۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۴۴۴۸۴۳
تحلیلگر مسائل سیاسی مطرح کرد؛

اهمیت اتاق فکر خبری در جهت دهی به افکار عمومی

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اهمیت وجود اتاق فکر خبری در رسانه ها نقش آن را در جهت دهی به افکار عمومی بسیار مهم دانست.
هانی زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، دکتر حسن هانی زاده، تحلیل گر مسائل سیاسی و بین الملل، در مرحله دوم طرح ولایت سازمان بسیج رسانه خوزستان که ظهر امروز، در سالن جلسات هتل مجمتع فجر سپاه در اهواز برگزار شد، خاطرنشان کرد: در فضای رسانه ای سه محور عمده برای هر بحران به ویژه بحرانهایی که زیربنای سیاسی و ژئواستراتژیکی هستند، وجود دارد که نخستین آن انتشار خبر به نقل از نزدیکترین عناصر درگیر در عرصه های سیایی و میدانی بحران است.

تحلیل گر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه اینگونه اخبار بدون تحلیل ارائه می شوند، ابراز داشت: این اخبار در اصطلاح رسانه ای پارازیت خبری نام دارند که در این مرحله نوعی بمباران فکری و خبری صورت و بسیاری از خبرگزاریهای منطقه ای و بین المللی در آغاز شکل گیری بحرانها از این اخبار استفاده می کنند و چنین اخباری مسیر و آغاز شکل گیری بحرانها را برای دریافت کننده خبر کور و مشکل می کند؛ چنان که افکار عمومی پیرامون رخدادها و بحرانها در این مرحله شکل می گیرد.

این کارشناس سیاسی تجزیه و تحلیل خبر را محور دیگر فعالیت رسانه ای در زمان بحرانها برشمرد و افزود:  بسیاری از رسانه ها از جریان خبری به عنوان یک تحلیل خبری استفاده می کنند که در این باره افراد نزدیک به طیف ها و سیاست خود را در رسانه گردآوری و این اشخاص تحلیلی کاملا هدفمند ارائه می دهند و در این مرحله شکل گیری و انتقال یک سیاست خبری صورت می گیرد.

هانی زاده اظهار داشت: تجزیه و تحلیل خبر مرحله ای بسیار حساس که مهندسی افکار عمومی پیرامون رخدادهای خبری را شکل می دهد و در این مرحله قضاوت عمومی پیرامون بحرانها دشوار و صف بندی اجتماعی موافق و مخالف درباره بحرانها صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در این مرحله بسیاری از دریافت کنندگان خبر در خصوص چرایی شکل گیری بحرانها دچار سردرگمی می شوند و از این جنبه بیشتر رسانه های منطقه ای و بین المللی برای جهت دهی به افکار عمومی از حیث قضاوت پیرامون بحران به سمت تحلیل خبری پیش می روند.

تحلیل گر مسائل سیاسی نقش اتاق فکر خبری در جهت دهی به افکار عمومی پیرامون بحرانها را بسیارمهم و ضروری دانست و عنوان کرد: پیش از بیداری اسلامی و بحران در برخی کشورهای عربی شاهد شکل گیری اتاق فکر در برخی رسانه های عربی بودیم و در شبکه های الجزیره و bbc، اتاق فکر خبری از سال 2003 و پس از سرنگونی رژیم بعث عراق شکل گرفت و چنین اقدامی بنای فکری و خبری یک جامعه را ایجاد می کند.

این مقام مسؤول گفت: تحلیل خبری و تجزیه و تحلیل رخدادهای منطقه ای در چنین رسانه هایی یک سویه و برای بهره برداری های بعدی صورت می گیرد و در زمینه بحرانهای منطقه شاهد هستیم که برخی رسانه های عربی به صورت هماهنگ و میدانی با دعوت از ژنرال های بازنشسته نظامی برخی کشورهای خود تلاش به القاء خط فکری و جهت دهی مشخصی به جامعه دارند تا این تصور به دست آید که بازندگان این بحرانها محور مقاومت است.

این کارشناس سیاسی محور پایانی در فضای رسانه ای را محور دروازه بانی خبر یا ایجاد تشکیک و تردید در رسانه های همسو با یک بحران خاطرنشان کرد و اضافه کرد: در این مرحله رسانه هایی همچون العربیه، الجزیره، و bbc مصداقیت و درستی و شیوه صحیح اطلاع رسانی خود و تشکیک در رسانه های محور مقاومت را القا می کند و در بحرانهای اخیر منطقه ای افزون بر جبهه سیاسی ـ نظامی به ویژه در سوریه، نوعی حرکت و اتاق فکر هماهنگ رسانه ای در مصر شکل گرفت که عهده دار مهندسی افکار عمومی است.

