۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۴۵۳۰۸۷
فرمانده سپاه فجر استان فارس:

از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی به خوبی استفاده نمی‌شود/ آمادگی بسیج و سپاه برای نقش‌پذیری در بحث طلاق

فرمانده سپاه فجر استان فارس با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی، گفت: باید از فرصت سوزی پرهیز كرد و به سمت استفاده از ظرفیت‌ها به‌ویژه در حوزه جنگ نرم رفت كه در این حوزه نیز انتقادات جدی مطرح و پیشنهاد‌هایی نیز قابل‌اجرا است.
دیدار اصحاب رسانه فارس با سردار غیاثی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، سردار سید هاشم غیاثی، فرمانده سپاه فجر استان فارس، در دیدار مدیران، مسؤولان، خبرنگاران و دیگر اصحاب رسانه استان فارس که پیش از ظهر امروز در پادگان امام حسین(ع) برگزار شد، گفت: رعایت اخلاق رسانه‌ای از نکاتی است که مورد وفاق همه اصحاب رسانه است و منظور اخلاقی است كه در تراز انقلاب اسلامی باشد.

وی در ادامه افزود: ازاین‌رو همه ما باید مقید به اخلاق‌مداری و واقع‌نگری باشیم و از جنجال‌آفرینی كه بعضاً سبب ایجاد موج‌های كاذب و سیاه نمایی می‌شود،‌ باید پرهیز كرد.

سردار غیاثی با یادآوری اینكه نزدیک به 300 رسانه رسمی در استان فارس در حال فعالیت هستند، اظهار داشت:‌ استان فارس یكی از استان‌های پیش‌رو در عرصه رسانه است كه اخبار عمومی این استان و مسؤولان آن تحت تأثیر تیترها و گزارش‌هایی است كه خبرنگاران در رسانه‌های خود تولید می‌كنند.

فرمانده سپاه فجر فارس، با هشدار درباره برخی از آسیب‌هایی كه متوجه حوزه رسانه می‌شود، ادامه داد: اگر دقت نكنیم ممكن است در این عرصه مرعوب برخی از جریان‌ها و جایگاه‌ها شویم و چه‌بسا خود را وامدار آن‌ها بدانیم اما مدیران رسانه‌ای ما بر روی رسالت خبری و رسانه‌ای خودشان هیچ‌گاه قیمت نمی‌گذارند و همواره سعی كردند تا عزت‌نفس خود را فراموش نكنند.

مسؤولان پاسخگوی رسانه‌ها باشند

وی اصحاب رسانه را همچون یك پل ارتباطی میان مردم و مسؤولان توصیف و تأکید کرد: رسانه‌ها  می‌توانند دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی كه در جامعه وجود دارد به‌صورت منطقی و به دور از فضای احساسی به‌درستی منعكس كنند؛ و از آن مهم‌تر این است كه اصحاب رسانه مطالبه گر باشند چراکه صرفاً انعكاس اخبار و موضوعات مشكلات را حل نمی‌كند.

سردار غیاثی با بیان اینكه بسیج رسانه می‌تواند در این زمینه از اصحاب رسانه حمایت كند، ادامه داد: نقد منصفانه و مطالبه گری از مهم‌ترین رسالت‌های اصحاب رسانه است كه باید بدان توجه داشت.

فرمانده سپاه فجر فارس اظهار كرد: در شهر شیراز و استان فارس مقداری جلسات و كنفرانس‌های خبری متعدد میان اصحاب رسانه و مسؤولان تراز اول استان كم‌رنگ است كه باید این مسئله مطالبه شود و تمام مسؤولان در هر ترازی كه باشند باید پاسخگوی حوزه مسئولیتی خودشان و به طریق اولی پاسخگوی اصحاب رسانه باشند تا این‌ها بتوانند واقعیات را به افكار عمومی انعكاس دهند.

آماده پاسخگویی به اصحاب رسانه هستم

وی با اعلام آمادگی جهت حضور در میان اصحاب رسانه برای پاسخگوی به آنان در هر زمان كه نیاز باشد، گفت:‌ من حتماً میان اصحاب رسانه حضور می‌یابم و به آنان پاسخ‌گو هستم تا آنان آن حقایقی را كه وجود دارد، بررسی كرده و به استحضار مردم برسانند.

