اقتصاد رو به رشد از مؤلفه های تمدن اسلامی/ ردپای مسؤولان سابق جمهوری اسلامی در فعالیت های ضد انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سومین مرحله از نهمین دوره همایش اندیشه های آسمانی در دانشگاه شهید بهشتی مشهد با اشاره به سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) گفت: این ازدواج مسیر تاریخ را تغییر و خانواده ای تشکیل شد که پس از هزاران سال امروز آنها الگوی زن و مرد و خانواده های ما هستند.
وی با طرح این پرسش که چرا مدام باید جهاد کنیم، افزود: جهاد به معنای مبارزه و تلاش برای اصلاح است است و به معنای جنگ و شمشیر زدن نیست که ابعاد مختلفی دارد که از جمله می توان به جهاد علمی، اقتصادی، تربیتی، سیاسی، فرهنگی و خانوادگی اشاره کرد و جهاد نظامی آخرین مرحله است.
ویژگیهای جامعه اسلامی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح پرسشهای دیگر مبنی بر اینکه چه ضرورتی دارد که به کل زندگی نگاه جهادی داشته باشیم و چرا نباید زندگی منهای مبارزه و تنش و دشمن داشته باشیم، اظهار کرد: زندگی ایده آل قرآنی، زندگی بدون خوف و حزن است و زندگی اسلامی همراه با ترس نیست.
وی ادامه داد: یکی از مزایای بهشت هم همین است که درآن ترس و حزن وجود ندار د و خدا برای ما غم و ترس نمی خواهد بلکه آرامش می خواهد چرا که زندگی اسلامی و قرآنی برای بشر، زندگی سکینه، با اطمینان و شادی بخش است و در اسلام شاد کردن مردم و غم زدودن از دل آنها ارزش است.
این استاد دانشگاه ابراز داشت: جامعه دینی، جامعه ای است که افراد با لبخند با یکدیگر روبرو می شوند و تواضع در این جامعه ارزش محسوب می شود که هیچکس نه در زبانش و حتی در دلش هم احساس نکند که از دیگران بهتر است و اگر شهر و تمدن اسلامی درست بشود بهشت روی زمین است.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه وقتی صحبت جهاد است اینگونه برداشت می شود که زندگی اسلامی در جنگ است، اظهار کرد: جهاد هدفش برای رسیدن به آرامش است و با دشمنان آرامش باید مبارزه کرد.
وی ادامه داد: بزرگترین دشمن آرامش هوای نفس است و تقوا یعنی مدیریت این جانور وحشی چرا که هوای نفس بالفعل دیکتاتور و بالقوه عادل است و نفسانیت یعنی خیانت به خدا، خلق و در نهایت خیانت به خود است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: وقتی از زندگی جهادی بحث می شود معنی اش این نیست که در زندگی دعوا کنیم چرا که هدف جامعه اسلامی بدون دعوا و درگیری است اما تحقق این امر بدون هزینه به دست نمی آید و رایگان نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر زندگی همیشه توأم با لذت باشد همین لذتها کم کم رنج آور می شوند و لذتهای حرام به سراغ آدمی می آیند و وقتی این موضوع هدف شد، بیماریهای جسمی و روحی هم زیاد می شوند و اگر تعادل جنسی بهم خورد تعادلهای دیگر هم بهم می خورد.
لذت اگر هدف نباشد تعادل ایجاد می کند
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه لذت اگر هدف نباشد و وسیله شود تعادل ایجاد می کند، گفت: در واقع جهاد به معنای تلاش برای رسیدن به نقطه تعادل و رساندن جامعه خودمان و حتی جامعه جهانی به این نقطه است.
وی ادامه داد: فرق تمدن مادی و فرهنگ اسلامی در این موضوع خلاصه می شود که غربی ها می گویند زندگی برای زندگی و یا زندگی برای لذت و برای آنها لذت حرام و حلال وجود ندارد و حال اینکه اسلام می گوید زندگی برای رشد و لذت باید در خدمت پیشرفت قرار بگیرد، هر لذتی انسانی نیست و در نگاه مادی شما نیازی به جهاد ندارید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: لیبرالیسم به معنای اصالت لذت و اباحه گری فردی و کمونیست هم اصالت لذت جمعی است و هر دو انسان را حیوان فرض می کنند.
