۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۴۶۴۴۹۶
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری:

توکل رهبر جامعه می تواند جامعه را از بن بست ها خارج کند

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که توکل تنها راه رسیدن به تقوا و خروج از بن بست ها است، گفت: رهبر یک جامعه می تواند با توکل بر خدا یک جامعه را از بن بست و خارج کند و شأن انبیا و ائمه(ع) هم این است.
آیت الله سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری، استاد حوزه علمیه امروز در مجلس عزاداری امام رضا(ع) در سالاریه قم با اشاره به روایتی از امام علی(ع) ابراز داشت: توکل به خدا، رضایت به قضای الهی، تفویض امر به خدا و تسلیم در براب رخدا چهار رکن ایمان است.

وی به مقامات مختلف ایمان اشاره و خاطرنشان کرد: در برخی روایات به حقیقت و اسرار ایمان و در برخی دیگر از روایات به آثار ایمان اشاره شده است و در این روایت هم ارکان ایمان بر شمرده شده است که اگر یکی از این ارکان در مؤمن نباشد در ایمانش خلل خواهد بود.

رییس فرهنگستان علوم به معانی توکل به عنوان اولین رکن ایمان اشاره کرد و افزود: در برخی روایات توکل به این معنی بیان شده است که انسان از هیچ کس به جز خدا هراس نداشته باشد و در حدیث دیگری امام صادق(ع) فرمودند که توکل این است که انسان بداند مخلوق نه نفعی دارد و نه ضرری و از مخلوق مأیوس شود و برای هیچ کس جز خدا عملی را انجام ندهد.

وی تقوا را از آثار توکل بر خدا دانست و گفت: پیامبر(ص) در ذیل آیه «و من یتق الله یجعل له مخرجا» در حدیثی فرمودند کسی که توکل داشته باشد و تقوا پیشه کند خداوند راه خروج از شبهات و تردید ها در اختیار او قرار می دهد؛ جامع مؤمنان هم اگر تقوا داشته باشند و تسلیم خواسته های شیاطین و مستکبران نشوند خداوند راه خروج از بن بست را باز می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: خداوند رزق و روزیی انسان متوکل را از جایی که گمانش را نمی برد تأمین می کند و کسانی که محاسبه می کنند و به جای خدا روزی خود را از اسباب دنیایی طلب می کنند تا آخر هم به دنبال همان اسباب خواهند بود و رزقشان به اندازه همین اسباب دنیایی است.

و ی ابتلائات دنیایی را سبب رشد انسان و جامعه دانست و تصریح کرد: خداوند در جاهای مختلف قرآن فرموده است که سخت شدن کار و ابتلائات دنیایی سببر شد انسان می شود و خداوند انسان های مؤمن را د ابتلا قرار می دهد تا تقوا پیشه کنند و از این طریق امور بر آن ها آسان می شود و در ضمن آن رشد می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به این که تنها راه رسیدن به تقوا توکل است و بدون توکل انسان متقی نمی شود، افزود: توکل به این معنا است که انسان وقتی متوجه شد که تکلیف خداوند برای او چیست از هیچ چیز نترسد و نگران هیچ چیز نباشد و فقط به تکلیف خود عمل کند.

وی با بیان این که هر جا کار بر انسان سخت تر می شود همان جا باید بیشتر توکل کرد و تقوا پیشه کرد، گفت: شیطان در هر جایی که انسان را بیشتر وسوسه می کند معلوم می شود که همان جا جای رشد است؛ برای مثال اگر همیشه اول وقت نماز می خوانیم و در یک روز می بینیم که شیطان وسوسه می کند که نماز اول وقت نخوان باید بدانیم که همان نماز مهم است و انسان را رشد می دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که توکل انبیا(ص) و ائمه(ع) جامعه مؤمنان را از بن بست ها نجات می دهد، خاطرنشان کرد: توکل رهبر جامعه می تواند یک جامعه را موحد کند؛ شأن ائمه اطهار(ع) و ولایت این بوده است و با توکل خود امت را از سختی ها عبور می دهند./843/پ203/س

ارسال نظرات