۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۴۵۴۸۹۶
حجت الاسلام مرادی تشریح کرد؛

چرایی اقامه عزا برای سیدالشهدا قبل از شهادت‏

حجت الاسلام مرادی عزاداری دهه اول محرم را سنت اهل بیت(ع) دانست و گفت: دهه اول دهه یارکشی امام حسین(ع) است و ما به هیأت می رویم تا فکر کنیم که حسینی یا یزیدی هستیم،‏ انسانها یا یزیدی هستند و یا حسینی و راه وسطی نداریم، یاران امام حسین(ع) در زمان بهترین تصمیم را گرفتند، مظلومیت امام(ع) ریشه در قبل از عاشورا و تنهایی ایشان دارد.
حجت الاسلام شهاب مرادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام شهاب مرادی، کارشناس مسائل خانواده، دوشنبه شب در هیأت عاشوراییان اصفهان، گفت: روز تاسوعا روزی است که 30 هزار نفر از لشکریان عمرسعد سپاه امام حسین(ع) را محاصره کردند، اگر مردم کوفه به عهد خود وفا می کردند اباعبدالله(ع) و یارانشان اینچنین مظلومانه به شهادت نمی رسیدند.

وی ادامه داد: جمعیت با خودش امنیت می آورد، زمانی که مطمئن شدند یاری برای امام حسین(ع) نمی آید و حق مظلوم شد، باطل قوی شد و تصمیم گرفتند حمله کنند و کار امام حسین(ع) را یکسره کنند، امام حسین(ع) فرمودند مثل منی نمی تواند با مثل یزیدی بیعت کند، حضرت(ع) هرگز زیر بار ذلت نرفتند.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: در کربلا امام حسین(ع) سه راه داشتند، یک راه بیعت و ذلت است، راه دیگر تسلیم شدن و اسارت که آن هم ذلت است، راه سوم هم جنگ است، امام(ع) فرمودند« هیهات مِن الذِّله» ، در چنین شبی حضرت عباس(ع) به تنهایی مقابل 30 هزار نفر رفت و یک شب را فرصت گرفت و قرار نبرد مردانه فردا صبح را در جنگ تن به تن گذاشت.

روش اهل بیت(ع) عزاداری در دهه اول محرم ‏است

حجت الاسلام مرادی افزود: حضرت ابوالفضل(ع) در روز هفتم محرم سقای حرم شدند و در بسیاری جاها هم روز هفتم را روز حضرت عباس(ع) می دانند، برخی به اشتباه تصور می کنند که حضرت عباس(ع) در روز تاسوعا به شهادت رسیده اند، ایشان آخرین مرد از یاران سیدالشهدا(ع) در کربلاست که قبل از امام حسین(ع) به شهادت رسیدند، امام زین العابدین(ع) می فرمایند که در قیامت جمیع شهدا به مقام عباس(ع) غبطه می خورند، متأسفانه در منابر عزا و هیأتها کمتر به ابعاد روحانی و تقوا و بصیرت حضرت ابوالفضل(ع) پرداخته می شود.

وی اظهار داشت: برخی مردم می گویند که اجازه بدهید تا روز عاشورا برسد و بعد عزاداری کنید، روش اهل بیت(ع) عزاداری در دهه اول محرم است، امام رضا(ع) روز اول محرم اقامه عزا کردند و فرمودند روز عاشورا اوج عزای ما اهل بیت(ع) است، اصل قصه کربلا این است که امام حسین(ع) را تنها گذاشتند، 20 هزار نفر نامه نوشتند ولی در نهایت نیامدند.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: حتی اگر همه آنهایی که امام حسین(ع) را به کوفه دعوت کردند تنها از مسلم ابن عقیل حمایت می کردند، دیگر عاشورایی رخ نمی داد، بیایید به واقعه عاشورا فکر کنیم، شهادت برای همه امامان(ع) ما افتخار است، عزا در شهادت اباعبدالله(ع) به دلیل تنهایی ایشان است.

حجت الاسلام مرادی ‏گفت: عقل مرکبی است که اگر از آن استفاده نکنیم تنبل می شود، باید فکر کنیم که چرا امام حسین(ع) به کربلا آمدند و چرا اینگونه به شهادت رسیدند، سؤال این است که عمرسعد و یزید و کسانی که حضرت زهرا(س) را اذیت و آزار کردند الان کجا هستند و چند سال زندگی کردند.

