۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲
کد خبر: ۴۵۹۹۵۶
آيت‌الله اشرفی شاهرودی:

بخش زیادی از معضلات جامعه نتیجه بی توجهی دولت‌ها به فریضه امر به معروف است

آیت‌الله اشرفی شاهرودی گفت: دولت قبلی اجازه نداد نیروی انتظامی به امر به معروف و نهی از منکر بپردازد و شعار کار فرهنگی سر داد. دولت فعلی نیز گفت که با زور نمی‌توان مردم را به بهشت برد؛ این حرف‌ها، بسیار بد محتوا و بد پیامد هستند که با کمال تأسف به پیامدهایش توجه نشد.
آیت الله اشرفی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی عصر امروز در دیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان رضوی با بیان این‌که در بین ادیان الهی دین مقدس اسلام، دارای وظیفه امر به معروف و نهی از منکر، به عنوان اصل است، گفت: چندین آیه از آیات قرآن کریم مربوط به امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که نشانه اهمیت آن در زندگی است.

وی در ادامه ضمن قرائت این حدیث از پیامبر اکرم(ص) «كلّكم راع و كلّكم مسؤول عن رعيّته»، اظهار داشت: وظیفه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است؛ پدر به فرزند، فرزند به پدر و تمام افراد نسبت به یکدیگر در جامعه این وظیفه را بر عهده دارند.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی با بیان این‌که با اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر بقیه فرایض اقامه می‌شوند، اظهار داشت: حضرت علی(ع) در وصیت خویش فرموده‌اند؛ امر به معروف و نهی از منکر را رها نکنید زیرا جامعه شما فاسد می‌شود و بَدان بر شما تسلط پیدا می‌کنند، بعد از آن خوبان شما هر چقدر دعا کنند دعای آن‌ها مستجاب نمی‌شود.

وی افزود: در زمانی که قانون اساسی در حال تدوین بود و بزرگان برای آن جمع شده بودند، هشتمین اصل را اصل امر به معروف و نهی از منکر قرار دادند، یعنی در بین صد و چند اصلی که قانون اساسی دارد این اصل در اهمیت بالایی قرار دارد بنابراین شکی در پیامدهای منفی ترک این فریضه الهی نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان با اشاره به تعداد فراوانی از احادیث ائمه اطهار(ع) در ارتباط با این فریضه الهی اظهار داشت: زمانی که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه از بین برود خداوند عذاب را بر همه نازل می‌کند. بعد از انقلاب اسلامی با توجه به اسلامی بودن آن اهمیت امر به معروف و نهی از منکر بیشتر شده است.

وی در ادامه افزود: با کمال تأسف باید گفت که بعد از انقلاب این فریضه الهی کمرنگ شده است و دلیل آن بعضی از مسؤولان عالی‌رتبه هستند و به جای بررسی بیشتر و بهتر جوانب این فریضه تنها به دنبال کار فرهنگی رفتند و تنها گفتند باید کار فرهنگی کرد؛ این چه حرف بی‌جایی است که سبب رها شدن این امر شده است.

وی با اشاره به کم‌کاری دولت قبلی در مسأله امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: دولت قبلی اجازه نداد نیروی انتظامی به امر به معروف و نهی از منکر بپردازد و شعار کار فرهنگی سر داد. بعضی از دولت‌های دیگر نیز گفتند که با زور نمی‌توان مردم را به بهشت برد؛ این حرف‌ها، بسیار بد محتوا و بد پیامد هستند که با کمال تأسف به پیامدهایش توجه نشد.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی افزود: نتیجه این برخوردها این شده است که منکرات عادی و زیاد شده‌اند کشور ما به جایی رسیده است که مردم به این امر مهم توجه نمی‌کنند. مگر در قرآن نداریم که خداوند دشمن دروغ‌گویان است؟! آیا دروغ رواج پیدا نکرده است.

وی در ادامه اظهار داشت: با تمام شرایطی که جامعه دارد نباید اجازه داد که روند فساد و منکرات ادامه داشته باشد و باید معروف را ترویج و منکر را ترک کرد./201/862/ب1

ارسال نظرات