۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۴۴۲۶۳۵
با عنوان شط همیشه جاری؛

ویژه‌نامه هفته حج منتشر شد

ویژه‌نامه هفته حج با عنوان شط همیشه جاری به صاحب امتیازی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین منتشر شد.
ویژه‌نامه هفته حج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه هفته حج با عنوان شط همیشه جاری به صاحب امتیازی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین و سردبیری سیدمحمدرضا خوشرو در پایگاه اینترنتی اربعین منتشر شد.

ايران هيچ‌گاه در بحث اعزام حجاج ترديدى به خود راه نداده است، مواضع صريح مراجع تقليد درباره حج، خانواده شهداى منا به ديدار رهبرانقلاب مىروند، نخستين كنگره شهداى منا باحضور رييس جمهور برگزار مى شود، تأکید نماينده ولى فقيه در امور حج و زيارت بر لزوم برگزارى با شكوه هفته حج و رياض موضوع حج را سياسى كرده است از مطالب مهم این ویژه‌نامه به شمار می‌رود.

در یادداشت اول این ویژه‌نامه آمده است: حج و مناسک پرمحتوای آن به عنوان فاخرترین فریضه وحیانی، جلوه آشکاری از اعتلای دین و نمایش دهنده تمامیت اسلام ناب محمدی‌(ص) است. این مهم در آیین پیامبر اسلام‌(ص) به عنوان سازوکاری کارآمد در استقرار توحید و خداپرستی و براندازی شرک و بت‌پرستی است، اما پس از رحلت آن حضرت، مستكبران حاكم بر

جوامع اسلامى و ايادى آنها كژراهه‌هاى حادث شده – كه حقيقت حج و شعارها و نمادهاى والاى آن را با دنياخواهى و زياده جويى خود در تضاد و تنافى مى‌ديدند – به تحريف و خاموشى پيام بلند و متعالى آن پرداختند و با منحصر كردن حج در يك سرى اعمال عبادى و فردى صرف، اسلام و مسلمين را از بركات تعيين كننده و اثر بخش آن محروم كرد هاند و در واقع سرپوشى بر محتوا و روح حقيقى حج گذاشتند.

پيدايش و پيروزى انقلاب اسلامى در ايران كه احيا كننده هويت و انديشه‌هاى ناب اسلامى، دميدن روح اخوت اسلامى، صداقت و بيدارى در جامعه اسلامى و در يك كلام زمينه سازى براى حاكميت جهانى اسلام و محقق ساختن امت اسلامى بود، سبب شد تا شعاير الهى دوباره در ساحت حيات اجتماعى امت اسلامى مطرح و زنده شوند.

در اين چارچوب موضوعاتى هم چون مبارزه و جهاد فى سبيل الله، نمازهاى جمعه و جماعت، فرهنگ انتظار، نقش مساجد، عزاداریهاى مذهبى و از جمله حج به عنوان كنگره بزرگ جهان اسلام، احيا و به سمت و سوى جايگاه حقيقى خود در حال صيرورت و دگرگونى‌اند.

در مطلب نخست این ویژه‌نامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، سرپرست حجاج ایرانی روند مذاکرات ایران با عربستان در مورد اعزام زائران به حج، شرط کشورمان برای اعزام به عمره، روند نامناسب پرداخت غرامت به حجاج ایرانی صدمه دیده در حوادث منا و مسجدالحرام، سهمیه حج ایران در سال‌های آینده و نتیجه تحقیقات در مورد عوامل حادثه منا و پیامدهای آن را تشریح کرده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در بخش دیگری از این نوشتار با بیان این‌که ایران هیچ‌گاه در بحث اعزام حجاج تردیدی به خود راه نداده است، گناه اعزام نشدن ایرانی به حج را برای کسانی دانسته که (صد عن سبیل الله) کرده‌اند و مانع رفتن ایرانیان به حج شده‌اند.

مواضع صریح مراجع تقلید درباره حج عنوان دیگری از این ویژه‌نامه است که به مواضع صریح حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی و عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید درباره حج اختصاص دارد.

در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: پس از چند ماه مصالحه ایران برای به سرانجام رساندن حج امسال، مراجع تقلید که تاکنون بر حضور زائران ایرانی در حج با حفظ شأن و تأمین امنیت تأکید داشتند، این بار مواضع صریح‌تری را متناسب با برخورد سعودی‌ها اعلام کردند که شاید صریح‌ترین موضع متعلق به آیت‌الله مکارم شیرازی باشد که اعلام کرد، باید فکر حج امسال را از سر بیرون کرد.

مطلب دیگری با عنوان ریاض موضوع حج را سیاسی کرده است در این ویژه‌نامه به چشم می‌خورد که تیتر گفته سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت در مصاحبه با شبكه پرس تى وى است که مشكل اصلى عربستان را تاكيد اين كشور بر حفظ انحصار خود در برگزارى مراسم حج دانسته است.

دو صفحه از این ویژه‌نامه به بیانات گوهربار حضرت امام خمینی‌(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره ماه ذی‌الحجه و مراسم پرشکوه حج اختصاص دارد که در مطلبی امام راحل فرموده‌اند: حج بى روح و بى تحرك و قيام حج بى برائت، حج بى وحدت و حجى كه از آن هدم كفر و شرك برنيايد حج نيست. بزرگ‌ترین درد جوامع اسلامى اين است كه هنوز فلسفه واقعى بسيارى از احكام الهى را درك نكرده

و حج با آن همه راز و عظمتى كه دارد، هنوز به صورت يك عبادت خشك و يك حركت بى حاصل و بى ثمر باقى مانده است.

همچنین رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: حج، آن شط هميشه جارى و آن عطيه بى زوال الهى است كه مسلمانان تا ابد مى‌توانند غبار رنج و حرارت و آلودگى و بيمارى خود را در آن بسترند. جفاى دشمن به خاطر آن است كه جبهه‌ى خودى نخواسته است از همه‌ى نيرو و امكان خود استفاده كند و عِده و عُده‌ى خود را به مصاف دشمن بياورد. بزرگترين پشتوانه‌ى جهان اسلام، امت بزرگ اسلامى است.

بخش پایانی این ویژه‌نامه با عنوان آیا بعد از فاجعه منا می‌توان حج را تعطیل کرد مطلبی است به قلم مصطفی امیری که به بهانه فاجعه منا در مراسم حج نگاشته شده و پاسخی به شبهه تعطیلی حج در برابر کمک به فقرا، دیدگاه امام خمینی‌(ره) و مقام معظم رهبری درباره حج مستحبی است.

در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: كسى كه در راه زيارت خانه خدا در مكه، در حال رفتن يا برگشتن از دنيا برود، از ناله بزرگ روز قيامت در امان خواهد بود، و اگر در حال احرام از دنيا رفته باشد، لبيك گويان در روز قيامت محشور مى گردد. اين حديث، روح انسان را نشاط مى بخشد و التيام قلب زخم خورده داغديدگان است.

گفتنی است، ویژه‌نامه هفته حج در هشت صفحه پی‌دی‌اف به صاحب امتیازی کمیته فرهنگی آموزشی اربعین و سردبیری سیدمحمدرضا خوشرو در پایگاه اینترنتی اربعین به نشانی www.alarbaeen.ir منتشر شده است./920/ت302/ی

 

ارسال نظرات