۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۴۴۶۴۷۶
مدیر مدرسه علمیه مهدیه الیگودرز:

پژوهش محوری نیاز حوزه علمیه است

مدیر مدرسه علمیه مهدیه الیگودرز با اشاره به توجه حوزه به متن و غفلت از بحث پژوهش محور بودن طلبه، گفت: امروز پژوهش محوری نقطه قوت دانشگاه ها است و برای تولید علم در حوزه باید این ویژگی را در حوزه تقویت کرد.
پژوهش دینی

حجت الاسلام ابوالفضل اسماعیلی، مدیر مدرسه علمیه مهدیه الیگودرز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، به محتوای درس حوزه اشاره کرد و عنوان داشت: ایجاد تغییر در برخی دروس حوزه با حفظ محتوای کتب مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه بخشهایی از برخی دروس برای طلبه ضرورتی ندارد، افزود: در مقابل باید نکات اصلی دروس حفظ و تقویت شود.

مدیر مدرسه علمیه مهدیه الیگودرز خاطرنشان کرد: محتوای برخی دروس که نقش بسزایی در حفظ اخلاق و اعتقاد جامعه دارد، ایجاد تغییر در این دروس موجب ضرر است، چرا که محتوای آنها جامع و کامل است.

وی ایجاد تغییر و تحول محتوای دروس اصلی حوزه را آفت دانست و گفت: نباید محتوای این دروس تقویت کننده پایه علمی طلاب است و زمینه موفقیت طلاب در این عرصه را فراهم می کند نباید مورد آزمایش قرار گیرد.

حجت الاسلام اسماعیلی با اشاره به اینکه در حوزه روشهای تدریس به اساتید واگذار می شود، اظهار داشت: این اقدام نقش مؤثری در انتقال مفاهیم درسی و بکاربردن راهکارهای تقویت پایه های علمی طلبه است.

وی در ادامه افزود: آشنا نبودن اساتید با متون تغییر پیدا کرده می تواند از موانع تغییر و تحول در متون آموزشی حوزه باشد و باید زمینه آشنایی اساتید فراهم شود.

مدیر مدرسه علمیه مهدیه الیگودرز در ادامه به روش و تدریس در دانشگاه ها اشاره کرد و عنوان داشت: تحصیل در حوزه و رفتن به سمت روش ترمی واحدی در دانشگاه آفتی بزرگ است و طلبه را به سمت مدرک گرایی هدایت می کند.

وی با تأکید بر اینکه نباید از دانشگاه پیروی کنیم بلکه باید به آنها الگو بدهیم، گفت: روشهای قدیمی حوزه که موجب فراگیری عمیق علوم برای طلبه می شود را باید حفظ و تقویت کرد.  

حجت الاسلام اسماعیلی به مقایسه پژوهش در دانشگاه نسبت به حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: پژوهش در دانشگاه قوی تر بوده و در سایه روحیه فنی دانشگاه بیشتر به امور تحقیق و پژوهش می پردازند.

ضرورت تقویت بحث پژوهش در حوزه های علمیه

مدیر مدرسه علمیه مهدیه الیگودرز با بیان اینکه حوزه بیشتر به متن می پردازد، افزود: در تولید علم نسبت به دانشگاه عقب افتاده ایم و برای پیشرفت در این عرصه باید پژوهش بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه در جهت تقویت بحث پژوهش در حوزه باید هزینه کرد و برنامه ریزی منسجمی صورت گیرد، یادآور شد: در نظر گرفتن نمره پژوهش به تنهایی نمی تواند طلبه را پژوهش محور بار بیاورد و باید برنامه ریزی منسجمی صورت گیرد./9459/302/ب2

ارسال نظرات