۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۴۶۳۷۴۶
حجت‌الاسلام تکیه‌ای:

زیارت جامعه کبیره منطق امام شناسی است

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که انتظار فرج دومین محور انتظار حقیقی مؤمن را شکل می‌دهد، گفت: مطالعه تأمل در زیارت جامعه انسان را به این نتیجه می‌رساند که اساس و منطق امامت را می‌توان از این زیارت به‌درستی درک کرد؛ بر این اساس زیارت جامعه از سوی امام عصر(عج) بسیار مورد تأکید قرارگرفته است.
تکیه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علیرضا تکیه‌ای در سخنرانی مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به این‌که یکی از لوازم دوران غیبت کبری ولی‌عصر(عج) توجه و معرفت مؤمن به احکام و مبانی انتظار و سبک منتظر زیستن است، اظهار داشت: از امام حسن عسكري(ع) سؤال شد دربارۀ اين روايت«زمين هيچ‌گاه از حجت خدا بر خلق تا روز قيامت خالي نخواهد بود و اگر كسي بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است» امام حسن عسكري(ع) در پاسخ فرمودند«اين سخن حقي است؛ همان‌طور كه روز حق است از ايشان سؤال شد: اي فرزند رسول خدا امام و حجت بعد از شما كيست فرمود فرزندم محمد او امام و حجت بعد از من است هر كس بميرد و او را نشناسد، به مرگ جاهليت مرده است.»

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که انتظار فرج دومین محور انتظار حقیقی مؤمن را شکل می‌دهد، گفت: معرفت به حقانیت امام نیاز به درک مفاهیمی دارد که باید به آن توجه جدی شود برای مثال تعریف امام از منظر احکام و روایات اسلامی آمده است که«امام، واژه‌ای عربي و به معناي پيشوا، سرپرست و مقتدا است.» این در حالی است که راغب اصفهاني درباره اين واژه می‌نویسد«امام کسي است که به او اقتدا می‌شود، چه شيء مورد اقتدا انسان باشد که به گفتار و کردارش اقتدا شود يا کتابي باشد يا شيء ديگري، چه اين اقتدا حق و صواب باشد و چه باطل و ناصواب»

 وی ادامه داد: برخي متکلمان که به معناي لغوي واژه امام پرداخته‌اند، نوشته‌اند«معناي لغوي واژه امامت آن است که ديگري مورد تبعيت و پيروي قرار گیرد؛ يعني رئيس باشد و امام کسي است که مورد تبعيت و اقتدا قرار می‌گیرد. ازآن‌جهت که در مفهوم امامت تبعيت و اقتدا نهفته است، به کسي که نماز جماعت برگزار می‌کند امام گويند؛ زيرا مردم در قيام و رکوع و سجده و تشهّد به وي اقتدا کرده و از او تبعيت می‌کنند، بنابراين او مورد تبعيت است»؛ بر اساس این دو تعریف امامت در لغت به معناي رهبري و رياست امت است که طبعاً نوعي تبعيت و پيروي گروهي را به همراه دارد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که امامت را ریسمان ممتد الهی بین خدا و خلق خداوند متعال توصیف کرد و گفت: در روایتی محمد ‌بن‌ فُضیل می‌گوید«به امام هشتم عرض کردم«أَ تَبْقَى الْأَرْضُ بِغَیْرِ إِمَامٍ»، آیا می‌شود زمین بدون امام باقی بماند«فَقَالَ لَا» حضرت فرمودند خیر، نمی‌شود «قُلْتُ فَإِنَّا نَرْوِی عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع)» عرض کردم از جد بزرگوار شما امام صادق(ع) نقل‌شده که فرموده‏اند«أَنَّهَا لَا تَبْقَى‏ بِغَیْرِ إِمَامٍ» زمین بدون امام باقی نمی‌ماند بعد به حضرت عرض می‏کند«إِلَّا أَنْ یَسْخَطَ اللَّهُ عَلَى أَهْلِ الْأَرْضِ أَوْ عَلَى الْعِبَادِ» برای ما روایت کرده‌اند که اگر امام روی زمین نباشد خداوند اهل زمین و بندگان را مورد سخط و خشم قرار می‌دهد. «فَقَالَ لَا لَا تَبْقَى إِذاً لَسَاخَتْ» حضرت فرمودند این روایت اشتباه است. اگر امام روی زمین نباشد، زمینی نمی‌ماند که خداوند بخواهد اهلش را مورد خشم قرار دهد.»

حجت‌الاسلام تکیه‌ای با بیان این‌که زیارت جامعه مورد تأکید امام عصر(عج) است، عنوان داشت: مطالعه تأمل در زیارت جامعه انسان را به این نتیجه می‌رساند که اساس و منطق امامت را می‌توان از این زیارت به‌درستی درک کرد./837/202/ب3

ارسال نظرات