غیاثی در ادامه سخنان خود با یادآوری اینكه امروز 22 قشر متخصص در بسیج مشغول به فعالیت است، گفت: فلسفه وجودی بسیج اقشار این بود كه هر كدام از قشرها بتوانند محوریت كارها را بر عهده بگیرند و یكی از آنان بسیج رسانه است.

فرمانده سپاه فجر فارس همچنین خواستار مطالبه گری اقشار مختلف بسیج در حوزه كاری خودشان شد و بیان كرد: اگر هر كدام از اقشار بسیج تنها یك مطالبه منطقی كه انتفاع مردم و استان در آن است از مسؤولان حوزه خودشان داشته باشند، موج ایجاد می‌شود و در برابر این موج مسئولان باید پاسخگو باشند ضمن اینكه ما باید خودمان را عرضه كنیم و این‌گونه نباشد كه تنها انتقاد و سؤال كنیم و در كنار گود بنشینیم. 

از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی به خوبی استفاده نمی‌شود

فرمانده سپاه فجر فارس با تصریح اینكه امروز دشمن تلاش می‌كند تا فرصت‌ها ما را تبدیل به تهدید كند، گفت:‌ دشمنان ما در زمان كنونی خاک‌ریزهای جبهه را برداشته و در پیاده‌روها، مدارس و دانشگاه‌های ما قرار داده است و متأسفانه متولیان فرهنگی نیز نسبت به این مهم بی‌توجه هستند.

وی به برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی كه با مسؤولیت امام‌جمعه و استاندار و همچنین با حضور مدیران كل استان برگزار می‌شود،‌ اشاره كرد و گفت: ما از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی استان آن‌طور كه باید و شاید به عنوان یك جایگاه قانونی استفاده نمی‌كنیم در حالی كه اگر در هر ماهی یك جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزار كنیم باید در طول سال چالش‌های فرهنگی خود را لیست بندی و اولویت‌بندی كرده و نقش هر دستگاهی را مشخص كنیم و در پایان سال نیز از عملكرد از هر كدام آنان ارزیابی داشته باشیم.

سردار غیاثی با تأكید بر اینكه تنها برگزاری یك جشنواره یا یادواره به عنوان خروجی جلسات شورای فرهنگ عمومی در طول سال كافی نیست، تصریح: باید از فرصت سوزی پرهیز كرد و به سمت استفاده از ظرفیت‌ها به‌ویژه در حوزه جنگ نرم روی آورد كه در این حوزه نیز انتقادات جدی مطرح و پیشنهاد‌هایی نیز قابل‌اجرا است.

آمادگی بسیج و سپاه برای نقش‌پذیری در بحث طلاق

فرمانده سپاه فجر فارس با بیان اینكه اخیراً در برخی از شهرستان‌ها موضوع طلاق دارد تبدیل به یك فراوانی می‌شود، گفت: ما در استان‌های خراسان بر روی این موضوع كار كردیم و از سوی سپاه و بسیج یك دستور كار به جلسه شورای فرهنگ عمومی آن استان‌ها برده و مصوب كرده و اجرا كردیم كه تأثیر هم داشت و اكنون نیز آمادگی همكاری جهت رفع این معضل در استان فارس را داریم كه با توجه به وظایفی كه در اختیار بسیج است می‌توانیم در حوزه گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی ایفای نقش كنیم.

وضعیت نابسامان و بسیار تكان‌دهنده اطراف حرم شاه‌چراغ

وی با اشاره مشكلات و معضلات اطراف حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ(ع) تا شعاع هزار كیلومتری اشاره كرد و با یادآوری اینكه در هفته گذشته به‌صورت نامحسوس بازدیدی از این محلات داشته است، گفت: در این بازدید صحنه‌هایی را مشاهده كردم كه بدترین لحظات عمرم بود آن‌هم با وجودی كه 37 سال است كه در كسوت پاسداری مشغول به فعالیت هستم و انصافاً شرایط اطراف حرم شاه‌چراغ(ع)، شرایط خوبی نیست.

