۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۴۵۵۷۸۷

چهاردمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز آغاز به کار کرد

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز و چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت در محل نمایشگاه های بین المللی تبریز با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبریز آغاز به کار کرد.
نمایشگاه کتاب تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، پیش از ظهر امروز چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز و چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت تبریز در محل نمایشگاه های بین المللی تبریز با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و معاون امور فرهنگی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبریز آغاز به کار کرد.

حبیب ماهوتی، مدیر عامل نمایشگاه بین المللی تبریز با ابراز خرسندی از برگزاری چهاردمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز، اظهار داشت: نمایشگاه کتاب تبریز از جهت بازدید دارای میزان بالاتری به نسبت جمعیت شهری تهران دارا است به طوری که در سال گذشته شاهn بازدید ۶۴۰ هزار نفر از این نمایشگاه بوده ایم.

وی با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی تبریز افتخار دارد که میزبان چهارده نمایشگاه کتاب بین المللی تا به امروز بوده است، ابراز داشت: امید است مردم فرهیخته تبریز از این نمایشگاه پربار بین المللی بهره کافی و وافی را ببرند و این نمایشگاه تأثیر بسزایی را در ترویج فرهنگ کتابخوانی داشته باشد.

سعید شبستری، معان سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه نمایشگاه کتاب یک رویداد فرهنگی بزرگ است، اظهار داشت: مسأله کتاب و کتابخوانی یکی از دغدفه های مهم رهبر انقلاب و مسؤولان کشوری است که امید از نمایشگاه های کتاب بتواند در فرهنگ سازی این عرصه موفق عمل کنند.

وی با بیان اینکه متولی فرهنگ در کشور تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، ابراز داشت: سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه و بنیادها و سازمانهای مربوطه فرهنگی در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی در امر فرهنگی کشور هستند و باید در عرصه فرهنگ سازی حضور داشته باشند.

شبستری خاطرنشان کرد: ‌دشمن بعد از شکست در جنگ سخت و نظامی به نبرد نرم، ناتو و تهاجم فرهنگی علیه انقلاب اسلامی و ارزشهای دینی روی آورد و با تهاجم فرهنگی مسائل دیگری چون اقتصاد را نیز تحت تأثیر قرار داد، امید است در عرصه فرهنگی بتوان موفق تر عمل کرد و بتوان به دغدغه های رهبری را پاسخ مطلوبی داد.

وی با تأکید بر ایجاد مصونیت فرهنگی در برابر تهاجمات فرهنگی، خاطرنشان کرد: یکی از کارهای فرهنگی مهم و مؤثر برگزاری نمایشگاه کتاب و ارائه کتب مفید و غنی است، همچنین برگزاری نمایشگاه کتاب قرآن و عترت نیز در عرصه فرهنگی بسیار مفید و ارزشمند است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب مکانی برای یافتن کتب مهم و مورد نیاز مخاطبان است، ابراز داشت: همچنین ناشران عرصه کتاب فرصت عرضه کتاب و ارتباط با مخاطبان را برای آشنایی با ذائقه مخاطبان را به دست می آورند تا در عرضه کتاب مطلوب مخاطب موفقتر عمل کنند.

وی با انتقاد از تیراژ کم کتاب از در کشور آن را از مشکلات عرصه کتاب دانست و تصریح کرد: میزان تیراژ کتاب کشور نسبت به دیگر کشورها بسیار کم است، این نشان از میزان غیر قابل قبول کتابخوانی در کشور است، باید امر کتابخوانی به عنوان فرهنگ طرح شود و فرهنگ سازی در این امر صورت گیرد.

شبستری با بیان اینکه کسانی که در عرصه فرهنگی تلاش می کنند باید در عرصه فرهنگ سازی کتاب و کتابخوانی فعال تر عمل کنند، ادامه داد: با وجود گسترش فضای مجازی و دستگاه های ارتباط جمعی هیچگاه جایگاه کتاب دچار خدشه نخواهد شد، کتاب یک جایگاه ویژه و ارزشمند دارد.

وی همچنین نمایشگاه کتاب را فرصتی برای بازدید خانوادگی از نمایشگاه کتاب در فضایی گرم برای فرهنگ سازی کتابخوانی در خانواده دانست و ابراز داشت: دیدگاه اقتصادی به فرهنگ یک امر اشتباه و سنجشی نامبارک در عرصه کتاب و فرهنگ است، همچنین با گسترش کتابخانه های عمومی می توان مردم را در تنگنای اقتصادی در مسأله کتابخوانی یاری کرد./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات