۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۴۵۹۷۷۲
در نشست خبری مطرح شد؛

در اربعین به غیر از فضای بین الملل بهتر است کاری انجام ندهیم/ اربعین در سانسور شدید رسانه‌های بین المللی است

نشست موکب بین المللی دانشجویی طلاب المقاومة الحسینیة با عنوان «از شرق تا غرب در اربعین» با حضور و سخنرانی مبلغ بین المللی از چین و تحلیلگر آمریکایی و کارشناس پرس تی وی در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.
اربعین

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست خبری موکب بین المللی دانشجویی طلاب المقاومة الحسینیة بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام با عنوان از شرق تا  غرب در اربعین حسینی با حضور حجت الاسلام عسکرآقایی (مبلغ مذهبی در چین) و برنا دانش (تحلیلگر آمریکایی و کارشناس پرس تی وی) در دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی سلیمانی مسئول روابط عمومی موکب طلاب المقاومة الحسینیة با توضیح برنامه‌های این موکب بین المللی دانشجویی گفت: « موکب طلاب المقاومة الحسینیة در عمود 757 در مسیر نجف به کربلا با تمرکز بر موضوعات جهان اسلام، میزبان زائران اربعین حسینی به ویژه مخاطبان خارجی خواهد بود.»

حجت الاسلام والمسلمین عسکر آقایی در ابتدای این نشست در مورد قیام امام حسین علیه السلام و جایگاه راهپیمایی اربعین و راه رسانه‌ای شدن آن گفت: «هر قیام دو قسمت دارد، خون که امام حسین علیه السلام داده است و پیام که حضرت زینب سلام الله علیها رسانده است. اربعین منبر تبلیغاتی برای امام حسین است و باید محتواهایی در همین مسیر آماده شود. باید دقت شود که برای ارسال محتواها در شرق و غرب توجه داشت که در فضاهای خودشان این کار انجام شود؛ به عنوان مثال تلگرام در ایران همه‌گیر است، توئیتر در آمریکا همه‌گیر شده است و یا در چین من می‌دانم که چت روم خاص داخلی فراگیر شده است.»

برنا دانش نیز در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به تحولات دنیای مدرن افزود: «باید به این مساله توجه شود که دنیا هر روز دارد عوض می شود و افرادی که می‌خواهند در اربعین فعالیت داشته باشند باید با این تکنولوژی‌ها آشنا باشند. باید بر شبکه های توئیتر و فیسبوک که شبکه های اجتماعی پرمخاطب در غرب می باشد تاکید کرد که تولید محتوا در قالب کلیپ‌های کوتاه مدت می تواند موثر باشد. دنیا هر ورز در حال عوض شدن است و باید با این تکنولوژی درحال پیشرفت حرکت کرد؛ به همین دلیل دیگر فضای های رسانه‌ای آمریکا مثل گذشته نیست و در حال تغییر است.»

برنا دانش، تحلیلگر آمریکایی در ادامه افزود: «من در یک مستند اربعین هم بوده‌ام که به زودی پخش خواهد شد، می‌دانم که بیشتر مردمی که در این راهپیمایی هستند شیعه بوده و به نظرم باید هدف این باشد که این بیست و چندمیلیون که می‌آیند با اهداف انقلاب اسلامی آشنا شوند. به نظر من باید بیشتر تمرکز بر صحبت های رهبر انقلاب و امثال شهید مطهری داشته و سعی کنیم مردم شیعه در پیاده روی اربعین را با این شخصیت های انقلابی بیشتر آشنا کنیم.»

این کارشناس آمریکایی افزود: «اینکه می گویم بر روی انقلاب تمرکز کنیم به خاطر این است که قابل لمس و دیدن است. به نظر من آن راهی که می خواهیم تبلیغ کنیم خیلی مهم است، باید با چیزهایی که بتوان لمس کرد همچون نمایش دادن شمر زمانه به تبلیغ مفاهیم بپردازیم.»

عسکر آقایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام مخاطب در فعالیت های رسانه‌ای اربعین اولویت دارد گفت: « بهترین کار این است که در حیطه بین الملل کار کنیم. برای کسانی که حتی مسلمان نیستد کار بشود. غیر از تمرکز روی فضای بین الملل بهتر است کار دیگری انجام ندهیم. منِ طلبه به این نیجه رسیده‌ام که ما باید به فعالیت های بین الملل تمرکز کنیم فقط.»

