۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۴۵۸۳۰۸
محقق و پژوهشگر تاريخ اسلام:

مذاکره و تعامل امام حسين با عمر سعد دروغ محض است

محقق و پژوهشگر تاريخ اسلام با اشاره به اظهارنظر برخي مسؤولان سياسي مبني بر اينکه امام حسين(ع) به دنبال مذاکره، تعامل و تفاهم با عمر سعد بود، گفت: اين ادعا، جفاي بزرگ به حضرت اباعبدالله(ع) و دروغ محض است اما شاهد هستيم برخي افراد مي خواهند اين ديدگاه نادرست را تئوريزه کنند؛ نگرشي که رهبر معظم انقلاب با آن مقابله مي کنند.
حسين رجبي دواني حسين رجبي دواني حسين رجبي دواني حسين رجبي دواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در کاشان، حسين رجبي دواني  شنبه شب در آيين بازخواني و تحليل کتاب انسان 250 ساله در مجتمع فرهنگي هنري شهر سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري كاشان، گفت: مقصود از عنوان اين کتاب، که از کلام رهبر معظم انقلاب دريافت شده، بررسي 250 سال حضور سياسي ائمه اطها(ع) است، برهه اي که از زمان آغاز امامت اميرمومنان(ع) تا غيبت امام زمان(عج) استمرار دارد و به اعتقاد معظم له در اين مدت ائمه يک هدف را دنبال مي کردند و تنها به سبب وجود شرايط گوناگون عملکرد متفاوت داشته اند.

وي در خصوص تفاوت عملکرد ظاهري ائمه اطهار(ع) در دوران هاي مختلف ابراز کرد: حرکت همه امامان در يک راستا است و تفاوت واکنش ها و اقدامات تنها به شرايط خاص هر امام برمي گردد و به عبارت ديگر صريح و انقلابي برخورد کردن يک ولي خدا و تقيه کردن امامي ديگر به معناي انقلابي بودن يکي يا سازش‌کار دانستن ديگري نيست.

اين استاد دانشگاه تصريح کرد: به عقيده رهبر معظم انقلاب در اين کتاب، همه امامان معصوم(ع) به دنبال تشکيل حکومت اسلامي و علوي بوده اند و تمام فعاليت هاي آنان در اين جهت بوده که مردم را به رشد، درک و معرفتي برسانند که خود به دنبال شايسته ترين رهبران الهي بروند و از آنان براي تشکيل حاکميتي توحيدي تبعيت کنند.

رجبي دواني، با تأکيد بر اينکه تا مردم در صحنه حضور نداشته باشند و با عدم وجود معرفت نسبت به امام، از ولي خدا تبعيت نکنند تشکيل حکومت حق ميسر نيست گفت: امام زمان(عج) به همين دليل مي تواند حکومت واحد جهاني تشکيل دهد چون مردم به اين نتيجه مي رسند که بايد در راه نجات خود، از رهبر الهي پيروي کنند و در اين مسير جان و مال خود را نيز هزينه كنند، بنابراين اين امر به مفهوم برتري حضرت صاحب الزمان(ع) نسبت به پدران بزرگوار خويش نيست.

وي با اشاره به اينکه در مواجهه با امامان افزون بر بعد عاطفي و احساسي بايد فلسفه حرکتي و سيره سياسي ائمه اطهار مورد توجه قرار گيرد عنوان کرد: امامان معصوم(ع) به عرصه نيامدند تا تنها کشته شوند بلکه هر عمل آنها به دليل الگو و پيشوا بودن نشأت گرفته از حجت شرعي است و بايد انگيزه قيام به درستي براي پيروان آنها تبيين شود.

اين محقق و پژوهشگر تاريخ اسلام، با بيان اينکه جايگاه امامت و ولايت منحصر به حکومت نيست گفت: افزون بر رهبري جامعه، ولايت از شئون ديگري نظير مرجعيت ديني مردم، محوريت وحدت امت، اقامه عدل و به رشد و تعالي رساندن انسان و جامعه نيز برخوردار است.

رجبي دواني با يادآوري آيه هاي 55 و 56 سوره مائده خاطرنشان کرد: تنها در سايه ولايت اهل بيت(ع) امت اسلامي تبديل به حزب الله مي شود و براساس وعده تخلف ناپذير الهي حزب الله همواره در برابر کفر فاتح و پيروز است و به دليل حاکم نشدن ولايت، عالم اسلام به حزب الله مبدل نشد و به توفيق نرسيد.

