۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۴۶۲۳۷۲
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

پاسخ به شبهه‌افکنی مغرضان مبنی بر اسراف سرمایه در سفر اربعین

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی نقدهای مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر اسراف سرمایه در سفر اربعین، گفت: اگر صرف هزینه برای احیای دین و ترویج مکتب اهل بیت (ع) باشد نه‌تنها اسراف نیست بلکه اقدامی ارزشمند است.
حجت الاسلم نوري- استاد حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام رضا نوری، استاد حوزه علمیه و دانشگاه بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به طرح برخی شبهات و مباحث در فضای مجازی مبنی بر اسراف سرمایه در سفر اربعین و عتبات عالیات، اظهار کرد: این شبهات مردود و نادرست است؛ زیرا نخست آنکه تمامی هزینه‌های این سفر مردمی بوده و در ثانی اگر هزینه کردن برای احیای ارزشهای اخلاقی و اسلامی و ترویج مکتب تشیع و اهل بیت(ع) باشند نه‌تنها اسراف نیست بلکه ارزشمند و قابل تحسین است.

وی تصریح کرد: هزینه کردن در راه کربلا و اربعین سبب زنده شدن فرهنگ دینی می‌شود که ائمه اطهار(ع) هم به آن توصیه کرده‌اند؛ پس این‌گونه هزینه کردن عقلانی و منطقی است.

حجت‌الاسلام نوری با بیان اینکه لازم است هزینه کردن سرمایه و ثروتهای دنیوی عقلانی و هدفمند باشند، افزود: اگر هزینه کردن نتیجه و ثمره‌ای نداشته باشد مصداق اسراف بوده و حرام است و یا آنکه نشان‌دهنده بی‌عقلی فرد است اما اگر انسان از صرف هزینه هدف داشته باشد و نتیجه‌ای به دست آورد در چنین حالتی هزینه کردن ارزشمند خواهد بود.

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: فردی که با هزینه کردن برای خود منزل و سرپناه می‌سازد، شخصی را از فقر می‌رهاند، کارهای عام‌المنفعه انجام می‌دهد و یا با هزینه کردن ثروت خود فرهنگ‌سازی می‌کند، بدون شک ثروت خود را به‌درستی هزینه کرده و سفر اربعین حسینی هم در زمره این نوع هزینه کردن است.

وی در ادامه با بیان اینکه سفر اربعین ریشه در روایتهای معتبر دارد، اضافه کرد: در روایات ائمه اطهار(ع) زنده نگاه داشتن اربعین امام حسین(ع) و قرائت زیارت اربعین ازجمله علائم فرد مؤمن ذکر شده است.

وی ادامه داد: در واقع زیارت اربعین و یادآوری مصائب اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) تنها برای برانگیختن عواطف و گریه کردن نیست بلکه این مراسم نوعی مبارزه است به‌گونه‌ای که در زیارت اربعین و عاشورا این شعارهای مبارزاتی تکرار می‌شود.

حجت‌الاسلام نوری تصریح کرد: یادآوری مصائب واقعه عاشورا در زمانهای مختلف به این دلیل است که مردم را در قرون و عصرهای گوناگون به مبارزه علیه ظلم و ستم دعوت کرده و به آنها تأکید کنیم که با تأسی از امام حسین(ع) و یاران باوفایش تسلیم زر و زور و تزویر نشوند.

وی افزود: برگزاری مراسم محرم و صفر و مناسبتهایی چون اربعین به این دلیل است که مردم مسلمان در طول تاریخ راه خود را گم نکرده و مکتب حسینی زنده و پایدار بماند؛ ازاین‌رو شعار یا حسین(ع) هر سال با صدای بلند فریاد زده می‌شود./9314/302/ب2

ارسال نظرات