۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۴۶۱۶۷۸
کارشناس امور دینی:

حفاظت از آبروی مردم یک عبادت است

کارشناس امور دینی گفت: از جبرئیل نقل شده که اگر قرار بود روی زمین عبادت خدا را انجام دهم سه کار می کردم که اولین آنها؛ آب دادن و سقایی برای مردم است، پس از آن کمک کردن به عائله مندان است و سومین آنها پوشاندن عیوب مردم است، از این رو می بینیم که حفاظت از آبروی مردم یک عبادت است.
عیب جویی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام مجتبی پورقربانی، کارشناس امور دینی شب گذشته در جمع عزاداران حسینی در حسینیه خیابان مدیریت کرمان، اظهار داشت: صلوات بر پیامبر(ص) و آل ایشان از مستحبات مؤکد است، از این رو در هر حال با شنیدن نام ایشان صلوات بفرستید چرا که نبی مکرم اسلام(ص) می فرمایند: بدبخت ترین مردم کسانی هستند که نام رسول خدا را بشنوند و صلوات نفرستند.

وی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به رواج عیب جویی از دیگران در میان مردم، بیان داشت: طبق فرمایش امام صادق(ع) محبوب ترین دوست من کسی است که عیب من را به خودم بگوید.

حجت الاسلام پورقربانی خاطرنشان کرد: از جبرئیل نقل شده که اگر قرار بود روی زمین عبادت خدا را انجام دهم سه کار می کردم که اولین آنها؛ آب دادن و سقایی برای مردم است پس از آن کمک کردن به عائله مندان است و سومین آنها پوشاندن عیوب مردم است، از این رو می بینیم که حفاظت از آبروی مردم یک عبادت است.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) حرمت آبروی مؤمن را هفتاد برابر حرمت خانه خدا دانستند، از این رو عدم تجسس در زندگی دیگران و پوشاندن عیوب مردم از امور مهم دین است.

حجت الاسلام پورقربانی ادامه داد: گناه و معصیت در نزد خدا کبیر و صغیر ندارد، اما از آنجا که برای برخی گناهان عذاب شدیدتری قرار داده شده است؛ گناهان را به صغیره و کبیره تقسیم کردند که امام باقر(ع) فرمودند: بر هر مؤمنی واجب است هفتاد گناه کبیره مؤمن دیگر را بپوشاند.

این کارشناس امور دینی در بیان نتیجه برملا کردن عیوب مردم، گفت: در حدیثی از رسول اکرم(ص) بیان شده که اگر کسی عیب دیگران را آشکار سازد مانند آن است که خودش آن عمل زشت را انجام داده است و اگر کسی آبروی شخصی را ببرد از دنیا نمی رود، مگر اینکه خودش هم به همالن عیب مبتلا شود.

وی در پایان اشاره کرد: در ضرب المثل ها آمده از هر دست بدهی از همان دست خواهی گرفت، بنابراین نباید تصور کنیم اعمالمان بی پاسخ می ماند به همین منظور از تجسس در امور مردم منع شده ایم تا عیوب مردم نه تنها برای دیگران بلکه بر خود ما نیز آشکار نشود./9703/202/ب2

ارسال نظرات