سردار غیاثی با تصریح اینكه وضعیت نابسامان اطراف حرم شاه‌چراغ(ع) بسیار تكان‌دهنده است، گفت: با وجودی در این محلات معضلاتی نظیر مواد فروشی، اعتیاد و قاچاق و غیره وجود دارد، متأسفانه در این محلات تعدادی از متدینان ما نیز به همراه خانواده‌های خود در حال زندگی هستند.

فرمانده سپاه فجر فارس تأكید كرد: بدون تعارف باید گفت ما تا شعاع یك هزار متری اطراف حرم مطهر شاه‌چراغ(ع) دچار معضلات اجتماعی هستیم كه باید كمی به فكر آن باشیم؛ البته كمتر مسؤولی است كه به این مناطق نرفته و قول مساعد نداده باشد و بعد هم کوچک‌ترین ترتیب اثری در آن موضوع نداده است.

ورود سپاه فجر فارس جهت رفع معضلات اجتماعی اطراف حرم شاه‌چراغ

وی با بیان اینكه ما برای رفع معضلات اجتماعی اطراف حرم شاه‌چراغ(ع) یك طرح مكتوب را از سوی بسیج و سپاه ارائه می‌دهیم، گفت: بسیج و سپاه به عنوان ضابط قضایی منتظر كسی نمی‌ماند یعنی طرحی را كه طراحی كردیم و عمدتاً به‌صورت ایجابی است، اجرا می‌كنیم چراکه من به عنوان یك فرمانده سپاه نمی‌تواند شاهد بروز ناهنجاری‌های اجتماعی در اطراف سومین حرم اهل‌بیت(ع) باشم زیرا با وجود رفت و آمد گردشگران خارجی به این منطقه، این مسأله برای كشور و استان ما وهن ایجاد می‌كند.

سردار غیاثی با تأكید بر اینكه ما قطعاً منتظر كسی نخواهیم ماند و حداقل با مظاهر علنی اعتیاد و مواد مخدر در این مناطق با هماهنگی دستگاه‌های قضایی در قالب اجرای این طرح، مبارزه خواهیم كرد، گفت: طرح‌ ما برای این منطقه ایجابی است و در آن تلاش می‌كنیم تا مجتمع‌های فرهنگی و دارالقرآن‌ها را در این مناطق احداث كنیم و طلبه‌های مختلفی را تربیت‌کرده و به نقاط مختلف این مناطق اعزام كنیم.

فرمانده سپاه فجر فارس با تصریح اینكه قطعاً مسؤولان استان‌هم نگران این موضوع هستند و اگر بعضاً بنا به دلایلی كه ممكن است ساز و كار نداشته باشد، به آن ورود ندارند، گفت: این‌ها نكاتی است كه می‌توان در قالب جلسات مطرح كرد تا هر كسی بتواند نقش خود را برای رفع این معضلات ایفا كند.

نشر فرهنگ شهادت با کار جزیره‌ای ممکن نیست

وی در ادامه به بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در رسانه‌ها اشاره كرد و گفت: برای نشر فرهنگ شهادت نمی‌توان به‌صورت جزیره‌ای كار كرد و اینكه همه كارها را تنها از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بخواهیم كافی نیست بلكه باید همه دستگاه‌ها به وظایف خود عمل كنند.

سردار غیاثی با یادآوری اینكه به خانواده‌های شهدا و جانبازان در شیراز و شهرستان‌ها سركشی می‌كند، گفت: در این بازدیدها کوچک‌ترین ابراز ناراحتی و یا مطالبه‌ای از سوی جانبازان و خانواده‌های شهدا نسبت به وضعیت خودشان صورت نمی‌گیرد بلكه تنها نگرانی آنان این است كه می‌گویند شرایط موجود جامعه آنان را آزار می‌دهد زیرا شرایط اجتماعی خوبی در برخی از مناطق كه آلودگی دارند، برقرار نیست.

شهدا، نقطه وفاق تمام گروه‌ها هستند

وی، شهدا را نقطه وفاق تمام گروه‌ها و افكار و اشخاص دانست و گفت: همه افراد با هر نگرش و حزبی حداقل بر روی موضوع شهدا به عنوان یك نقطه محوری وفاق دارند لذا درخواست می‌شود تا در جلسات مختلف حوزه‌های شهدا برنامه‌های قابل استنادی كه سپاه و بسیج می‌تواند اجرا كند، مشخص شوند ضمن اینكه ما در طول سال چند صد یادواره شهدا را برگزار می‌كنیم كه این‌ها واقعاً مؤثر هستند.

