۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۴۶۳۲۲۲
آیت الله مقتدایی مطرح کرد؛

نقش آیت الله موسوی اردبیلی در اسلامی سازی قوانین قضایی کشور

قائم مقام جامعه مدرسین با بیان این که آیت الله موسوی اردبیلی تلاش بسیاری برای تثبیت نظام کرد، گفت: ایشان یکی از یاران باوفا و حمایت کنندگان از حضرت امام در طول نهضت امام در قبل و بعد از پیروزی انقلاب بود.
مرتضی مقتدایی

آیت الله مرتضی مقتدایی قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تسلیت ارتحال حضرت آیت الله موسوی اردبیلی گفت: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی یکی از یاران باوفا و حمایت کنندگان از حضرت امام در طول نهضت امام در قبل و بعد از پیروزی انقلاب بود.

وی افزود: حتی می توانیم ایشان را به عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی قلمداد کنیم چون ایشان واقعا تلاش فراوانی در تثبیت نظام داشت و این که نظام حمایت شود، آیت الله موسوی اردبیلی شخصیتی بود که همراه با مرحوم آیت الله دکتر بهشتی از سوی حضرت امام مأموریت داشتند و منصوب شدند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که حضرت امام مرحوم آیت الله بهشتی را به عنوان رییس دیوان عالی کشور و مرحوم آقای موسوی اردبیلی را به عنوان دادستان کل کشور منصوب کردند، اظهار داشت: این ها دو روحانی بودند که مأمور شدند قدم به دادگستری و دستگاه قضایی بگذارند تا دادگستری و دستگاه قضا را اسلامی کنند.

وی ادامه داد: هر دو عضو شورای عالی قضایی بودند و از سوی حضرت امام منصوب شدند تا در دادگستری وارد شوند و آن را اسلامی کنند، جدا این دو بزرگوار ابتدا مرحوم آیت الله بهشتی و بعد هم ادامه دهنده کار ایشان آیت الله موسوی تلاش بسیاری کردند و دادگاه انقلاب را تأسیس کردند و دانشکده علوم قضایی را در تهران و قم تشکیل دادند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که حرکت بسیار بزرگی برای پاکسازی دستگاه قضایی از افراد غیر سالم انجام شد، ابراز داشت: قضاتی در دستگاه رژیم قبل در دادگستری کارهای کرده بودند که بر اساس موازین مطابق با اسلام نبود و عده ای از آنها ضد انقلاب بوده و عده ای دیگر هم همراه با انقلاب نبودند.

وی عنوان کرد: این بزرگواران این افراد را پاکسازی کردند، از راه های مختلف شاید حدود 12 طریق تحقیق و بررسی روی قضات سراسر کشور شد که تعدادی بازنشسته شده و از کار برکنار شدند، تعداد کمی هم باقی ماندند و برای جایگزین کردن قضات زحمات فراوانی کشیده شد.

رییس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: از حوزه های علمیه سراسر کشور و از افراد آگاه به موازین قضای اسلامی کسانی را جذب دستگاه قضایی کردند و تأکید حضرت امام در آن زمان این بود که دستگاه قضایی اسلامی شود.

وی اضافه کرد: این ها تسویه قضات کردند و همچنین نسبت به اصلاح قوانین قضایی تلاش بسیاری داشتند، جلسات متعددی از علما و دانشمندان تشکیل دادند و از قوانین قضایی آنها را که مخالف موازین اسلامی بود لغو کردند و آنها را که می توانستد و قابلیت داشت اصلاح کردند.

آیت الله مقتدایی گفت: بنده هم در شورای عالی قضایی بودم و بعد از این که قوانین اصلاح شد قانونا باید از طریق هیأت دولت برای مجلس ارسال می شد تا تصویب شود، آیت الله موسوی اردبیلی مجوعه اصلاح شده قوانین قضایی را به هیأت دولت بردند و خود ایشان فرمود با یک تکبیر از هیأت دولت برای فرستادن در مجلس و تصویب مجوز گرفتند.

وی افزود: ایشان فرموده بودند چند نفر مجتهد و صاحب نظر نشستند قوانین را بررسی و اصلاح کردند و برای ارسال به مجلس آماده شده است و اگر دولت روی آن معطل شود وجهی ندارد، اینجا بود که همه با یک تکبیر تأیید کردند و به مجلس فرستادند، مجلس هم برای مدت 5 سال آزمایشی تصویب کرد و بعد هم به تدریج قوانین به تصویب نهایی رسید.

قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که آیت الله موسوی اردبیلی در پاکسازی قضات ناهمگون با موازین اسلام و همچنین تدوین قوانین مطابق با موازین اسلامی زحمت فراوانی کشیدند، اظهار داشت: ایشان رییس دیوان عالی کشور بود و برای تحکیم مواضع قضایی قانون اسلامی در سراسر کشور شعب دیوان عالی را تقویت کرد.

وی ادامه داد: برخی از رؤسای شعب دیوان عالی کشور از مجتهدان بودند، برخی هم از حوزه های علمیه با سوابق ممتاز بودند تا پرونده هایی که می آید بر اساس موازین اسلامی بررسی شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که آیت الله موسوی اردبیلی زحمات فراوانی کشیدند، ابراز داشت: تا زمانی که حضرت امام زنده بودند ایشان در مناصب گوناگون همچون ریاست دیوان عالی کشور و رییس شورای عالی قضایی حضور داشتند و در کنار آن به عنوان امام جمعه موقت تهران خطبه های نماز جمعه می خواندند.

وی عنوان کرد: پس از این که حضرت امام رحلت کردند آیت الله موسوی اردبیلی فرمودند که من دیگر خسته شده ام و تقریبا ادامه کار در دستگاه قضایی برای ایشان مشکل بود از این رو به قم مراجعت کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: بحمدالله ایشان تا آخر به عنوان یک مرجع تقلید برای تدریس و تربیت طلاب انقلابی و صاحب نظر بسیار زحمت کشیدند و دانشگاه مفید را هم تأسیس کردند که برکاتی داشته است.

وی اضافه کرد: خداوند ان شاءالله ایشان را رحمت کند و  در قبال خدماتی که به اسلام و انقلاب داشتند و همراهی هایی که از نظام مقدس اسلامی و امام بزرگوار و پس از آن حمایت های بسیار عالی و سطح بالا از مقام معظم رهبری داشتند پاداش بالا و اجر خوب به ایشان عنایت بفرماید./1323/ت301/ج

ارسال نظرات