۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۴۵۸۳۵۵
آیت‌الله خاتمی:

باور صحیح زائران حسینی پیاده‌روی اربعین را به اقدامی ضداستکباری تبدیل می‌کند

عضو هیأت‌ رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه زیارت اربعین به ‌عنوان شعار بزرگ شیعه قرن‌ها طلایه‌دار تفکر شیعه است، اظهار داشت: بصیرت این است که زائر یقین داشته باشد که اردوگاه سالار شهیدان و اردوگاه یزیدیان در عصر حاضر مصادیق بارزی دارد چراکه این باور راهپیمایی اربعین به راهپیمایی ضد استکباری تبدیل می‌شود.
آیت الله خاتمی

آیت‌الله سید احمد خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه در روایات و احادیث برای شیعیان نشانه‌ها و علائمی از سوی معصومین(ع) بیان‌شده است، اظهار داشت: یکی از نشانه‌های شیعه بر اساس روایات زیارت اربعین بیان ‌شده است؛ بر این اساس دو نظر تفسیری برای تبیین این روایت بیان‌ شده است که زیارت امام حسین(ع) در کربلا معلا و در روز اربعین اساس اولین نظر در این روایت را شکل داده است.

عضو هیأت‌ رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دومین نظر در تفسیر این روایات قرائت زیارت اربعین در این روز توصیف‌شده است، گفت: هر دو تفسیر از این روایت صحیح است؛ بنابراین جمع این دو نظر عبارت است که شیعه زیارت اربعین را در روز اربعین و در کربلا معلا بخواند.

آیت‌الله سید احمد خاتمی با اشاره به اینکه زیارت اربعین به ‌عنوان شعار بزرگ شیعه قرن‌ها طلایه‌دار تفکر شیعه است، اظهار داشت: در سال‌های اخیر پیاده‌روی‌های عظیم اربعین وسعت جهانی گرفته که این امر باعث شده است اربعین به‌عنوان نماد شیعه شناخته‌شده شود؛ بنابراین این مانور تشیع و پیروان اهل‌بیت(ع) مایه عزت و بزرگی شیعه در سطح دنیا شده است.

وی افزود: در مواکب حسینی از زائران اربعین در مسیرهای مختلف به ویژه نجف به کربلا پذیرایی‌هایی شایسته صورت می‌گیرد که نماد دیگردوستی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نفس حضور در راهپیمایی اربعین از مصادیق احیای شعائر اسلامی است، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 32 سوره حج می‌فرماید«وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَي الْقُلُوبِ؛ و هر کس شعائر خدا را علامت‌های حج او و هر علامت دینی را بزرگ شمارد بی‌تردید تعظیم شعائر الهی نشأت یافته از تقوای دل‌ها است.» باید توجه داشت که این تعظیم نشان تقوای دل مؤمن است.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر صیانت از راهپیمایی اربعین گفت: باید توجه داشت که کسانی دنبال تفرقه در بین مسلمانان هستند؛ بر این اساس علاقه‌مندان به‌ نظام اسلامی، تشیع، پیروان اهل‌بیت(ع) و دنبال‌کنندگان خط رهبر معظم انقلاب در این مانور عظیم از تفرقه باید به شدت پرهیز کنند چراکه آنچه در این راهپیمایی مطرح است اساس اسلام، تشیع و مکتب اهل‌بیت(ع) است.

مصادیق بارز اردوگاه حسینی و یزیدی

عضو هیأت‌ رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که در راهپیمایی اربعین زائر باید یقین داشته باشد که اردوگاه سالار شهیدان و اردوگاه یزیدیان در عصر حاضر نیز مصادیق بارزی دارد، تصریح کرد: درست است که «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» در مسانید روایی دیده نشده است؛ اما این شعار روح همه زیارت‌های را شکل داده است و بصیرت در ساحت تفکر زائران اربعین این است که این دو اردوگاه را در عصر حاضر به درستی بشناسد.

وی ادامه داد: اردوگاه امروزی سالار شهیدان جریان گرایش به اسلام ناب محمدی در سراسر جهان است که البته ام القرای این جریان ایران اسلامی است؛ اما محدود به ایران نیست چرا که شیعیان نیجریه، بحرین، یمن و دیگر بلاد اسلامی هم در این اردوگاه هستند بر این اساس باید توجه داشت که با این منطق اردوگاه اهل‌بیت(ع) را در عصر حاضر مورد توجه قرار داد.

عضو هیأت‌ رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه استکبار جهانی نماد اردوگاه یزیدی در عصر حاضر است، گفت: یزدید، شمر، ابن زیاد و عمر بن سعد مجسم عصر ما همان سران اردوگاه استکبار هستند؛ بر این اساس سران آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیسم و هم پیمانان آنها دنیای استکبار را شکل داده‌اند.

وی ادامه داد: بصیرت این است که زائر اربعین این حقایق را باور داشته باشد؛ چراکه با این باور راهپیمایی اربعین به راهپیمایی ضد استکباری تبدیل می‌شود؛ بر این اساس مؤمن در صحنه سفر باید توجه داشته باشد که در این گردهمایی بزرگ زینت اهل‌بیت(ع) باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با استناد به روایتی از امام صادق(ع) که حضرت در ذیل آن فرموده است«يا مَعْشَر الشِّيعَةِ إنَّکمْ قَدْ نُسِبْتُمْ إلَينا کونُوا لَنا زَيْناً وَ لا تَکونُوا عَلَيْنا شَيْناً؛ اي شيعيان، شما به ما منسوب هستيد، پس مايه زينت ما باشيد نه مايه آبرو ريزي ما»، اظهار داشت: باید توجه داشت که ایرانی زائر امام حسین(ع) قوانین و مقررات را چه در ایران و چه در عراق رعایت می‌کند؛ بر این اساس زائران امام حسین(ع) خدمت گذارند و به یکدیگر کمک می‌کنند بالاخص به سالمندان، کودکان و ناتوانان کمک خواهند کرد.

آیت‌الله خاتمی به تبیین نقش طلاب و علمای حوزوی در راهپیمایی اربعین پرداخت و گفت: خداوند متعال در بخشی از آیه 46 سوره سبا فرموده است«قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْني‏ وَ فُرادي‏» بر این اساس طلاب و علمای حوزها توجه داشته باشند که تبلیغ چهره به چهره مؤثرتر از منبر است.

عضو هیأت‌ رئیسه مجلس خبرگان رهبری در پایان با تأکید بر اینکه منبر به‌عنوان تریبون اسلام و قران باید حفظ شود، اظهار داشت: طلاب توجه داشته باشند که همراهی و مواجهه چهره به چهره، بیان احکام اسلامی و رفتار عملی آنان تأثیر چند برابری نسبت به تبلیغ از تریبون منبر خواهد داشت چراکه طلاب با عمل و گفتار در این راهپیمایی می‌توانند بسیار مؤثر باشند؛ بنابراین در پاسخ به شبهات و بیان احکام دینی کاملاً با ادبیات منطقی و مستدل با مردم وارد گفت‌وگو شوند و از بیان مستند و مستدل مبانی اخلاقی اسلام غافل نمانند./837/ت302/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
زائران حسینی باید اهتمام بیشتری به رعایت مسائل شرعی داشته باشند تا در جامعه بازخورد مثبتی از این حرکت جهانی داشته باشیم
0
0