هانی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه و تغییرات مهم و استراتژیک آن در عرصه سیاسی، نظامی و امنیتی منطقه ابراز داشت: پیش از این جنگ بسیاری از کشورهای منطقه هماهنگی تنگاتنگی برای با سایر کشورهای غربی برای ضربه زدن به محور مقاومت داشتند و حزب الله در این جنگ افزون بر رژیم غاصب با اردن، مصر، عربستان سعودی و قطر بصورت غیرمستقیم درگیر بود؛ چرا که عوامل جاسوسی این کشورها به صورت امدادگران هلال احمر  و کمکهای لوجستیکی به مردم لبنان، اطلاعاتی را برای رژیم اشغالگرقدس منتقل می کردند.

وی پیروزی حزب الله را  مختل کننده نقشه راه آمریکا و غرب برای خاورمیانه جدید دانست و افزود: حزب الله شاخص مقاومت اسلامی در منطقه و الگویی برای ملتهای اسلامی است و این پیروزی اشک ژنرال های رژیم صهیونیستی را سرازیر کرد از این رو مسؤولان سعودی و آمریکایی برای حذف مقاومت اسلامی، گروه های تروریستی را تشکیل دادند.

تحلیل گر مسائل بین الملل قطع محور تهران ـ دمشق و بیروت را نخستین هدف از تأسیس گروه های تروریستی برشمرد و ابراز داشت: حذف حزب الله از صحنه عملیاتی و سیاسی، سرنگونی دولت سوریه و ایجاد حکومت وابسته به رژیم اشغالگرقدس و غرب در سوریه از دیگر اهداف تشکیل این گروه های تروریستی است.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه ما و خود کشور سوریه در بحران سوریه در زمینه فعالیت رسانه ای به علت عدم آمادگی عقب بودیم، اظهار داشت: در این زمینه دشمن به دلیل آمادگی پیش از آغاز بحران، بسیار گسترده عمل کرد و کشورهای معارض سوریه با آغاز بحران و با تشکیل اتاق فکر رسانه ای و دعوت از ژنرالها به نحوی تلاش داشتند تا  آن را در خیزش و بحرانهای عربی قرار دهند؛ در حالی که این مسأله وارداتی و از سوی آمریکا تحمیل شده بود.

هانی زاده ابراز داشت: کشورهای معارض سوریه به گونه ای جریان سازیهای خبری را هدایت کردند که ملتهای عربی و اسلامی عاجز از تجزیه و تحلیل درست و دقیق از چرایی بحران سوریه داشته باشند و در این باره یکی از نقاط آسیب پذیر رسانه های همسو با جمهوری اسلامی ایران و شیعیان نداشتن اتاق فکر خبری است.

تحلیل گر مسائل سیاسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسوی آن برنامه ریزی و سیاست گذاری خبری برای اطلاع رسانی دقیق میدانی و سیاسی خود را پس از وقوع بحران ها و در مسیر حرکت برای مقابله با جریان های مخالف پیاده می کنند، گفت: پس از بحران سوریه شاهد شکل گیری مجموعه خبری همسو در جمهوری اسلامی، حزب الله لبنان و عراق بودیم که حوادث و رخدادها را هدفمندانه و دقیق منتقل می کنند؛ به عکس رسانه های معارض که با تشکیل اتاق فکر خبری همسو و هماهنگ با یکدیگر اخبار نادرست را بیان می کنند.

وی به موفقیت جریان سازی های مخالفان جمهوری اسلامی ایران در جهت دهی فکری و رسانه ای علیه محور مقاومت اشاره و افزود: فرسایش کلی ارتش سوریه و خارج ساختن آن از معادلات منطقه به ویژه در رویارویی با رژیم صهیونیستی، درگیر ساختن حزب الله و آسیب پذیری به نیروهای آن خواسته آمریکا  است که طولانی شدن بحران سوریه مؤید این سخن است.

تحلیل گر مسائل سیاسی با بیان اینکه بحران سوریه، یمن و عراق در یک چارچوب قرار دارند، گفت: در صورت سقوط سوریه خاورمیانه براساس تعریفهای آمریکا و غرب شکل خواهد گرفت و عربستان سعودی به دستور آمریکا از زمان آغاز بحران سوریه 36 میلیارد دلار کمکهای مالی به گروه های تروریستی کرده و نیز 100 شبکه ماهواره ای فعال با گردش مالی سالانه 10 میلیارد دلار را علیه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران را جریان سازی می کند.

هانی زاده به دیدار مسؤولان سعودی با مسؤولان رژیم صهیونیستی و تلاش برای ایجاد سفارتخانه این رژیم در کشورهای حاشیه خلیج فارس از سوی عربستان اشاره و ابراز داشت: عربستان سعودی تلاش به ایجاد نوعی تقابل و درگیری مستقیم میان رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی دارد و مسؤولان رژیم غاصب از طرح آل سعود برای افتتاح سفارتخانه به دلیل آگاهی از مقاصد موردنظر آن اقدام استقبال نکردند.

وی در پایان به کودتای ترکیه اشاره و خاطرنشان کرد: خاورمیانه جدید با توجه به حوادث رخ داده در منطقه براساس الگوها و شاخص های جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت شکل خواهد گرفت./9456/202/ب3

ارسال نظرات