وی ادامه داد: زندگی جهادی یعنی رساندن خود و دیگران به زندگی متعادل آرام اسلامی که رابطه ها براساس خدمت و محبت است و نمی شود در طبیعت این زندگی را به دست آورد چرا که منافع با هم تزاحم پیدا می کنند و این امر در بهشت اتفاق می افتد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سبک زندگی باید تلاش دایمی باشد و زندگی بدون مبارزه و جهاد در دنیا وجود ندارد چرا که همه برای کسب منافع خودشان در حال مبارزه هستند و عالم مشغول مبارزه با طبیعت است.
وی ادامه داد: جهاد، حتی جهاد نظامی ضد جنگ است چرا که قرآن هم ضد جنگ و جنگ زشت و گناه کبیره است، در عین حال خشونت هم گناه کبیره است و حیات بدون جهاد و مبارزه امکان نداشته و همه در حال مبارزه برای بقا هستند.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه یک نوع مبارزه، مبارزه حیوانی است که برای بقا انجام می شود، تصریح کرد: یک نوع دیگر از مبارزه، اسلامی، توحیدی و مقدس است که مبارزه خودخواهانه را به جهاد مقدس تبدیل می کند آن زمانی که براساس ارزشهای الهی باشد.
با جهاد اکبرمی توان جهاد کبیر را ادامه داد
وی درادامه با طرح این پرسش که تقسیم جهاد کبیر و اکبر به چه معنا است، اظهار کرد: اگر همه جهادها با جهاد اکبر گره بخورد، هدف مبارزه اخلاقی با دیکتاتور درون خود ماست و با گره خوردن این دو، نتیجه مادی نیست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با جهاد اکبر می توان توکل و جهاد کبیر را ادامه داد، اصل مسأله در اینجا تقرب به خداست.
وی ادامه داد: همه بدبختیهای ما به خاطر شکست درونی ماست و آسیبهای اجتماعی هم از همین موضوع منشأ می گیرد و همه به هوای نفس بر می گردد و برخی که می گویند سیاسی نیستم مانند اینست که که بگویند اقتصادی نیستم چرا که سیاسی بودن بخشی از مجاهد بودن است و آن بخش نظامی گری است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: جهاد اگر کبیر نباشد، مبارزه در وسطش رها شده و در جهاد معمولی انسان خسته می شود و شک می کند چرا که اگر مجاهد اکبر نباشید مجاهد کبیر نمی توانید باشید و جهاد اکبر اگر نباشد جهاد کبیر در بیرون محقق نخواهد شد و جهاد معمولی جواب نمی دهد و فقط تا وسط راه انقلابی هستیید و بعدش بر می گردید.
طراحی پشت صحنه فعالیتهای ضد انقلابی و فتنه سازیهای مؤثر به وسیله مسؤلان سابق جمهوری اسلامی
وی در ادامه به بیان مرور تاریخ انقلاب معاصر پرداخت و گفت: در همه فتنه ها و خطراتی که در این 37 سال پس از انقلاب رخ داده است پشت صحنه فعالیتهای ضد انقلابی و فتنه سازیهای مؤثر به وسیله مسؤولان سابق جمهوری اسلامی طراحی شده است و اینها همان افرادی هستند که در وسط میدان مبارزه کم می آورند و به جهاد کبیر نمی رسند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایل، مخلوط شدن جهاد اصلی و فرعی است و از طرفی هدف جهاد کبیر تلاش در عرصه های اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی است، علت اینکه این افراد کم می آورند این موضوع است که آنها در جهاد اکبر کم آورده اند و هدف فراموش می شود، این درحالی است که هدف در جهاد کبیر نجات انسان است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صحیفه سجادیه گفت: دعای امام سجاد(ع) جزو مظلومترین معارف است که تمام مؤلفه های تمدن اسلامی در آن وجود دارد که از تربیت گرفته تا سیاست و اقتصاد و سلامت و بهداشت در این صحیفه است.
اقتصاد رو به رشد از مؤلفه های تمدن اسلامی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درادامه تبیین صحیفه سجادیه و هدف مبارزه و بایسته های شهر اسلامی گفت: جامعه ضعیف و آسیب پذیر جامعه اسلامی نیست و جامعه اسلامی در همه ابعاد قوی است و دعای امام سجاد هم همین است که جهان اسلام باید قوی و سرزمین مسلمین غیر قابل نفوذ باشد.
وی ادامه داد: هدف بعدی اقتصاد شکوفا است چرا که از مؤلفه های دیگر تمدن اسلامی، اقتصاد رو به رشد است و ممکن است در برخی شرایط ثروت وجود داشته باشد اما مؤثر نباشد اما در اقتصاد شکوفا سرمایه و ثروت تأثیرگذار می شوند./934/پ201/ج1