراد اثر چندانی نخواهد داشت.

 

وی با اشاره به اینکه قبل از اینکه فرد مدیر شود باید بعضی از صلاحیت‌ها را در محیط حوزه و دانشگاه کسب کند، افزود: مدیران متعهد و متدین، اخلاق و معنویت خود را در خانواده و زمان تحصیل کسب کرده اند؛ این نشان می دهد که نباید از مقوله تربیت غفلت کرد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه  قم با بیان اینکه تربیت افراد نباید به بعد از رسیدن به منصب مدیریت موکول شود، ابراز کرد: قبل از مدیریت بایستی جلوی او را گرفت و آن را به افراد با صلاحیت و خوب محول کنند.

 

تصفیه افراد غیر متعهد و ریزش آن‌ها

حجت الاسلام میثمی با بیان اینکه در جامعه ای که جوانان آن دریای استعداد و تخصص هستند از تصفیه افراد غیر متعهد و ریزش آنها نباید ترسید، گفت: تصفیه مدیران در حکم یک نوع تصفیه خون در رگ‌های سیستم مدیریت اجتماعی است که این خون آلوده بیرون می‌رود و به جای آن در بدن خون تازه ای جایگزین آن می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه تفکر غربی در بین برخی مدیران جامعه وجود دارد، تصریح کرد: مدل توسعه غربی بر این شیوه است که اگر مسؤولی تجمل گرا بود با او  کاری ندارند، چون از نظر آنها مهم این است که او در حال کار کردن است، با این حال برخی از مدیران معتقدند که مدل ساختن جامعه اسلامی و پیشرفت آن با مدل توسعه غربی امکان پذیر است.

 

حجت الاسلام میثمی با بیان اینکه برخی از مدیران ما تفکر سرمایه‌سالاری را پذیرفته اند در حالی که این تفکر در دنیای غرب با وجود مؤلفه‌های فرهنگی و دنیاگرایانه  آنان ترویج می‌شود، ابراز داشت: متأسفانه مدیران زیادخواه به گرفتاری‌های غرب دچار شدند، مردم جامعه اسلامی این تفکر را قبول ندارند چون جامعه اسلامی تلاش می کند خود را به سیره ائمه اطهار(ع) نزدیک کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بر ضرورت تحقق مدیریت اسلامی در کشور تأکید کرد و افزود: با وجود مدیرانی خدومی که برای رضای خدا انجام می‌دهند و در برابر کار خود چشم‌داشتی هم ندارند؛ اما متأسفانه مشاهده می شود که سایه مدیریت غرب به غلط بر مدیریت جامعه اسلامی ما افتاده است، این وضعیت خوبی نیست و باید برطرف شود.

 

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب کمترین استفاده را از امکانات می‌کنند و بیشترین خدمت را انجام می‌دهند، اظهار داشت: این مدل غربی است که مدیر می‌گوید چون من خدمت می‌کنم باید از امکانات بیشتری برخوردار باشم، ولی در اسلام چنین چیزی وجود ندارد.

 

حجت الاسلام میثمی با بیان اینکه اکثر مدیران ما پاک هستند و اقلیتی از آنها هستند که باید تصفیه شوند، گفت: خواسته علما و مردم جامعه این است خلافی که صورت گرفته بایستی با این مسؤولان برخورد شود و صرفاً یک سرو صدای چند روزه نباشد، این در جامعه اسلامی پذیرفته نیست./875/ت302/س

ارسال نظرات