اسلام کرامت ارزشی برای انسان قائل است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمزه خلیلی رییس دادگستری استان قم ظهر امروز در سمینار تخصصی حقوق بشر اسلامی که در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، گفت: مبنای مواد حقوق بشر سه اصل آزادی عقیده، مساوات در حقوق و تکالیف و مشارکت در زندگی اجتماعی است.
وی افزود: 30 ماده اعلامیه حقوق بشر حول همین سه محور است که برای همه ملیت ها، مذهب و جنسیت یکسان دیده شده است، در اعلامیه جهانی حقوق بشر در ماده 18 مقرر شده هرکس حق دارد از آزادی فکر، جدان و مذهب برخوردار شود که متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و آزادی اظهار عقیده و ایمان می شود، همچنین شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است که هرکس می تواند از آن برخوردار باشد.
رییس دادگستری استان قم با بیان این که تفاوتی که بین غرب و اسلام وجود دارد در مفهوم آزادی و برتری بخشیدن انسان در عقیده است، اظهار داشت: اگر غربی ها تفاوتی بین انسان و موجودات دیگر قائل هستند به سبب آزادی است نه به لحاظ این که انسان عقل و خرد دارد، غرب شأن انسان را در آزادی می بیند و انسانی را کامل می داند که آزادتر باشد.
وی ادامه داد: در دیدگاه اسلام مجموع توانمندی ها و استعدادهای انسان در نظر گرفته می شود، انبیای الهی آمدند که غرائض و ویژگی های انسان را تعدیل کنند تا انسان به سعادت برسد، شهید مطهری می فرماید که اراده بشر زمانی معتبر است که با استعدادهای بشری هماهنگ باشد و او را در مسیر تعالی و کمال بکشاند.
حجت الاسلام خلیلی با بیان این که انسان باید با مجموعه استعدادها مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشت: اگر ویژگی های انسان به اندازه درست مورد استفاده قرار گیرد در مسیر تکامل قرار می گیرد، مکتب غربی دامنه انسان را بسیار وسیع کرده است و انحصار در عقیده را ملتزم نیست؛ غرب می گوید اگر انسان ملتزم به عقیده شود محدود خواهد شد.
وی عنوان کرد: چارچوب انسانیت باید مشخص باشد، چون غرب آن را مشخص نکرده دامنه را وسیع می گیرد و عقاید را تحمیل به انسان و محدودیت می دانند، ملاک و چارچوب انسانیت در مکتب غربی مشخص نیست.
رییس دادگستری استان قم خاطرنشان کرد: در خلقت انسان جنسیت و ملیت مطرح نیست و این قیود نمی تواند کرامت ذاتی را تغییر دهد، کرامت ذاتی حقی طبیعی برای بشر بوده و محترم شمرده شده است، اسلام علاوه بر کرامت ذاتی کرامت ارزشی نیز برای انسان قائل است، در مکتب غرب کرامت ارزشی انسان نادیده گرفته شده است، چون این کرامت نادیده گرفته شده عقاید اجباری و تحمیلی دیده می شود./1323/پ202/ج