انسانها یا یزیدی هستند و یا حسینی و راه وسطی نداریم

وی بیان داشت: امام حسین(ع) به زهیر فرمودند تو عثمانی مذهب هستی اما اگر به من کمک کنی این کفاره همه گناهان تو خواهد بود، اصلاً زهیر راهی را می رفت که از معرکه نبرد حسین(ع) و یزید فرار کند، اما انسانها یا یزیدی هستند و یا حسینی و راه وسطی نداریم.

کارشناس مسائل خانواده افزود: ‏ امام حسین(ع) به عمرسعد فرمودند که از جنگ با من منصرف شو و من جان و امنیت خودت و خانواده ات را ضمانت می کنم و بدان که تو هرگز از گندم ری نخواهی خورد، اما عمرسعد و امثال او امام(ع)را نشناخته بودند، امام(ع) فرمودند «امروز دین لقلقه زبان مردم است، به حق عمل نمی شود و کسی امر به معروف و نهی از منکر نمی کند، خلیفه مسلمین میمون باز و شرابخوار است».

حجت الاسلام مرادی ‏اظهار داشت: یزید می خواست از امام حسین(ع) به زور بیعت بگیرد، دهه اول محرم دهه یارکشی امام حسین(ع) است و ما به هیأت می رویم که دقت و فکر کنیم که حسینی یا یزیدی هستیم، مردم ایران مردم عاشورایی هستند و ما مردم لحظات انتخاب هستیم، مردم عراق که دست آنها را می بوسم هم مردم اربعین هستند.

وی تأکید کرد: اصل واقعه عاشورا مربوط به دهه اول محرم است و مظلومیت امام(ع) و یارانشان ریشه در قبل از عاشورا دارد، این انتخاب مهم است، باید در دهه اول محرم فکر کنیم که جزء کدام دسته هستیم، یادواره شهدا بسیار مهم است، اما آنهایی برد کردند که رفتند و شهید شدند، آنهایی که در لحظه تصمیم گرفتند و راه درست را در همان زمان رفتند برنده اصلی هستند، یاران امام حسین(ع) هم در لحظه تصمیم گرفتند و بعضی از آنها اصلاً شیعه نبودند، حر بن یزید ریاحی یکی از آنهایی بود که وقتی متوجه حقیقت شد با درک عالی زمان توانست خودش را به امام حسین(ع) ملحق کند، به همین دلیل ما دهه اول محرم را عزاداری می کنیم.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: امام سجاد(ع) بعد از واقعه عاشورا هر وقت آب می دیدند گریه می کردند، کودک، جوان، گل می دیدند گریه می کردند، زین العابدین(ع) از بکایین تاریخ است، حسین نه کفن دارد و نه سر به بدن دارد و تشنه لب هم شهید شد و این سند مظلومیت اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام مرادی ‏تصریح کرد: منبر با تلویزیون متفاوت است، کسانی که به هیأت نمی آیند و در خانه می نشینند بهانه می آورند، حتماً سعی کنید به هیأت بروید، سیاهی لشکر عزای امام حسین(ع) باشید که این مطلب خیلی مهم است، اما از دستگاه امام حسین(ع) ایراد نگیرید و به هیأتهایی بروید که دوست دارید.

وی بیان داشت: هیأتهای هفتگی در طول سال به دلیل حفظ استمرار جلسات و انس متدینین با یکدیگر بسیار مهم است، وقتی هیأتهای خانگی بر پا می شود، دیگر در آن خانه نمی توان پارتی و جلسات فساد برگزار کرد، همواره به یاد گذشتگان می افتیم و اینها برای همه درس می شود، خدمت به عزاداران امام حسین(ع) اهل خانه را بیمه می کند و تجملات در آن خانه کم می شود و این خانه ها از نظر فرهنگی رشد می کنند و از نمادهای مذهبی در خانه استفاده می شود.

کارشناس مسائل خانواده اظهار داشت: الان حکومت جمهوری اسلامی و امنیت ما به برکت نام حسین(ع) و زینب(س) است، ما به محرم و صفر بدهکاریم و نباید به کسی هم اجازه بدهیم که به این جلسات جسارت کند، یا اینکه عده ای سعی کنند این جلسات و ده ها را زیر سؤال ببرند، به هیچ وجه نباید این اجازه را به آنها بدهیم. /869/‏201/ب2

ارسال نظرات