۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۴۴۸۱۰۱

حضور بیش از 2 میلیون نفر در آزمون قرآن و عترت

رییس ستاد پانزدهمین دوره برگزاری مسابقات قرآن و عترت با اشاره به اینکه بیش از دو میلیون نفر در این آزمون شرکت می‌کنند، گفت: این آزمون در هجده رشته برگزار می‌شود.
خسروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد علی خسروی رییس ستاد پانزدهمین دوره برگزاری مسابقات قرآن و عترت پیش از ظهر امروز در نشست پانزدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن که در سالن همایش قرآن و عترت برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از معضلات جامعه امروز ما مشکلات اجتماعی است اظهار داشت: در هر سه دقیقه یک طلاق در کشور ثبت می‌شود، این اتفاق در نقاط دیگر جهان جای توجیه دارد اما در کشوری که برپایه قرآن بنا شده است قابل توجیه نیست.

وی ادامه داد: قرآن می‌گوید راه فرار از مشکلات ایمان به خداست، همچنین امام راحل نیز نسبت به قرآن نظر خاصی داشتند در حالی که در بین دیگر گروه‌ها کمتر این موضوع را می‌بینیم، امام راحل معتقد است که در قرآن شناسایی خدا را می‌بینیم، در واقع قرآن و دین اسلام برای خدمت به انسان آمده است.

حجت الاسلام خسروی با بیان اینکه درد جامعه امروز ما برای این است که از خدا دور شده ایم خاطرنشان کرد: قرآن نقطه اتصال مادیت به معنویت است، در غیر اینصورت دنیا یک جهنم روانی است، اگر ما خداوند را در همه جا حاضر و ناظر ببینیم دیگر هیچ گناهی رخ نمی‌دهد.

رییس ستاد پانزدهمین دوره برگزاری مسابقات قرآن و عترت با اشاره به نوع برگزاری آزمون سراسری قرآن در سال 95 تصریح کرد: نخستین هدف ما حضور همگانی مردم در این آزمون است و به همین منظور می‌توان گفت که با مسابقات قرآنی متفاوت است چون در مسابقات قرآنی تنها افراد خاصی شرکت می‌کنند، دومین هدف ما ماهیت آموزشی بودن این آزمون است و زمینه را برای حضور همه اقشار جامعه و شرکت کردن در کلاس‌ها فراهم می‌کند، آخرین هدف ما در امسال نیز تنوع در آموزش و موضوعات است.

وی افزود: همچنین امسال به دنبال جهت‌دهی و محتوادهی به موسسات قرآنی هستیم، این موسسات باید متوجه باشند که از میان کتبی چون نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و دیگر موضوعات است که باید کلاس‌ها و برنامه‌های خود را برای یک سال تنظیم کنند.

حجت الاسلام خسروی با بیان اینکه هدف دیگر کمک رسانی به موسسات از طریق بودجه مصوب مجلس است ابراز داشت: بودجه‌ای را که مجلس تصویب کرده و در اختیار وزارت ارشاد است برای موسسات آموزشی استفاده ‌می‌کنیم، یکی از سازکار پرداخت این مبلغ همین آزمون است و هر موسسه‌ای که در این آزمون بتوانند تعداد شرکت کنندگانشان بیشترین امتیاز را بیاورند این مبلغ به آنها به عنوان کمک داده می‌شود.

رییس ستاد پانزدهمین دوره برگزاری مسابقات قرآن و عترت با اشاره به اینکه برخلاف سال گذشته که آزمون در دو مرحله برگزار شد امسال تنها یکبار برگزار می‌ شود یادآور شد: در مسابقات امسال مباحث امام شناسی، آشنایی با صحیفه سجادیه که بحث خودسازی را دارد و نهج البلاغه که شامل مباحث کلی توحیدی، اجتماعی و مدیریتی است را داریم.

وی تاکید کرد: بحث سوره صحف از دیگر موضوعات امسال است، همچنین لازم به ذکر است که مبحث کلی شناخت قرآن در کتاب مفاهیم قرآن که چاپ شده است آمده است، اما بخش ویژه امسال آزمون کارکنان دولت است، در این آزمون کسانی که در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنند به عنوان ضمن خدمت برای آنها لحاظ می شود.

حجت الاسلام خسروی با اشاره به اینکه بیش از دومیلیون نفر در این آزمون شرکت می‌کنند بیان داشت: برای نحوه ثبت نام از میان کارمندان و عموم برای تفکیک میان مردم در موسسات و دولتی‌ها تقسیم دو روزه‌ای را داریم، براساس این تقسیم بندی 19 شهریور برای دولتی‌ها و 20 شهریور برای عموم مردم می‌باشد، همچنین دولتی‌ها به صورت اینترنتی ثبت نام می‌کنند و در غیر اینصورت روز آزمون می‌توانند با کد کارمندی خود در آزمون شرکت نمایند، ضمنا یک آزمون شفاهی برای مقطع زیر 12 سال پس از برگزاری آزمون کتبی در فاصله زمانی یک هفته‌ای برگزار می‌شود.

رییس ستاد پانزدهمین دوره برگزاری مسابقات قرآن و عترت با بیان اینکه آزمون در 18 رشته برگزار می‌شود اظهار کرد: برای حفظ قرآن در 8 رشته که هرکدام یک جز از میان جزء 3- 5 -10 15- 20 30- و همچنین کل قرآن داریم، در بخش دوم ترجمه و مفاهیم قرآن در 5 رشته است، سپس موضوع تدبر در قرآن کریم در دو رشته در جزء 30 و 29 برگزار می‌شود، بخش آخر آزمون نیز معارف قرآن و اهل بیت است که در موضوع اصول عقاید، مبحث امامت، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه است.

وی در پایان گفت: منبع آزمون کتاب فهم قرآن است که نسخه نرم افزاری آن برای آزمون آماده است، همچنین نتایج کارکنان دولت سعی می‌شود هفته اول آذر و پس از آن برای عموم اعلان شود، مهلت ثبت نام برای کارکنان دولت تا 15 آبان و برای عموم تا 20 مهرماه است./202/816/ب1

ارسال نظرات