۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۴۴۹۰۸۱
مدیر گروه حقوق جامعه المصطفی مشهد:

شرایط سرمایه داری اسلامی، حلال بودن اموال و دلبسته دنیا نبودن است

مدیر گروه حقوق المصطفی مشهد در حرم امام رضا(ع) گفت: جمع آوری سرمایه نه تنها در اسلام مذموم نشده بلکه نسبت به آن توصیه هم شده است مشروط به اینکه حلال باشد و انسان نسبت به آن مال حلال هم وابسته نشود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر گرایلی در حرم رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر گرایلی، مدیر گروه معارف اسلامی و حقوق مجتمع آموزش عالی مشهد عصر امروز، بیستم شهریورماه در جمع زائران و مجاوران حرم امام رضا(ع) به تبیین «شاخصه های تفکرات الهی» پرداخت.

وی با اشاره به آیه 13 حجرات «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ»، بیان کرد: شما را در دسته های مختلف زن و مرد، سیاه و سفید، عرب و عجم، ایرانی و غیرایرانی و امثال آن آفریدیم برای اینکه همدیگر را بشناسید، اما این تقسیم بندی ملاکی برای برتری گروهی بر گروه دیگر نیست و تنها ملاک ارزشگذاری و برتری تقوا است.

عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان خاطرنشان کرد: هیچ یک از این تقسیم بندیها در زندگی بشر تأثیرگذار نیست، همه انسانها با وجود این تقسیم بندیها دارای وجوه اشتراکی هستند؛ همه افراد گرسنه شده و از غذا تغذیه می کنند، از هوا تنفس، از امکانات دنیا، اعضا و جوارح استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه تنها تفاوت انسانها در داشتن تفکر الهی و تفکر مادی است، خاطرنشان کرد: همه افراد چه با تفکر الهی چه با تفکر مادی می خورند، می آشامند، هردو با دیگران ارتباط دارند، هر دو از امکانات دنیا استفاده می کنند، در زندگی هر دو مشکل ایجاد می شود و هر دو شادی و غم و غصه دارند.

حجت الاسلام والمسلمین گرایلی با اشاره به تفاوتهای این دو تفکر، عنوان کرد: کسانی که تفکر الهی دارند به حرام یا حلال بودن لقمه توجه می کنند، اما حرام یا حلال بودن لقمه برای انسانهای با تفکر مادی فرقی ندارد بلکه مهم برای آنها جمع کردن سرمایه، ظاهر شیک و تجملاتی است.

دبیر شورای هماهنگی گروه های علمی تربیتی جامعه المصطفی مشهد متذکر شد: در اسلام نه تنها سرمایه داری مذموم شناخته نشده بلکه به جمع آوری سرمایه مشروط به حلال بودن و دلبسته نشدن به آن مال و انفاق در راه خدا نیز توصیه شده است.

وی افزود: لقمه حرام در نسل آدم تأثیرگذار است، از طرفی اگر شکم ظرف حرام شد چشمها از دیدن حق کور و گوشها از شنیدن حق کر می شوند.

عضو هیأت علمی مجتمع آموزش عالی مشهد ادامه داد: در تفکر مادی مبنای بهره مندی و استفاده از سرمایه، امکانات، فضای مجازی لذتهای شخصی است اما در تفکر الهی استفاده از اعضا و جواح و امکانات بر مبنای دستورات خداوند است.

وی با بیان اینکه شادی و غم در این دو تفکر با هم فرق دارد، گفت: در تفکر الهی بن بست راه ندارد، انسانی که الهی زندگی می کند هیچ گاه ناامید نمی شود و همیشه نگاهش به سمت خداوند و ائمه اطهار(ع) است، اما انسانهای مادی گرا با کوچکترین غم و ناگواری در زندگی مأیوس می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین گرایلی خاطرنشان کرد: انسانهایی که تفکر الهی دارند، در ارتباط خود با نظام هستی، ارتباط با خانواده، پدر و مادر، خواهر و برادر، دوستان، آشنایان و همکاران به دستورات خداوند توجه می کنند./1308/201ب2

ارسال نظرات