۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۴۴۱۴۵۹
عضو حقوقدان شورای نگهبان مطرح کرد؛

جنایت در کشورهای اسلامی نتیجه تفسیر خودخواهانه از حق حیات

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: صحنه های دردناکی که در کشورهای اسلامی از جمله پاکستان، یمن، عراق و کشمیر مشاهده می شود نتیجه تفسیر خودخواهانه و به دور از احکام اسلامی از حق حیات است.
محسن اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان پیش از ظهر امروز در سمینار تخصصی حقوق بشر اسلامی که در مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به حق حیات در اسلام گقت: این موضوع به معنای حق انسان برای زندگی و اجتناب دیگران از تعرض به حقوق دیگران است.

 

وی افزود: تا بشر حیاتی نداشته باشد سخن از سایر حقوق و تکالیف او فاقد موضوع خواهد بود، حق حیات به عنوان اساسی ترین حق بشر مورد اتفاق همه است، اعلامه جهانی حقوق بشر به عنوان سند شناخته شده در این زمینه در ماده 3 از حق حیات انسان سخن می گوید.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان تهران با بیان این که دولت ها مکلف هستند که برای تمام بشر از حق حیات حمایت کنند، اظهار داشت: آیا این توافق و اجماع حقوقی به معنای پایان گفت وگو در این زمینه است و مشاجره بین ما و دیگران وجود ندارد یا اینگونه نیست که باید بگوییم مورد دوم صحیح است.

 

وی ادامه داد: نمی توانیم در تمام احکام و آثار با حق حیات غربی همگام شویم، مبنای حقوقی غرب در تبیین چرایی و هدف از حق حیات ناتوان و عاجز است، چون نویسندگان اعلامیه حقوق بشر از استعدادهای دین الهی استفاده نکردند نمی توانند توضیح دهند که این ق حیات به چه دلیل است اما جهن بینی اسلامی به روشنی پسخمی دهد.

 

اسماعیلی با بیان این که اسلام می گوید خدا نعمت حیات را به بشر عطا کرده است، ابراز داشت: آیات خلقت دلالت بر این دارند که حیات یک موهبت الهی است، حیات از نگاه اسلام یک هدیه الهی با این هدف است که انسان تکامل و معرف پیدا کند از این رو حیات بی هدف نیست.

 

وی عنوان کرد: این تفاوت مبنایی سبب شده که بین طرفداران حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر غربی اختلافاتی به وجود آید، حقوق بشر غربی نمی تواند بگوید چرا انسان باید بماند اما حقوق بشر اسلامی حیات را زمینه برای رسیدن به حیات طیبه می داند.

 

عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: حقوق بشر غربی حداکثر می تواند ممنوعیت تعرض به حقوق دیگران و وجوب حمایت ها از حق حیات را توجیه کند اما نی تواند بگوید که چرا انسان مکلف به دفاع از حق حیات خود است، فرهنگ غرب از تقبیح خود کشی عاجز شده است.

 

وی اضافه کرد: حقوق بشرغربی عاجز است که ایثار را توجیه کند و می گوید چه دلیل دارد حق حیات خود را برای حق حیات دیگران فدا کنیم، حقوق بشر غربی انسان را خودخواه و بی رحم بار می آورد از این رو قتل دیگری را برای حیات خود جایز می داند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که تعرض به حق حیات دیگران در حقوق بشر غربی به اندازه یک فرد است، گفت: اما اسلام چنین چیزی را متوجه هدف خلقت و همه انسان ها می داند، حقوق بشر غربی حیات را حداکثر یک حق برای بشر می دانند و از تعمیم آن برای سایر موجودات عالم ناتوان هستند.

 

وی افزود: اگر بشر امروز برای محیط زیست حرمتی قائل است به دلیل حرمت و وجوب حیات زیست نیست بلکه برای منافع خود این کار را می کنند، مبنای فکری حق حیات در حقوق بشر غربی مجوز تبعیض و خودخواهی است اما اگر نگاه قرآنی پیدا کنیم حفظ حیات همه تکلیف است؛ حرمت ترور، جواز اعدام، لزوم رعایت حق مخالفان و دشمنان از جمله احکامی به شمار می رود که در غرب قابل توجیه نیست.

 

اسماعیلی در پایان تأکید کرد: صحنه های دردناکی که در کشورهای اسلامی از جمله پاکستان، یمن، عراق و کشمیر مشاهده می شود نتیجه تفسیر خودخواهانه و به دور از احکام اسلامی از حق حیات است./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات