۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۴۶۵۸۰۷
آیت الله مکارم شیرازی:

باید از نظر فرهنگی برای مقابله با جریان های تروریستی و تکفیری تلاش کرد

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که صلح بهترین گزینه برای بشر است، تأکید کرد: مشکل اصلی، فرهنگی است که گروه‎هایی گمان می‎کنند منافع شخصی آنها در جنگ است، اگر تفهیم شود که جنگ به نفع هیچ کس نیست به دنبال آن نمی‎روند.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید پیامی به دومین همایش اسلام و حقوق بشر بین المللی بشر دوستانه صادر کرد.

پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز می‏دانم که تشکیل این همایش را که درباره اسلام و حقوق بشردوستانه بینالمللی است و برای دومین بار تشکیل می‌شود، به همه شما عزیزان و بنیانگذاران آن تبریک میگویم.

ضرورت این همایش هنگامی آشکارتر می‌شود که میبینیم تمام حقوق انسان ها در بسیاری از مناطق دنیا زیر پا گذاشته شده است، البته در دنیای امروز قوانین خوبی برای حفظ حرمت انسان، صلح و آرامش و سعادت او داریم اما متاسفانه زمانی که این قوانین برای منافع شخصی گروهی از دولتها و سیاستمداران دنیا مزاحم میشود، همه آنها را به فراموشی میسپارند.

در حالی که منافع شخصی ما در این است که به این قوانین احترام بگذاریم، جنگ جهانی اول و دوم چه بلایی بر سر دنیا آورد؟ چه ویرانی‏ها، کشتارها و ناقص العضوها برجای گذاشت و چه ثروتهای عظیمی در این راه برباد رفت که اگر صرف عمران و آبادانی دنیا میشد، دنیای دیگری داشتیم.

اکنون هم همین ماجرا در کشورهای متعددی جریان دارد و جز ویرانی، ناتوانی و از دست دادن عزیزان نتیجه‏ای نداشته است، ویرانه هایی که شاید پنجاه سال برای جبران آن طول بکشد.قران مجید با صراحت در آیه 15 و 16 سوره مائده میفرمایند: خداوند قرانی بر شما فرستاده که همگان را به راه صلح و صفا دعوت میکند و از ظلمت اختلاف به نور وحدت فرامی خواند و راه مستقیم زندگی را به آنها نشان می‌دهد.

درجای دیگر به صراحت می فرماید: صلح بهترین گزینه برای بشر است و حتی دستور می دهد که اگر بین برادران دینی اختلافی واقع شد باید بقیه ساکت نباشند و برخیزند و آنها را به صلح و آشتی دعوت کنند و در جای دیگر می فرماید تا زمانی که به شما حمله نکنند هرگز دست به اسلحه نبرید.حضرت علی (ع) در نهج البلاغه در عهدنامه مالک اشتر هنگامی که به فرمانروایی مصر فرستاده می شود، میگوید: به تمام مردم مصر محبت کن، چرا که آنها دو گروه هستند یا برادر دینی تو هستند و یا هم نوع تو و به این ترتیب نسبت به مسلمانان و غیرمسلمانان یکسان توصیه میکنند.اهتمام اسلام نسبت به حقوق بشر دوستانه تا آنجاست که در روایات اسلامی میخوانیم هر زمان مسلمانان گرفتار دشمنان مسلحی می شدند پیش از آنکه لشکریان به میدان جنگ بروند پیامبر اسلام آنها را فرامی خواند و می فرمود شما هرگز شروع به جنگ نکنید و اگر دشمنی حمله کرد در مقام دفاع برآیید.

 پیامبر خطاب به لشکریانش میفرمود: درختان را قطع نکنید، حیوانات را آزار ندهید، زنان و مردان پیر و کودکان را آزار نرسانید و کسانی که از میدان جنگ برکنارند، مزاحم آنها نشوید، به مجروحان لشکر دشمن کمک کنید و آنها را به قتل نرسانید.

بدیهی است وقتی اسلام اجازه کشتن حیوانات و ازبین بردن درختان را در اطراف میدان جنگ نمیدهد به یقین سلاح کشتار جمعی را که بی گناه و باگناه را از بین می برد هرگز اجازه نخواهد داد.

 در دروان زندگی پیامبر اسلام (ص) بیش از 80 جنگ از سوی دشمنان به آن حضرت تحمیل شد ولی چون مسلمانان از کشتن دیگران پرهیز داشتند، در تمام آنها بیش از هزار نفر به قتل نرسید، اینها تعالیمی است که 1400 سال قبل از سوی پیامبر اسلام داده شده و بعد از14 قرن باید دنیا در یک سطح بسیار بالایی از صلح طلبی قرار داشته باشد.

به اعتقاد اینجانب مشکل اصلی، فرهنگی است که گروههایی گمان میکنند منافع شخصی آنها در جنگ است، اگر تفهیم شود که جنگ به نفع هیچ کس نیست به دنبال آن نمیروند.

دامنه حقوق بشر دوستانه در اسلام علاوه بر انسان ها شامل محیط زیست هم میشود و اسلام هرگز اجازه نمیدهد کسانی محیط زیست را ویران میکنند و نباید کسانی چنین کنند که حتی نسل های آینده هم زیان ببینند.

امید است صدای شما عزیزان به گوش همه مردم دنیا برسد و در آن بیندیشند و راه صلح و صفا را بهترین راه برای زندگی خود بدانند./1323/پ203/ج

ارسال نظرات