۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۴۷۰۳۵۹
مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس:

شرط برون رفت موفق از فتنه‌ها داشتن اخلاص است

مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس گفت: راه رسیدن به نقطه اوجی که انسان بتواند از فتنه‌ها و سرافراز و سربلند خارج بشود داشتن اخلاص است.
حماسه ۹ دی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی، مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس، در مراسم بزرگداشت حماسه ۹ دی ویژه طلاب و روحانیان خواهر و برادر استان فارس که صبح امروز در مجتمع شلمچه شیراز برگزار شد، گفت: قرآن مجید به عنوان یک اصل اصیل در همه اعصار می‌فرماید صافی امتحان برای تک‌تک شماها نصب شده است.

وی در ادامه افزود: هر چند این تصفیه کلی برای اشخاص و افراد، متفاوت و گوناگون است ولی اصل مطلب یکسان است و کسی با شعار و زبان نمی‌تواند در میدان ایمان موفق باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی اظهار داشت: به صرف این که کسی بگوید ایمان آوردم کفایت نمی‌کند و ایمان زبانی نمی‌تواند منجی انسان باشد، بلکه انسان‌ها در معرض فتنه‌ها، آزمایش‌ها و امتحان‌ها قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید «آيا مردم پنداشته‌اند به صِرف اين كه گفتند ايمان آورديم؛ به حال خود رها مى شوند و با سختی‌هایی كه درستى و نادرستى ايمانشان با آن‌ها آشكار می‌شود آزموده نمی‌شوند؟ به‌یقین ما تمام كسانى را كه پيش از اينان بودند و ادعاى ايمان می‌کردند با مشكلات آزموديم»

مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس یادآور شد: خداوند متعال با آن عظمتش و علم کاملی که دارد و علما از آن به«علم حضوری» یاد می‌کنند، می‌فرماید «قطعاً خدا كسانى را كه راست گفته‌اند و نيز مدعيان دروغ‌گو را با آشكار شدن آثار صدق و كذبشان معلوم و مشخص خواهد ساخت».  

وی ادامه داد: بديهى است خدا همه این‌ها را می‌داند، حتى قبل از خلقت انسان‌ها، منظور از علم در اينجا همان تـحـقـق عـينى مسائل و وجود خارجى آن‌ها است، به تعبير ديگر ظهور آثار و شواهد عملى است.

حجت‌الاسلام عابدی بیان کرد: يعنى بايد علم خدا درباره اين گروه عملاً در خارج پياده شود و تحقق عينى يابد و هر كس آنچه را در درون دارد بيرون ريزد، اين است معنى علم هنگامى كه در این‌گونه موارد در مورد خداوند به كار می‌رود».

وی ادامه داد: دليـل ايـن مـسـأله نـيـز روشـن اسـت زيـرا نـيـات درونـى و صـفـات بـاطـنـى تـا در عمل انسان تحقق و عينيت پيدا نكند ثواب و جزا و كيفر مفهوم ندارد و این آزمایش‌ها براى تحقق بخشيدن به نيات و صفات درونى است.

این استاد اخلاق حوزه خاطرنشان کرد: ۹ دی در پایان فتنه ۸۸ شیپوری بزرگ برای جدایی صادقان از کاذبان بود و روشن کرد چه کسانی با صداقت با دین، تدین، ولایت و انقلاب همراه هستند و چه کسانی ولو در پوشش و لباس دین از این راه مقدس بازمی‌مانند و بازنده می‌شوند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص)‌ ادامه داد: پیامبر فرمود راه رسیدن به نقطه اوجی که انسان بتواند از فتنه‌ها و سرافراز و سربلند خارج بشود داشتن اخلاص است و اگر انسان مخلص نباشد نمی‌تواند در فتنه‌ها از مسیر اصلی و صراط مستقیم حرکت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی بیان کرد: پیامبر فرمود آفرین بر کسانی که در زندگی‌شان اخلاص حرف اول را می‌زند، کسانی که کار، انتخابات، نشستن در مجلس، بحث و منبر و تدریسشان برای خدا است، این‌ها کسانی هستند که چراغ هدایت‌اند.

وی ادامه داد: ۹ دی نشان داد که مردم بزرگ ایران آن چراغ هدایت را در سراسر عالم هستی روشن کرده‌اند و دنیا یک‌بار دیگر چهره واقعی و مخلص ملت بزرگ ایران را مشاهده کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس ابراز کرد: انسان اگر مخلص شد از تاریکی فتنه‌ها به سمت نور  و روشنایی کوچ می‌کند، برخی از خواص در این فتنه ماندند چون مخلص نبودند، اما ملت ولایتمدار از فتنه که ریشه در بحث‌های دینی ما پیدا کرد و می‌رفت تا عاشورا را زیر سؤال ببرد سربلند بیرون آمد.

وی در پیان گفت: امام معصوم(ع)‌ می‌فرماید قطعاً فتنه‌ها دامن‌گیر جامعه مؤمنین می‌شود همان‌طور که عنصر طلا مورد تغییر  و تقلیب واقع می‌شود انسان مؤمن هم دچار این تغییرات می‌شود و به اخلاص می‌رسد./202/919/ب1

ارسال نظرات