التزام افراد در اسلام مربوط به محدوده عمل است نه اعتقاد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مدرسه صدر بازار بعد از پایان درس خارج فقه و اصول وی برگزار شد، گفت: وظیفه شخص هادی، تبیین دین است نه اجبار کردن دیگران به پذیرش دین.
وی در تفسیر آیه هشتم سوره مبارکه نحل که می فرماید «وَالْخَیْلَ وَالْبِغَالَ وَالْحَمِیرَ لِتَرْکَبُوهَا وَزِینَةً وَیَخْلُقُ مَا لا تَعْلَمُونَ»، افزود: افزون بر اینکه از واژه«خَیل» معنای اسب استنباط می شود معنای تکبر نیز برای واژه«خَیل» ذکر شده است.
آیت الله مهدوی ادامه داد: به کار بردن معنای تکبر برای واژه «خَیل» به سبب تکبری استکه در وجود فرد سوار شده بر اسب ایجاد می شود، به همین دلیل از منظر روایات معصومین(ع) کسی که سوار اسب است باید نسبت به کسی که سوار قاطر است، مقدم بر سلام کردن باشد تا دچار تکبر نشود و همچنین در روایتی آمده شخصی که سوار بر قاطر است باید در سلام کردن بر کسی که سوار الاغ است، مقدم شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تشریح کرد: این روایات برای زمان ما نیز کاربرد عملی دارد، مثلاً افرادی که سوار ماشینهای گران قیمت هستند در سلام کردن باید از افرادی که سوار ماشین ارزان قیمت هستند، پیش بیفتند و زودتر سلام کنند تا آن ماشین گران قیمت، سبب متکبر شدن فرد نشود.
امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر احکام بیان شده در تقدم و تأخر سلام کردن غنی و فقیر مراعات نمی شود، ابراز کرد: متأسفانه بعضاً شاهد تکبر ورزی برخی از ثروتمندان هستیم که به سبب تکبری که در وجودشان ایجاد شده است، با اعمال خلافی که در رانندگی مرتکب می شوند، اصلاً مراعات حال دیگران را نمی کنند.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با توجه به عبارت قرآنی «وَ عَلَی اللهِ قَصدُ السَّبیل»، اظهار کرد: خداوند عهده دار معرفی صراط مستقیم به انسانها است و در این رابطه هرگز کسی را مجبور به پذیرش در اعتقادات نمی کند ولی کسانی که اعتقادات را می پذیرند باید ملتزم به رعایت اوامر و نواهی الهی باشند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه معروف «لا اِکراهَ فِی الدِّینِ» تبیین کرد: این آیه اشاره به یکی از وظایف افرادی دارد که قصد هدایت کردن دیگران را دارند و به آنها می گوید لازم نیست کسی را در پذیرش اصول دین مجبور کنید و تنها می توانید اسلام را به او معرفی کنید ولی اگر اسلام را پذیرفت وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارید.
رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) با بیان یکی از احکام شرعی افزود: احکام در مسأله عمل به اوامر و نواهی الهی در جامعه مسلمان و غیر مسلمان متفاوت است، اگر کسی در جامعه اسلامی زندگی کند و اسلام را نپذیرد اشکالی ندارد ولی به سبب جوّ حاکم در جامعه اسلامی حق ندارد عمل خلاف شرعی را در ملأ عام انجام دهد ولی اگر همین فرد در جامعه غیر اسلامی باشد، رفتار غیر شرعی او هیچ اشکالی از منظر اسلام ندارد.
وی با بیان یک مثال توضیح داد: اگر کسی اسلام را بپذیرد و در ماه مبارک رمضان و در ملأ عام یا خاص روزه خواری کند، حکم بر او جاری است، همچنین اگر فردی به سبب عدم پذیرش اسلام یا وجود عذر، در ملأ عام و در ماه مبارک رمضان روزه خواری کند، حکم بر او جاری است ولی اگر فرد معذور یا کسی که اسلام را نپذیرفته است، در مکانی به دور از دید مردم روزه خواری کند هیچ حرجی بر او نیست.
آیت الله مهدوی ادامه داد: فرزندانی که سنشان از هفت سال رد شده است نیز حق ندارند در ملأ عام روزه خواری کنند و این مسأله باید از جانب خانواده ها به آنها آموزش داده شود تا حرمت حکم الهی حفظ شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایات معصومین(ع) ابراز کرد: تربیت دینی فرزند از سه سالگی شروع می شود و در مسأله روزه گرفتن باید از هفت سالگی به فرزند روزه گرفتن را آموزش دهیم البته نه به صورت اجباری بلکه با بیان توضیحات کامل و متقاعد کردن فرزند، در این راستا اگر گرفتن روزه کامل از توان فرزند خارج است باید به صورت نصفه روزه امساک داشته باشد.
امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه وهابیها در برخی ظواهر دین از ما جلوتر هستند، خاطرنشان کرد: در سفری که در ماه مبارک رمضان به حج مشرف شدیم، مشاهده کردیم که وهابی همه آبسردکنهای مسجد الحرام را همزمان با شروع اذان صبح قطع می کردند و بدین واسطه افراد را ملزم به رعایت حدود الهی می کردند ولی متأسفانه در کشور ما در ماه مبارک رمضان آبسردکنها روشن است./201/867/ب1