شناخت و معرفت نفس ما را به شناخت خدای حاضر می رساند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، حجت الاسلام علی اشرف مؤیدی استاد حوزه علمیه قم عصر امروز در جمع طلاب، دانش آموختگان، اساتید و کادر مدرسه علمیه نرجسیه شهرستان سنقر ابراز داشت: اگر شرایطی برای انسان به وجود می آمد که شیطان از او و قلبش دور شود، آنگاه می توانست ملکوت عالم را درک کند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت عالم ملک و ملکوت تصریح کرد: عالم ملکوت اصل و باطن این عالم و محیط بر تمام عوالم است، عالم ملک، عالم سایه ها و اشباح و عالم فرع است از این رو اگر انسانها توانستند به عالم غیب راه پیدا کنند نسبت به خداوند متعال نیز معرفت پیدا می کنند.
وی تأکید کرد: حدیث مشهور «من عرفه نفسه، عرفه ربه» نیز بر همین نکته دلالت دارد که دستیابی انسان به عالم ملکوت موجب شناخت خداوند می شود.
حجت الاسلام مؤیدی در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان به عالم غیب راه پیدا کرد گفت: تنها راه و بهترین راه، شناخت نفس و خودشناسی است اما این خودشناسی تنها به شناخت مادی محدود نمی شود بلکه به معنای شناخت حقیقت نوری خود که شعاعی از حقیقت نوری خداوند است می باشد.
استاد حوزه علمیه بیان داشت: قرآن کریم دو راه را برای شناخت خداوند بیان کرده که یکی از آنها سیر و تأمل در آیات آفاقی مانند موجودات و پدیده های جهان است همانگونه که خداوند متعال می فرماید: «ان فی خلق السماوات و الارض لایت لاولی الالباب» اما باید دقت کنیم که شناختی که بواسطه این آیات به دست می آید شناخت غایب است.
این مسؤول خاطرنشان کرد: چیزی که ما را به شناخت خدای حاضر می رساند سیر در آیات انفس است که از جمله آنها و برترین آنها شناخت و معرفت نفس است.
حجت الاسلام مؤیدی اظهار داشت: در معرفت انفس نسبت به روح شناخت پیدا می کنیم و در این مرحله ترس از مرگ بی معنا می شود، همه به بعد برزخی خود شناخت پیدا می کنند اما این شناخت پس از مرگ صورت می گیرد اما اگر معرفت نفس وجود داشته باشد این شناخت قبل از مرگ حاصل شده و در عالم برزخ موجب عروج و صعود انسان می گردد و راه رسیدن به این معرفت، توجه به مشارطه، مراقبه و محاسبه است.
استاد حوزه علمیه قم در پایان عنوان داشت: ما داعیه دار دعوت به سوی خداوند هستیم و طبق فرمایش معصومین (ع) دعاة الی الله هستیم از این رو باید از حسابرسی نفس خود آغاز کنیم، باطن ما باید نسبت به بقیه مردم پاک تر و جلوتر باشد، در خلوت خود با خدا انس داشته باشیم و نفس خود را حسابرسی کنیم./857/202/ب3