وي، در ادامه به تفاوت شرايط حکومت امويان و خلفاي پيشين اشاره کرد و افزود: گرچه آن نوع خلافت ها نيز نوعي بدعت محسوب مي شد ولي اساس دين در معرض خطر نبود، اما با بدعتي که معاويه و يزيد پديد آوردند و خلافت پيامبر(ص) که بعدي معنوي داشت را تبديل به سلطنت کردند مبناي اسلام مورد تهديد قرار گرفت.

اين استاد دانشگاه، منشأ «نفوذ» در جامعه اسلامي را همين دوران دانست و تأکيد کرد: خط نفوذي که زمينه ظهورش در دوران هاي پيشين مهيا شد به دنبال حذف دين بود يعني همان اقدامي که در دوران جاهليت موفق به انجام آن نشدند و اين جريان تا مرحله رهبري جامعه اسلامي نيز پيش رفت.

رجبي دواني سپس به نقد اظهارنظري در مورد حضرت اباعبدالله الحسين(ع) پرداخت و تصريح کرد: ادعايي که به غلط  بعضي مسؤولان سياسي ما نيز مطرح مي کنند که امام حسين(ع) به دنبال مذاکره، تعامل و تفاهم با عمر سعد بود جفاي بزرگ به حضرت اباعبدالله(ع) و دروغ محض است اما شاهد هستيم برخي افراد مي خواهند اين ديدگاه نادرست را تئوريزه کنند نگرشي که مقام معظم رهبري با آن مقابله مي کنند.

وي با اشاره به شرايط فاجعه بار اخلاقي جامعه اسلامي در دوران حکومت بني اميه بيان کرد: در اين زمان جامعه اسلامي به ابتذال کشيده شده بود و به ظاهر مسلمانان آن دوران از پدران مشرک خويش پليدتر زشت خوي تر شده بودند چنانکه مشرکان زمان جاهلي حرمت ماه حرام را نگاه مي داشتند اما مسلمانان سال 61 هجري قمري بر فرزند پيامبر خويش در محرم الحرام شمشير کشيده و ايشان را با قساوت تمام و با نهايت ددمنشي به شهادت مي رسانند.

اين کارشناس تاريخي رسانه ملي، همچنين به نفي شبهه اي در مورد صلح و قيام امام حسن و حسين(ع) پرداخت و گفت: اين نکته که در برخي منابع غيرمعتبر، سکوت امام حسين(ع) در برابر صلح با معاويه را به دليل امامت داشتن امام حسن(ع) تعبير کرده مطلبي نادرست است چراکه اگر امام حسين(ع) قصد واکنش ديگري غير از رفتار برادر بزرگوار خود داشتند پس از شهادت ايشان و دوران امامت خود اين پيمان را نقض مي کردند.

رجبي دواني، داستان «ارينب» را نيز روايتي مجعول و غيرواقعي دانست و ارتباط آن با دشمني امام حسين(ع) و يزيد بن معاويه را بي اساس خواند.

وي با تأکيد بر پيروي از ائمه اطهار(ع) در زندگي فردي، خانوادگي و اجتماعي و سياسي متذکر شد: ممکن است شرايط دوران ائمه معصومين(ع) براي ما روي دهد چنانکه بسياري از حوادث صدر اسلام و پس از آن تا کنون در اين 37 سال براي ايران اسلامي اتفاق افتاده است.

اين پژوهشگر تاريخ اسلام، فتنه 88 را کاملا شبيه به فتنه جمل قلمداد كرد و گفت: چنانکه در حمله به ولايت شاهد شکل گيري حادثه اي مانند واقعه کربلا بوديم که البته با بصيرت ملت ايران اسلامي از تکرار تاريخ جلوگيري شد.

شايان ذکر است، آيين تحليل کتاب «انسان 250 ساله» در ادامه جلسات مرور و بازخواني آثار ارزشمند فرهنگي و ديني در مجتمع فرهنگي هنري شهر به همت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري کاشان با حضور نخبگان و فعالان فرهنگي و مسؤولان شهرستان کاشان برگزار شد./201/1307/ب1

ارسال نظرات