در ادامه این نشست برنا دانش با تاکید بر سانسور خبری شدید در رابطه با اخبار و انعکاس پیاده روی اربعین در رسانه‌های بین‌المللی گفت: «نمی‌دانم شما می‌دانید یا نه، اما باید بگویم که هیچ خبری در رابطه با اربعین در رسانه های بزرگ دنیا مخابره نمی شود. جالب است که جریانی مثل اربعین که بیست و چند میلیون در آن شرکت دارند در این رسانه‌ها یک کلمه نیز درباره آن صحبت نمی‌شود.»

عسکر آقایی با اشاره به تجربه برپایی خیمه در اصفهان برای گردشگران خارجی در ایام ماه محرم گفت: «ما تعدادی طلبه و دانشجو بودیم که به هتل‌ها رفته و به گردشگران خارجی کارت دعوت حضور در این خیمه را تقدیم می‌کردیم. ما می‌توانیم این کار را در اربعین هم انجام دهیم و گردشگران خارجی را به این اجتماع عظیم دعوت کنیم.»

عسکر آقایی در پاسخ به سوالی درباره بحث وحدت در ایام اربعین گفت:«ما همان اسلام را با تک تک مفاهیم اصیل آن باید تبلیغ کنیم. بحث وحدت به این معنا است که نباید هیچ بی احترامی به مذاهب دیگر اتفاق بیفتد.»

برنا دانش نیز در پاسخ به این سوال گفت: «در مورد وحدت ما در امریکا خیلی کار کردیم. فضای اربعین فرق می‌کند. ما چیزی نباید بگویییم که این وحدت از بین برود. اربعین یک فضای متفاوتی است که همانطور که گفتم باید بیشتر بر مفاهیم بحث ولایت و مفاهیم انقلابی تکیه کنیم.»

عسکر آقایی با اشاره به وظیفه شیعیان در معرفی تجمع بزرگ اربعین در فضای جهانی گفت: «تجمع اربعین مثل بمب می‌تواند صدا کند اما بعید است که رسانه‌های جهانی با ما همکاری کنند. پس ما باید خودمان این اخبار را نشر دهیم و برای آن فکری بکنیم.»

برنا دانش در همین رابطه افزود: «این امکان فعلا وجود ندارد که بتوانیم از سد رسانه های بزرگ در انتقال پیام اربعین کار کنیم. اما باید تلاش کنیم. باید اقتضائات فضای مجازی در امریکا را بشناسیم. به عنوان مثال شبکه تلگرام در امریکا استفاده ندراد و مخاطبان بیشتر از شبکه‌هایی همچون وایبر و واتس آپ و اینستاگرام استفاده می کنند. و یا این که در امریکا بر روی تبلیغ تمرکز می‌کنند و حتی فضای انتخاباتی و سیاسی هم با برخی از قالب‌های تبلیغ بازرگانی اتفاق می‌افتد.»

برنا دانش در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه در رسانه‌های خارجی اربعین چگونه بازتاب داده شده است گفت: «متاسفانه تنها چیزی که رسانه‌ها نشان می‌دهند قمه زنی و امثال آن است، چون می‌خواهند تفرقه ایجاد کنند و چهرۀ اسلام را خراب کنند. اینها با این کار می خواهند دین صلح را از بین ببرند و مردم دنیا هم می‌بینند که این کار اصلا نرمال نیست. ما باید داستان خودمان را، خودمان بگوییم. باید خودمان اربعین را بازتاب دهیم با یک روش خوب و فراگیر.»

حجت الاسلام و المسلمین عسکر آقایی در پایان این نشست افزود: «ما در اربعین کاری به جز معرفی اربعین نداریم، باید سعی کنیم اخبار اربعین را حداکثری تا جایی که امکان دارد. پخش کنیم. پیام هایمان را انحصاری نکنیم و زیر پیام‌هایمان بنویسیم کپی‌برداری بلامانع است. چه خوب است که ما مبلغ و رساننده پیام اربعین برای کسانی باشیم که حتی مسلمان نیستند.»

به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام، موکب بین املللی دانشجویی طلاب المقاومة الحسینة با حضور خادمان از کشورهای مختلف، میزبان زائران اربعین خواهد بود. برپایی غرفه‌های فرهنگی، سلسله نشست با مهمانان خارجی و برگزاری مراسم هیات میثاق با شهدا از برخی برنامه‌های این موکب در عمود 757 خواهد بود./840/303/ب3

ارسال نظرات