۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۴۴۲۴۰۹
معاون پژوهشی مرکز تخصصی مهدویت:

طواف بدون ولایت با طواف بت‌ها تفاوتی ندارد

حجت الاسلام یوسفیان با بیان این که حج میعاد با ولایت است، گفت: امام باقر(ع) است که ایشان وقتی طواف را مشاهده کردند فرمودند: «در جاهلیت نیز همین طواف گرد همین سنگ ها بود اما مهم این است که بعد از حج پیش ما اهل بیت(ع) آمده و محبت و ولایت را بر ما عرضه کنند».
مهدی یوسفیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی «حج شط همیشه جاری» با موضوع حج و معرفت عصر امروز با حضور جمعی از اساتید حوزه در سالن جلسات سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد.

 

حجت الاسلام مهدی یوسفیان در این نشست به تبیین رابطه حج با امامت و ولایت پرداخت و عنوان کرد: برای این مسأله نیاز بیان به دو مقدمه است؛ نخست این است که حج یکی از فروع از دین است و باید دید بین حج و امامت که یکی از اصول دین است چه پیوندی برقرار است.

 

امامت روح همه اعمال است

معاون پژوهشی مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: امامت روح همه اعمال است؛ ارتباط امامت با حج رابطه ای خاص و ویژه است که آن را از سایر فروع دین جدا می کند و این نوع ارتباط در سایر عبادات این وجود ندارد که یکی از دلایل خاص بودن حج این است که هویت حج با کعبه عجین شده است و اگر حج در نظر گرفته شود و از کعبه سخنی نباشد معنا ندارد چراکه هر عبادتی در هر مکانی ممکن است ولی حج حول محور کعبه است.

 

وی به مقدمه دوم بحث خود اشاره کرد و عنوان داشت: اصل عمل حج با امامت و ولایت پیوند خورده است و توجه به امام و ولی با حرکت در فضای حج اتفاق می افتد به این صورت که حضرت اسماعیل که خود امام جامعه بود باید به همراه مادرش به سرزمین بیابانی بی آب و علفی بیاید و بعد از اتفاق برای پیدا کردن آب که چاه زمزم شکل می گیرد و در ادامه مردم در این سرزمین حضور پیدا کنند و هویت جغرافیایی و تاریخی به آن می دهند و بعد از این قضایا است که حضرت اسماعیل و ابراهیم مأمور می شوند خانه کعبه را احیا کنند و بعد فرایند عمیات حج آغار می شود.

 

حجت الاسلام یوسفیان بیان داشت: همانطور که ابتدای کار خانه خدا با ولایت همراه بود آخرین حقیقت هستی هم هنگام ظهور در کنار کعبه قرار می گیرد، بنابراین بدون شک حج با حجت خدا گره خورده است؛ نشان دیگر بر این مدعا این است که خداوند ارزش بنای کعبه را به دلیل حضور پیامبر در مکه می داند آن جایی که می فرماید«و لا اقسم بهذا البلد و انت حل بهذا البلد».

 

کعبه بدون ولایت ارزشی ندارد

وی با تأکید بر این که کعبه به خودی خود جغرافیایی ارزشمند نیست، اظهار کرد: موقعی که امام سجاد(ع) در مسجد نبوی حرف های نامربوط آن فرد بی دین را شنید صدا زد من می خواهم بالای این چوب ها بروم و برای مردم صحبت کنم؛ ایشان از واژه منبر استفاه نکردند چون هویت منبر به آقایی است که روی منبر می رود، بنابراین اگر حجت خدا نباشد حقیقت حج معنایی ندارد.

 

ابعاد دیگر پیوند امام و حج

معاون پژوهشی مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به ابعاد دیگر پیوند امام و حج، گفت: خداوند در قرآن حج و کعبه را به یک زبان برای هدایت انسان ها قرار داده است و می گوید: «ان اول بیت وضع للناس» و  در جای دیگر می فرماید «انی جاعلک للناس اماما» و دیگر این که کعبه محل تولد امام است و امام فرزند کعبه است، همچنانکه امام سجاد(ع) وقتی بالای منبر رفتند اول خودش را با مکه و کعبه معرفی کردند.

 

وی با اشاره به واقع غدیر خم عنوان داشت: بعد دیگر پیوند امامت و حج، اعلام امامت است که از سفر حج شروع می شود: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک»؛ بین حج و امام پیوند دیگری به نام معرفت است که در زیباترین و والاترین رویداد سفر حج یعنی صحرای عرفات انسان بین خود و خدای خود ارتباط  معرفتی و قلبی پیدا کند که در اوج فضای عرفه که دعای آن است از خدا می خواهیم معرفت به امام را نصیب ما کند.

 

وی با بیان این که حج میعاد با ولایت است، اظهار داشت: روایتی از امام باقر(ع) است که ایشان وقتی طواف را مشاهده کردند فرمودند: «در جاهلیت نیز همین طواف گرد همین سنگ ها بود اما مهم این است که بعد از حج پیش ما اهل بیت(ع) آمده و محبت و ولایت را بر ما عرضه کنند»./1330/پ202/ی

ارسال نظرات