۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۴۴۶۰۶۵
آیت الله حیدری تأکید کرد؛

ضرورت رعایت اخلاق اسلامی از سوی رسانه‌ها

آیت الله حیدری با اشاره به ضرورت رعایت اخلاق اسلامی از سوی رسانه‌ها، گفت: روح و سنخ کار خبرنگار با روح و رسالت انبیا یکی است و برای تبیین اصول و اخلاق رسانه باید به رسالت انبیا مراجعه شود.
آیت الله محسن حیدری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز، در سومین طرح ولایت بسیج رسانه، که ظهر امروز در مجتمع فجر اهواز برگزار شد، با گرامیداشت هفته دولت و سالروز شهادت شیهدان رجایی و باهنر ابراز داشت: برای تبیین اصول و اخلاق رسانه باید به رسالت انبیا مراجعه شود؛ چرا که روح و سنخ کار خبرنگار با روح و رسالت انبیا یکی و آن رساندن پیامها و واقعیتها و ایده های مثبت و حقایق به ناآگاهان و غافلان است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: خبرنگاران و اصحاب رسانه باید اخلاق انبیا در رساندن پیامها به جامعه را مدنظر خود قرار دهند که با تتبع در آیات قرآنی 7 اصل عمده در این باره وجود دارد که یک خبرنگار باید سرمسق خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه خبرنگار نخست باید نسبت به خبر و ایده عرضه شده علم داشته باشد، خاطرنشان کرد: در این باره اخبار یقینی را انتقال و بر آنها پافشاری داشته باشد و از نقل اخبار مشکوک، دروغ و شایعه دار امتناع کند؛ چرا که بیان اخبار دروغ، خبرنگار و اصحاب رسانه را دروغگو معرفی خواهد کرد و بدون تحقیق و آگاهی هر گز مطلبی را نشر ندهد.

امام جمعه موقت اهواز صداقت و راستگویی را از دیگر اخلاق رسانه ای برشمرد و افزود: چه بسا برخی افراد با آگاهی از حقیقت خبر به تحریف آن اقدام کنند و در خبرنگاری باید واقعیتها را بدون کاستی تبیین کرد هر چند که در برخی موارد ممکن است بیان حقایق سبب فتنه انگیزی و به نفع ظالم و علیه مظلوم باشد.

آیت الله حیدری خیرخواهی و نصیحت گری را جزء اخلاق رسانه و حرفه خبرنگاری عنوان کرد و گفت: وظیفه خبرنگاران و اصحاب رسانه تبیین اجحاف، تبعیضات و کاستیها از روی دلسوزی و به شرط عدم سوء استفاده دشمنان و ضربه زدن به نظام اسلامی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خبرنگار با دیدن حقایق باید با شجاعت و بدون هیچگونه ترسی به تبیین آنها بپردازد تا ظالمان را رسوا کند؛ هر چند که هزینه هایی را باید پرداخت کند و خبرنگاری که با دیدن حقایق به تبیین آن ها نپردازد، ترسو و به برای این حرفه مناسب نخواهد بود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری دوری از لجاجت و تعصب منفی را از دیگر ویژگیهای اخلاقی برای اصحاب رسانه برشمرد و اظهار داشت: متأسفانه خبرنگاران در برخی موارد دچار تعصب شده و گفته ها و حقایق ناصواب را که علیه نظام اسلامی و مردم است، بیان می کنند از جمله در فایل صوتی آقای منتظری که برای دفاع از منافقین و تطهیر آن ها است، شاهد هستیم که اصلاح طلبان مدعی پیروی امام سکوت کرده و واکنشی نشان ندادند و روزنامه های وابسته به آنها نیز سخنی بر زبان نراندند و یک خبرنگار بدون وابستگی حزبی باید تنها به تبیین حقایق بپردازد.

وی در ادامه نقد مؤدبانه و پرهیز از هرگونه اهانت و فحاشی را از دیگر اخلاق رسانه ای برشمرد و افزود: نتیجه فحاشی و اهانت ها فتنه انگیزی است که شاهد هستیم نتیجه اهانت ها و فحاشیهای تشیع انگلیسی به مقدسات اهل تسنن، کشتار هزاران شیعی بی گناه است و حال آن که رهبر معظم انقلاب هرگونه توهین به مقدسات اهل تسنن را حرام اعلام کردند.

آیت الله حیدری در پایان گفت: در اخلاق خبرنگاری باید شفافیت رعایت شود و به عبارت دیگر در تبیین مطالب شفاف گویی به صورت مؤدبانه گفته شود چرا که شفافیت از صداقت سرچشمه می گیرد./202/9456/ب1

ارسال نظرات