سردار غیاثی با بیان اینكه ما آمادگی برگزاری یادواره شهدای رسانه در استان فارس را داریم، گفت: البته منظور از یادواره تنها برگزاری دو ساعت برنامه نیست بلكه ایجاد یك موج برای جمع‌آوری اطلاعات شهدا و كسب معرفت اصحاب رسانه از زندگی و سیره شهداست.

فرمانده سپاه فجر فارس در ادامه فعالیت‌های محرومیت‌زدایی سپاه را یادآور شد و گفت: امروز اقدامات خوبی در استان فارس در این حوزه انجام شده است و مجموعه قرارگاه خاتم‌الانبیا در حال انجام اقدامات فاخر و ارزشمند است. البته یكی از نگرانی‌های ما برای چند سال آینده در استان فارس آب شرب است كه این قرارگاه پیشنهاد‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه دارد.

تلاش برای محرومیت‌زدایی در استان فارس

وی با یادآوری اینكه سپاه و بسیج در قالب بسیج سازندگی اقدامات محرومیت‌زدایی متعددی را دنبال می‌كند كه اطلاع‌رسانی آن انجام می‌شود،‌ گفت: مقام معظم رهبری در سال جاری خواسته‌اند كه محرومیت‌زدایی در یك هزار دهستان در كشور صورت گیرد كه سپاه برای 100 دهستان وارد عمل شده است و ما نیز در این راستا در استان فارس به 6 شهرستان به همراه دهستان‌های تابعه آن‌ها جهت محرومیت‌زدایی ورود كردیم و ظرف چند ماه آینده این مهم انجام خواهد شد.

غیاثی بر لزوم استفاده از جوانان هر منطقه در اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی تأكید كرد و گفت: اعتقاد ما در بسیج و سپاه بر این است كه در محرومیت‌زدایی‌ها، اعتبار، طرح و برنامه و هماهنگی از سوی ما باشد و اقدامات آن از سوی جوانان آن شهرستان‌ها و مناطق صورت گیرد تا هم مشاركت مردم و هم اشتغال‌زایی صورت گیرد.

ضرورت آموزش و تربیت نیروهای تراز انقلاب اسلامی در عرصه رسانه

شایان ذکر است، در ابتدای این نشست، عزیزالله قهرمانی مدیر خبرگزاری فارس با تأکید بر پسوند «بسیج» در تشکل بسیج رسانه خواستار آن شد که افرادی وارد این تشکل شوند که از عمق جان آن را باور داشته و با تمام وجود به این آرمان خدمت کنند.

محمد عسلی مدیر مسؤول روزنامه عصر مردم نیز با تأکید بر نیاز تمام تشکل‌ها و فعالیت‌ها به نقد، خواستار نظارت بر عملکرد بسیج رسانه شد و افزود: حضور در جنگ نرم به پشتیبانی و ابزار ویژه خود نیاز دارد.

اشرفی از روزنامه سبحان با بیان اینکه تنها رسانه‌های اجتماع، رسانه‌ها نوشتاری و مجازی نیستند خواستار توجه سپاه به رسانه قدرتمند شعر، ادبیات، داستان، سینما و سایر هنرها شد.

علی پشوتن سرپرست خبرگزاری ایسنا با تأکید بر لزوم نگاه منصفانه رسانه‌ها، عنوان کرد: کارهایی که در چند سال اخیر در جنوب شهر صورت پذیرفته متعدد و البته عقب‌ماندگی از گذشته بسیار است.

همچنین، حجت‌الاسلام محمد هاشم نعمت‌الهی، مدیر دفتر فارس خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت آموزش و تربیت نیروهای تراز انقلاب اسلامی در عرصه رسانه گفت: اهمیت و ضرورت تشکیل جبهه انقلاب اسلامی در عرصه رسانه بر هیچ‌کس پوشیده نیست، ازاین‌رو نیاز به آموزش و تربیت نیروهای جوان و علاقه‌مند در این عرصه داریم./202/919/ب1

ارسال نظرات