۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۴۵۰۶۴۲
استاد حوزه علمیه:

توسعه بر بستر فرهنگ اسلام ولایی شکل می‌گیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین ضیائی گفت: با توجه به آیات و روایات توسعه بر بستر فرهنگ اسلام ولایی شکل می‌گیرد که رشد کردن در تمام زمینه‌ها را به دنبال دارد و شامل زمینه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و غیره می‌شود.
حجت الاسلام ضیایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن ضیائی، استاد حوزه علمیه خراسان شب گذشته در جلسه  تهذیب نفس و مراقبت بر خویشتن در مدرسه آیت الله خوئی با اشاره به این‌که دلتنگی و کسالت، دنیا و آخرت انسان را خراب می‌کند، ابراز داشت:‌ دنیا مانند تجارتخانه است که انسان باید در آن تمام تلاش خود را انجام دهد تا در آخرت ثمره‌اش را بیابد.

وی با مذموم خواندن دلتنگی تصریح کرد: اگر شخصی دلتنگ شود دیگر مؤمن نیست و نمی‌تواند مروج و عامل به حق باشد. شخص دلتنگ دیگر صبر ندارد و جزء انسان‌های زیاندیده می‌شود. مؤمن واقعی صبر می‌کند به ویژه در آخرالزمان که احادیث تأکید کرده‌اند سال‌های قبل از ظهور سال‌های صبر است.

استاد حوزه علمیه افزود: بعد از صبر نوبت پیروزی می‌رسد به بیان دیگر مقدمه پیروزی صبر است. امام‌خمینی(ره)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و همچنین سید حسن نصرالله مصادیق صبر و مقاومت هستند. این مصادیق را نام بردم تا گمان نشود که صبر و استقامت ویژه ائمه معصومین(ع) است بلکه شامل تمام افرادی می‌شود که با معصوم سنخیت پیدا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ضیائی در ادامه به انواع صبر اشاره کرد و گفت: انسان باید در تمام زندگی خود صابر باشد، در انجام واجبات صبر بر اطاعت داشته باشد. در ترک محرمات صبر بر معصیت، در بلاها و گرفتاری‌ها انسان صبور باشد و صبر بر بلاها داشته باشد. چهارم،‌ صبر بر دشمن داشته باشد یعنی انسان در مقابل دشمن ایستادگی کند و سر خم نکند.

وی در ادامه اظهار داشت: عده‌ای که به ظاهر خود را مسؤول می‌دانند با ساختن مثلثی تشکیل شده از قراردادهایی مانند FATF، واردات بی‌رویه و بانکداری ربوی قصد نابودی جمهوری اسلامی ایران را دارند.

استاد حوزه علمیه در تبیین معنای توسعه اظهار داشت: با توجه به آیات و روایات، توسعه بر بستر فرهنگ اسلام ولایی شکل می‌گیرد که رشد کردن در تمام زمینه‌ها را به دنبال دارد و شامل زمینه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و نظامی و غیره می‌شود.

وی در ادامه افزود: گروهی در داخل کشور با هر اسم و ایسمی توسعه را این‌گونه معنا می‌کنند که توسعه بر بستر فرهنگ عجم و ایرانیت شکل می‌گیرد. بر همین اساس مدام از حکومت‌های گذشته دم می‌زنند و آن‌ها را بزرگ و قدرتمند نشان می‌دهند. کشورهای عربی نیز توسعه را بر بستر فرهنگ عربی استوار می‌کنند و کاری به اسلام و ولایت ندارند.

استاد حوزه علمیه تعریف گروه دیگری از توسعه را اینچنین بیان کرد: توسعه بر بستر فرهنگ غرب نیز اعتقادی است که گروه دیگری دارند. بعد از جنگ تحمیلی و به ویژه در ده سال اخیر این تعریف بیشتر رشد کرده است و می‌خواهند ایران اسلامی را با تفکر لیبرالیستی اداره کنند که تمام این موارد پوچ است و با فرهنگ و مذهب ما سنخیت ندارد و تنها راه توسعه، توسعه‌ای است که بر بستر فرهنگ اسلام ولایی استوار می‌شود./202/862/ب1

ارسال نظرات